Vad är det som biter oss?

Comatose

Trådstartare
Vi trodde att vi fått vägglöss för ett par veckor sedan - det verkar vi tack och lov inte ha fått, men någonting fortsätter att bita oss. Jag har sett en liten, liten svart insekt som suttit på min arm tidigare, men lyckades inte fånga den (den hoppade iväg, trots att den har ett par vingar). De verkar ha bosatt sig i vår soffa och filtar trots regelbunden dammsugning, frysning av filtar och kuddar... :cautious::wtf:

I dag lyckades jag i alla fall ÄNTLIGEN döda en av elakingarna och den ser ut så här:

http://i35.photobucket.com/albums/d195/inaktiv/DSC_0156_zpsxsrcx51w.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d195/inaktiv/DSC_0157_zpsoamekg7b.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d195/inaktiv/DSC_0154_zpsaz2ra2yh.jpg

Nu är frågan - vad är detta och hur 17 blir vi av med dem? :confused:

Vi har misstänkt fågelloppor som katten skulle ha dragit in och därför har vi använt avloppningsmedlet på apoteket (minns nu plötsligt inte vad det heter?) Men det verkar inte funka mot det här.

Ser ut som en mygga? Annars så kanske anticimex är en bra idé att ta ut. Om inte annat så kan man säkerligen rådfråga dom.

Ser ut som en mygga? Annars så kanske anticimex är en bra idé att ta ut. Om inte annat så kan man säkerligen rådfråga dom.

Ja, det gör den faktiskt, men den är pytteliten, kanske 2-3 mm? Jag har mejlat anticimex bilderna, men hoppades på att någon här kunde ge snabbare svar. :)

Loppor har mig veterligen inga vingar. Skulle oxå gissa på någon typ av mygga/knott-historia.

Om de verkar bo i soffan, har det kommit någon fukt i den? Om den har det kan det ju vara så att de lagt ägg på något fiffigt ställe kanske. Går det att vända på den och se om ni hittar något bo?

Snöloppor ska det finnas något som heter, en kompis har fått in det av sina katter och det verkar bita rätt rejält på barnen åtminstone...

Loppor har mig veterligen inga vingar. Skulle oxå gissa på någon typ av mygga/knott-historia.

Om de verkar bo i soffan, har det kommit någon fukt i den? Om den har det kan det ju vara så att de lagt ägg på något fiffigt ställe kanske. Går det att vända på den och se om ni hittar något bo?

Ingen fukt i soffan, tror inte att de har ett bo där, SÅ många är de nog inte, tror mer att de har trivts i fårskinnet på soffan och filtarna...

Säker på att dom inte kommer utifrån då? Om ni har öppna fönster mycket och så? Kan ju vara så att dom har ett litet bo någonstans i närheten.

Fick eländiga bett över hela armarna förra sommaren, små loppor katterna fick med sej in till säng o filtar men jag använde frontline comp regelbundet som gav bra resultat. De var ca 2 mm långa, svarta o hoppade iväg om man inte var snabb att döda asena..

Det finns över 2000 myggarter i Sverige och jag har för mig att typ 40 stycken sticks. Googla Culicidae och se om någon ser bekant ut (oftast skiljer arterna sig på typ antal "fält" på vingarna eller något annat pyttelitet så det är inte så lätt att se skillnad kanske).

Här finns lite myggfångare man kan använda inomhus
http://myggfri.nu/produkter/myggfallor-inomhus

Ser inte alls ut som en loppa. Men. när vi fick in loppor köpte jag någon spray på djuraffär och sprayade på sånt som inte gick att tvätta, dvs säga soffan bl.a. Om du tycker de verkar hänga i soffan kan det ju vara värt att spraya en omgång och se om det blir bättre. Ser ut som nåt myggdjur ändå

Ang. loppor så är det inte ovanligt att hundar och katter drar in igelkottsloppor och fågelloppor på vårkanten. Mina hundar brukar dra in ett par stycken och eftersom jag har nakenhundar är de relativt lätta att hitta och fånga (ruskigt snabba är de dock). Dessa loppor är artspecifika, kan alltså bara överleva och föröka sig på rätt värddjur, men de kan smaka på andra djur för att sedan upptäcka att "nej, det var fel...". Jag brukar alltid bli biten och betten kliar som myggbett fast är oftast mindre i storlek.

Det @Comatose visar på bilderna ser dock inte ut som någon loppa utan en mygga av nåt slag. Berätta gärna vad Anticimex tror när du fått svar av dem :)

Ser inte alls ut som en loppa. Men. när vi fick in loppor köpte jag någon spray på djuraffär och sprayade på sånt som inte gick att tvätta, dvs säga soffan bl.a. Om du tycker de verkar hänga i soffan kan det ju vara värt att spraya en omgång och se om det blir bättre. Ser ut som nåt myggdjur ändå

Vi fick en bebis för två veckor sedan och jag är inte helförtjusta i tanken på att spreja insektsmedel i lägenheten det första jag gör nu, annars hade det varit en bra ide.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Magiana
·
S
Katthälsa Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 231
Senast: bengeten
·
M
Hästvård Nu behöver jag lite råd ang min ponnymamma. Hämtade hem henne förra veckan från fodervärden som inte ville ha henne längre. Hon hade...
Svar
9
· Visningar
3 202
Senast: martina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur