Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte, men jag tycker det är lite skönt att folk visar känslor när det kommer till politik.
Jag har fräst "aldrig i livet" när jag erbjudits en broschyr från ett visst parti... Fick ett fint "där var en sån där bitter jävel" tillbaka
Detta var intressant.
Jag har ju stått på gatror och torg, utanför affärer och annat i de flesta valrörelser sedan jag var tonåring på 70-talet.
Jag har inte upplevt sådant bemötande! De flesta ler tillbaka och säger nej tack eller bara går.
Har det med stor/liten stad att göra? Vilken majoritet som styr?
Det här tycker jag är intressant, är det mer rimligt att en person inte gör vad den anser är bäst för landet bara för att den är avlägsen för mig?Och det är ju ditt perspektiv, mer eller mindre inifrån. För väldigt många andra är politikerna väldigt avlägsna.
Det här tycker jag är intressant, är det mer rimligt att en person inte gör vad den anser är bäst för landet bara för att den är avlägsen för mig?
Man kan inte påstå att politikerna föregår med gott exempel. Jag tänker på alla hätska tv-debatter. Kan man inte ge meningsmotståndarna mera kred att de också vill det bästa för landet?
Det är oerhört svårt. Moderaterna lyckades med det när deras regeringsdeklaration vann regeringsmakten. man lyckades övertyga både de gamla moderaterna och de nya om att välfärdsstaten var ngt att försvara.Det där har jag eftersökt i många år, en vuxnare debatt där man faktiskt kan se vad de andra partierna gör som är bra. Men har förstått på sistone att det är så retoriken fungerar, och det är så man vinner röster. Det verkar som att de flesta väljare inte är ute efter att få en nyanserad och komplex bild av politiken, man vill ha raka enkla svar och politiker som är övertygade om att deras politik är bäst. Jag gillar när det bränns lite i debatter, det får gärna svida. Men det är tyvärr ofta som det mest blir sandlåda och härskartekniker.
Det är en viktig poäng. Politikerna sätter ju tonen för hur man ska prata inom politiken och där det viktigt att föregå med gott exempel.Man kan inte påstå att politikerna föregår med gott exempel. Jag tänker på alla hätska tv-debatter. Kan man inte ge meningsmotståndarna mera kred att de också vill det bästa för landet?
Det var högre i tak på den tiden.
Då sålde jag Vietnam-bulletinen utanför Konsum och även om det hände så var spott och spe ovanligt. Hände det så var det inbitna Socialdemokrater till 90% som skällde oss för Kommunister.
Låt mig citera Winston Churchill "De som inte är vänster när de är unga har inget hjärta ! De som inte är höger när de är äldre har ingen hjärna"
Du ville ha åsikter; du fick dem. Frågan är vad du nu gör med dem.Syftet var att fånga in medborgarnas åsikter i ämnet och visa att vi lyssnar och är intresserade.
"Nej fy fan ni har gjort nog med skada!", "Nej jag vill inte prata med er, jag hatar XXX (partiets medlemmar)" Folk rullar med ögonen, tittar med avsky, och frågar man "Hej vill du prata politik med oss?" så får man svar "I HELVETE HELLER!" Inte sådär en eller två vuxna människor, utan väldigt många.
Det fick mig att fundera, vad är det med politik som för folk så elaka?
Du ville ha åsikter; du fick dem. Frågan är vad du nu gör med dem.
Din fråga bör inte vara "vad är det med politik som gör folk så elaka" utan "Vad är det med politiken som gör folk så elaka?" "Vad har vi gjort så fel, så att det rör upp så starka känslor hos människor?"
Musik är bra för själen.Fast just nu lyssnar jag på Celine Dions superba D'eux och då kan man inte längre vara upprörd :-)
Du ville ha åsikter; du fick dem. Frågan är vad du nu gör med dem.
Din fråga bör inte vara "vad är det med politik som gör folk så elaka" utan "Vad är det med politiken som gör folk så elaka?" "Vad har vi gjort så fel, så att det rör upp så starka känslor hos människor?"