Vad är det som är fel?

MiniLi

Trådstartare
Vore tacksam om ni ville hjälpa mig att spåna lite..

Sedan ungefär februari/mars och fram till ungefär några veckor sedan så har min häst utvecklats väldigt fort. Jag har haft känslan att för varje pass jag har ridit så går det bara bättre och bättre.
Han har blivit stadigare, mer lösgjord, bättre aktivitet osv.
Allt har helt enkelt kännts toppen!
Men nu, nu vill det sig inte längre..

Han som alltid har varit en jättepigg och framåt häst är helt plötsligt nästan seg, det känns som att han inte vill ta i ordentligt..
Han brukar gå ganska bra första delen av ridpasset, seg men stadig. Sen är det som att han inte orkar mer, han blir ostadig, släpper bettet osv.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Kanske kan det bero på att jag har en väldigt massa folk som kommer och rider honom hela tiden, av orsaker som jag nog inte får gå in på här i tråden.. Ingen har ridit honom bra.
Jag har lite känslan av att jag hela tiden får sitta och korrigeringsrida, mellan dessa människor som kommer och "sabbar".. Jag kommer aldrig till ridning på samma sätt..

Nu har jag iallafall haft ett uppehåll med folk som kommit, bara ridit själv i kanske 2 veckor. Hade trott att det skulle bli bättre men icke..

Problemen är alltså:
Han är seg, inte likt honom.
Han släpper kontakten med handen.
Jag har känslan av att han inte vill jobba igenom ordentligt, att han inte vill ta i.
Han har börjat "hugga" i bettet.

Jag tycker inte att det är minsta roligt att rida längre, har tappat all motivation..
Förr var jag så envis att jag kunde sitta i två timmar på banan för att komma igenom ett problem, nu tröttnar jag och går in..
Min tränare ställer hela tiden in träningarna..
Han kommer normalt varannan/vartredje vecka men det har varit för få som velat träna de sista gångerna så han har inte varit här sen i typ mars/april..

Vad tror ni om mitt problem? Är det för att jag inte tycker att det är kul längre? Att det smittar på något sätt?
Kan han vara sjuk eller skadad?
Eller är det att han har tappat förtroendet för mig när det har varit så mycket olika människor och ridit?
Kanske är det något helt annat?

Jättetacksam för hjälp och synpunkter... Eller bara stöttning och pepp..

Sv: Vad är det som är fel?

Om jag hade en häst som märkbart ändrat sitt beteende och humör - och det inte ändrar sig efter "åtgärder"... Ja, då skulle jag låta en veterinär gå igenom hästen.

Det är kanske det enda rätta. Då är frågan vart man ska vända sig.. Jag har inte så stor erfarenhet av veterinärkliniker.. Speciellt inte såhär, när allt är väldigt diffust..

Jag håller nog med om att det kan vara läge att kolla upp att han är ok. Hur är han i hagen, pigg och glad eller seg? Hur äter och dricker han? Salt? (det har varit torrt och varmt de här veckorna iallafall här i söder) Hur känns benen, hovarna? Öm i ryggen? Kanske kolla tänder och mun? Hittar du ingenting kanske ändå klinik för böjprov är bättre än att inte veta säkert, en del inflammationer i ex kotleder kan vara svåra att se om de sätter sig runt om, blir mer allmänt stumt. Men det behöver ju inte alls vara något påtagligt fel.

Det är inte så ovanligt att man får bakslag när det har gått framåt en tid. Man måste få vila lite, återhämta sig och smälta saker och ting. Kanske några dagars vila och sedan lite allmänt lättare ridning närmaste veckan, ut i skogen och busa, promenera lite och så, kan ge er gnista igen. Och om det är DU som inte känner för att träna är det klart inte hästen gör det heller! Gör något annat då, typ skogen.

Kanske ska du sänka kraven på er båda ett tag, om du har det stressigt just nu. Ni har gott om tid på er att utföra stordåd senare!

Håller med b_a_l. Och om det nu är så att det kommer en massa folk och rider honom av en ssk anledning så kan det ju vara bra också att få en vet.check redan nu så att det inte kommer några tråkiga överraskningar i slutskedet av processen.

Ring till närmaste klinik bara och be att få en genomgång av hästen pga att den inte känns riktigt okej. De gör då en rutinundersökning (som dock nog blir mer inriktad på att hitta fel än om du bara beställer en besiktning). Hittas det inget där så har du ju dessutom ett papper som kan bli användbart av andra anledningar.

Det kan ju också vara så enkelt som greger påtalar att han behöver få vila upp kroppen lite för att få tillbaka gnistan. Det är lätt att glömma bort viloperioder när det går snabbt framåt.

jag tycker han låter trött och övertränad, alt. att han faktisk har någon liten skada nånstans.

låt honom vila!! hjälper inte det så kolla upp på klinik.

Håller med vad övriga har skrivit.
Om du inte vill åka till klinik direkt så ge honom helt ledigt med bete i 1 vecka. Sen rider du bara ut och busgalopperar eller bara skrittar och myser i en vecka.
När du sedan rider på banan så rid bara korta pass. Värm upp genom att rida ut en sväng först. Jobba sedan bara 15 minuter på banan och gör det som han har lätt för och gillar.
Sänk kraven en period och låt honom känna sig duktigt samt låt honom känna hur mycket du tycker om honom. Klappa och beröm.
Låt inte en massa andra rida honom nu på ett tag.

Funkar inte detta så ta honom till klinik. Lita också på din magkänsla...tror du att han är dålig-då ringer du på en gång.

Hoppas att det ordnar sig för er snart. Han är ju så himla fin din häst!:love:

Jag håller nog med om att det kan vara läge att kolla upp att han är ok. Hur är han i hagen, pigg och glad eller seg? Hur äter och dricker han? Salt? (det har varit torrt och varmt de här veckorna iallafall här i söder) Hur känns benen, hovarna? Öm i ryggen? Kanske kolla tänder och mun? Hittar du ingenting kanske ändå klinik för böjprov är bättre än att inte veta säkert, en del inflammationer i ex kotleder kan vara svåra att se om de sätter sig runt om, blir mer allmänt stumt. Men det behöver ju inte alls vara något påtagligt fel.

Det är inte så ovanligt att man får bakslag när det har gått framåt en tid. Man måste få vila lite, återhämta sig och smälta saker och ting. Kanske några dagars vila och sedan lite allmänt lättare ridning närmaste veckan, ut i skogen och busa, promenera lite och så, kan ge er gnista igen. Och om det är DU som inte känner för att träna är det klart inte hästen gör det heller! Gör något annat då, typ skogen.

Kanske ska du sänka kraven på er båda ett tag, om du har det stressigt just nu. Ni har gott om tid på er att utföra stordåd senare!

I hagen är han som vanligt, busig och mysig :)
När du säger det så har han faktiskt druckit dåligt senaste tiden, han har ju saltsten men det kanske är läge att ge extra salt i maten!
Han äter lite sämre nu än vanligt men det har jag trott beror på att han äter gräs i hagen..

Ang benen så är han lite gallig bak, gräsgallor? De har dock hängt i ett tag.. Brukar inte sådana gallor försvinna ganska fort?
Hovarna är ok, jag bad hovslagaren kolla extra noga och han hittade inget..
Han kollades av kiroprakor för kanske 1-2 månader sen, han tyckte att han var stel i kotorna fram men sa att det inte behövde betyda ngt. Kanske är ngt som spökar där?

Ryggen är jag lite orolig över, han har börjat sura när man borstar på rygg/rumpa och surar när man sadlar. Kan mycket väl ha ont..
Sadeln provades visserligen relativt nyligen men kanske är dags för kontroll..

Jag försökte gräva i munnen idag, hittade iallafall inga uppenbara sår i mungipan men han var inte så samarbetsvillig så det var svårt att känna och titta på lanerna..
Annars kollades han av tandläkare för några månader sen..

Ja jag ska nog låta honom vila lite.. Några dagar och sen lite lätt ridning bara.. Känns han fortfarande tråkig efter vilan kanske det är dags att åka till klinik.

tack så mycket för ditt svar!

Håller med b_a_l. Och om det nu är så att det kommer en massa folk och rider honom av en ssk anledning så kan det ju vara bra också att få en vet.check redan nu så att det inte kommer några tråkiga överraskningar i slutskedet av processen.

Ring till närmaste klinik bara och be att få en genomgång av hästen pga att den inte känns riktigt okej. De gör då en rutinundersökning (som dock nog blir mer inriktad på att hitta fel än om du bara beställer en besiktning). Hittas det inget där så har du ju dessutom ett papper som kan bli användbart av andra anledningar.

Det kan ju också vara så enkelt som greger påtalar att han behöver få vila upp kroppen lite för att få tillbaka gnistan. Det är lätt att glömma bort viloperioder när det går snabbt framåt.

Ja du har helt klart en poäng där. Bättre att få veta nu än senare..
Har fått tips om en bra veterinär här i närheten, som har egen klinik och ska tydligen vara väldigt bra..

Jag hoppas verkligen att det ska räcka med vila!
Inte för att låta snål eller något men det här kommer vid ett väldigt dåligt tillfälle..

tack tack för svar!

jag tycker han låter trött och övertränad, alt. att han faktisk har någon liten skada nånstans.

låt honom vila!! hjälper inte det så kolla upp på klinik.

Ja han ska få lite vila, känns han inte bättre efter det blir det veterinär..

:)

Håller med vad övriga har skrivit.
Om du inte vill åka till klinik direkt så ge honom helt ledigt med bete i 1 vecka. Sen rider du bara ut och busgalopperar eller bara skrittar och myser i en vecka.
När du sedan rider på banan så rid bara korta pass. Värm upp genom att rida ut en sväng först. Jobba sedan bara 15 minuter på banan och gör det som han har lätt för och gillar.
Sänk kraven en period och låt honom känna sig duktigt samt låt honom känna hur mycket du tycker om honom. Klappa och beröm.
Låt inte en massa andra rida honom nu på ett tag.

Funkar inte detta så ta honom till klinik. Lita också på din magkänsla...tror du att han är dålig-då ringer du på en gång.

Hoppas att det ordnar sig för er snart. Han är ju så himla fin din häst!:love:

Tack för ditt svar!
SOm jag skrivt i inlägg ovan så får han lite vila.. Kanske inte en vecka men iallafall några dagar helt vila.. Sen lugn ridning bara..

Jag är ju helt klart orolig, men samtidigt så kan det lika gärna vara att han är trött.. Vi får se, och hålla tummarna för att han inte är dålig!

Kan också säga såhär..
Jag har precis lagt 800 kr på tidningen ridsport som kom ut idag. Känns surt i plånboken att ev inte kunna göra något av det.. :mad:

Men innan någon hoppar på mig så tänker jag självklart på hästens bästa i första hand! :)

Låt han vila i några dagar, annars bör veterinären kolla hälsan!

Min häst har alltid varit supersocial, kommer galopperande emot mig i hagen när jag parkerar bilen typ :rofl: När jag har gjort mycket nytt "lägger hon av", blir en riktig bitch att rida. Några dagars helvila är rena dunderkuren, sedan lite kul ridning (ut och rejsa i skogen). Sedan är allt intressant igen. Hellre på detta sätt än en häst som helt tappar gnistan.

Hur kul dressyr är för ryttaren krävs det ändå en häst som ser meningen med att traggla runt på samma jävla fyrkant dagarna i ända :idea:

Håller med de övriga. Låter som en trött häst som behöver ett break en stund. ;)
Är det en unghäst?

Gör som du planerat med vilan och uppdatera!! :)

Liten tanke bara... Träningsvärk? Det är ju möjligt att h*n helt enkelt är trött i kroppen och ömmar och har träningsvärk. I så fall inte konstigt om h*n surar när man borstar och sadlar. Jag tror på vilopaus också. Träningsvärk försvinner efter ett tag, blir det inte bättre är det nog dags för ET alt. veterinär.

Jaa, kanske.. Vi får se hur han beter sig efter några dagars vila..

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka