Vad är det med politik som gör folk så elaka?

?????
Centern%2B4.JPG
Och till vem tror du att den här är riktad? ;)

Definitivt mig som innerstadsbo i Stockholm :D

Skämt å sido, ett av de partier som skulle gynna mig mest personligen är Moderaterna. Jag är en både stark, frisk, vit och kapabel medelklasstjej som passar kapitalistsamhället som handen i handsken. Det innebär inte att jag röstar på dem :)

Beror på hur du ser det. Jag ser det annorlunda -(surprise ;) )

Nationell politik ja - men på landstings- och kommunnivå är vi rätt många som diskuterar trots allt.

Ja man är ganska överens egentligen men mot väljarna målas bilden upp att man inte alls är överens.

Jo fast mediaträningen sker ju just inom partiet, och de är dem själva som väljer hur de vill bli uppfattade. Media är ju egentligen enbart ett verktyg att nå väljarna? För varför skulle det annars spela roll vad media skriver? Det i sig har ju inget värde.

Men det bli ett problem menar jag, när mediaträningen gör att man benhårt svarar sitt "budskap" oavsett vilken fråga man får. Dvs man svarar inte på den fråga som ställs utan svarar på en fråga som inte ställts, men där man har ett svar man vill nå ut med och förknippas med.

Jag tror man kan se media som "enbart" ett verktyg idag, mediamarknaden styr mycket mer än vad vi tror och märker av. Även i gamla tider styrdes ju media, och det sker också idag men med delvis andra och kanske mer komplexa mekanismer. Framför allt är det inte "bara" att kontakta media eller att presentera en nyhet idag, det krävs mycket mer än så för att nå ut.

Jag själv efterfrågar också en mer nyanserad debatt och högre till tak, men jag tror ärligt talat inte att det är det som går hem hos den breda massan. Det är väl som med schamporeklam, alla tycker den är löjlig men produkten säljer :)

Jag kanske låter orättvist hård mot media, egentligen ser jag det nog som en ringdans där väljarna klagar på att politikerna bara käbblar i tv, politikerna säger att det är media som bygger upp det så och media säger att det är ju det väljarna vill ha. Men alla parterna är ju en del av samhället, när ska vi stanna upp och fråga oss vad vi egentligen vill ha?

Jag tror inte att jag någonsin har varit med om att man försökt värva röster genom att vädja till folks enfald på det sättet - "rösta på det som gynnar din person"

Jag tycker senaste valrörelsen var ett lågvattenmärke på den fronten, framför allt från Anders Borg som gång på gång satt i TV-soffan och pratade om att en undersköterska skulle få x antal kronor mer i plånboken med deras politik. Jag antar att medialogiken var att förklara deras politik på ett enkelt och konkret sätt, men den informationen säger ju ingenting utan kontexten vilken strukturell förändring politiken innebär, som t ex vad de kronorna ska räcka till.

Definitivt mig som innerstadsbo i Stockholm :D

Skämt å sido, ett av de partier som skulle gynna mig mest personligen är Moderaterna. Jag är en både stark, frisk, vit och kapabel medelklasstjej som passar kapitalistsamhället som handen i handsken. Det innebär inte att jag röstar på dem :)
Och bor på landet, driver småföretag och skyr centern som pesten. Väljer Moderaterna för jag anser deras politik är bäst för Sverige.

Hade han stannat och pratat kanske vi hade fått en chans att förklara varför vissa prioriteringar gjorts och han hade fått ökad förståelse, eller så hade vi fått en ökad förståelse över folk i hans sits.
Du missar min poäng. Var ni där för att värva väljare eller för att lyssna på folks åsikter? Kan vara så att personer som går förbi är irriterande för att de upplever att ni egentligen är där av en annan anledning än ni utger er för att vara, därav irritationen.

Du missar min poäng. Var ni där för att värva väljare eller för att lyssna på folks åsikter? Kan vara så att personer som går förbi är irriterande för att de upplever att ni egentligen är där av en annan anledning än ni utger er för att vara, därav irritationen.

Självklart, men då kan jag köpa ett irriterat "Nej tack" och kanske inte att man säger att man hatar alla partimedlemmar eller går till någon annan attack :)

Låter som någon som blivit personligen drabbad av partiets politik, en människa i affekt, därav starka känslor.
Det är en helt annan sak att sitta vid middagsbordet och ha olika politiska åsikter på ett rent teoretiskt plan och att bli hårt drabbad av ett politiskt beslut som förändrar ens tillvaro drastiskt.

Låter som någon som blivit personligen drabbad av partiets politik, en människa i affekt, därav starka känslor.
Det är en helt annan sak att sitta vid middagsbordet och ha olika politiska åsikter på ett rent teoretiskt plan och att bli hårt drabbad av ett politiskt beslut som förändrar ens tillvaro drastiskt.

Det kan det absolut vara. Men jag tror ju sannolikheten är lika hög att det bara är personer som starkt ogillar partiet :) Det kan nog räcka för att vara en människa i affekt verkar det som.

Just det där gjorde jag när jag gick förbi SD på torget. De kom fram och frågade om jag ville ha deras broschyr. -Aldrig! snäste jag isande och gick vidare. Kollegan, som var med mig, sa att hen aldrig sett mig med en sådan blick.

Jag kände faktiskt avsky. Jag blev överrumplad av att jag lät det komma ut så tydligt. Det var inte min avsikt. Jag brukar ha bättre koll på mig själv, men här bubblade det över.
Jag har funderat på det här tillfället.
Dels: Jag tror inte att jag hade reagerat så om företrädare för ett annat riksdagsparti hade kommit fram.

Dels: Precis innan gick ett mörkhyat par förbi. Sedan kom jag som ser "nordisk" ut och då kom SD:arna. Kontrasten blev så tydlig. Trodde de att jag pga mitt utseende sympatiserade med dem? Det gjorde mig extra förbannad.

@Singoalla

Vad tråkigt att folk beter sig illa.

Personligen tycker jag att det är helt fantastiskt att människor engagerar sig politiskt, oavsett partitillhörighet (undantag SD). Det är ju ni som gör det som bär upp demokratin! Underbart.

@Singoalla

Vad tråkigt att folk beter sig illa.

Personligen tycker jag att det är helt fantastiskt att människor engagerar sig politiskt, oavsett partitillhörighet (undantag SD). Det är ju ni som gör det som bär upp demokratin! Underbart.
varför undantag?
Antingen är man för demokrati och att folk engagerar sig eller så är man det inte. Lite demokratisk, dvs bara acceptera vissa åsikter är vä lika odemokratiskt som att bara acceptera en åsikt

varför undantag?
Antingen är man för demokrati och att folk engagerar sig eller så är man det inte. Lite demokratisk, dvs bara acceptera vissa åsikter är vä lika odemokratiskt som att bara acceptera en åsikt

Fast man kan, som jag, tycka att det är mindre fantastiskt att engagera sig i ett parti som vill skapa konflikter och dela upp befolkningen i grupper och stänga ute människor som flyr från krig. Jag tycker inte man ska vara elak mot dem heller, men särskilt "fantastiskt" med engagemanget i rasism tycker jag inte det är.

Fast man kan, som jag, tycka att det är mindre fantastiskt att engagera sig i ett parti som vill skapa konflikter och dela upp befolkningen i grupper och stänga ute människor som flyr från krig. Jag tycker inte man ska vara elak mot dem heller, men särskilt "fantastiskt" med engagemanget i rasism tycker jag inte det är.
Att vara demokrat innebär att man har egna åsikter men att man inser att andra har rätt till sina åsikter oavsett vilka, så länge dessa håller sig inom gällande lagstiftning.
Och att även om de inte ryms inom gällande lagstiftning så har personerna fortfarande rätt att ha sin åsikt och att inom lagstiftningen verka för lagändringar.
Det är demokrati.

DVS Du har rätt till din åsikt, jag avskyr den men jag är beredd att lägga ner stora resurser för att trygga din rätt!

varför undantag?

Jag är helt för demokrati. Däremot tycker jag PERSONLIGEN inte att det är fantastiskt och underbart att folk engagerar sig i SD. Det är helt ok för mig om du inte förstår skillnaden.

Jag är helt för demokrati. Däremot tycker jag PERSONLIGEN inte att det är fantastiskt och underbart att folk engagerar sig i SD. Det är helt ok för mig om du inte förstår skillnaden.
Jag gillar inte heller SD eller V. Jag ser dem som suspekta fåglar på den politiska arenan. Men jag respekterar dem både som partier och deras representanter som folkvalda. Och det är det som saken gäller. Att möta och bemöta åsikter med respekt oavsett om man gillar dem eller ej.
Att säga; Jag talar inte med dig för du företräder en åsikt jag ogillar. Det är en i grunden odemokratisk inställning.

Vad det har lett till ser vi idag. SD är det tredje största partiet i vår riksdag.

Nej, det är det inte. Det är att ha förstått det mandat man fått av sina väljare.
? Mandaten du får från dina väljare är väl att föra din politik och finna de lösningar som bäst gynnar det vägvalet.
Att respektera rätten att ha olika åsikter. det är att vara demokratisk.
Men FP har haft svårt för den viktiga ingrediensen i liberal politik....

? Mandaten du får från dina väljare är väl att föra din politik och finna de lösningar som bäst gynnar det vägvalet.
Att respektera rätten att ha olika åsikter. det är att vara demokratisk.
Men FP har haft svårt för den viktiga ingrediensen i liberal politik....
Om sedan majoriteten i ett parti vill bedriva en odemokratisk politik, fine, men utan mig

Ja alltså, nu när du säger det, det kanske det är? På något sätt? Frågan är bara hur och på vilket sätt. Men du har definitivt en poäng.
Ja jag säger inte att man ska ta vilken skit som helst, men jag kan tycka att det är skönt att se att folk har känslor inför politiken, att de bryr sig överhuvudtaget.

Så om någon uttrycker sitt ogillande, alltså inte hot eller olagligheter utan olika grader av ogillande, så har jag ändå förståelse för att det "hatet" eller det passionerade engagemanget eller vad man nu lägger för värderingar i det, riktas mot en förd politik, en sakfråga, whatever. Något som politiker eller politiskt engagerade representerar. Alla påverkas ju av politiken på ett eller annat sätt oavsett om man vill eller inte, klart man måste få ha känslor och bry sig om de stora frågorna och särskilt i sitt vardagsliv. Det är ju inte som om folket på stan anmält sig till att vara med på Debatt i SVT och sitter där och säger "i helvete heller att jag diskuterar politik med er", då hade jag frågat vad felet var och vad i helvete de gjorde där, utan folk går ju liksom runt och gör sina vardagsgrejer som privatpersoner när politiker och andra plötsligt och oombett kommer med sina budskap.

För mig känns det lite som att - ok - personen har starka känslor kring det här, men det är helt normalt, faktiskt att föredra framför likgiltighet om du frågar mig. Och den personen som tappar humöret är ju trots allt där som privatperson, människor får ha sina egna känslor och erfarenheter kring politik. Men om jag är där som företrädare för ett parti är jag ju inte där som mig själv utan som representant och med en tydlig uppgift, klart vi har olika inställning när vi har så olika roller. Så jag skulle tänka på det att jag faktiskt inte sitter i en saklig debatt i riksdagen eller någon annanstans där alla är på lika villkor, utan dyker upp oombedd i folks vardag med ett budskap som de inte bett om att få och självklart får reagera mänskligt på.

Typ så. Jag vill liksom att folk ska ha och visa känslor, att de ska bry sig om politik, ha åsikter om saker, ryta ifrån ibland, till en viss gräns förstås... men ja.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat