Vad är det med henne?

S

Silly

Jag har ett 13 årigt sto från Holland som haft lite körigt tidigare i livet men coolat ner sig funkat normalt hos mig, har ridit på banan och i skogen och tränat mycket från marken med henne och hon har verkat nöjd sista året iallafall, innan dess kom vi väl kanske inte riktigt överens.

För ett par veckor sen hade vi ett ganska misslyckat träningspass (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=694915) och efter det ville hon helst inte ridas mer men var hon tvungen så fick det väl gå. Sen ett par dagar tillbaka har hon uppriktigt hatat mig! Förut har hon kommit till mig i hagen när jag ropat, eller sprungit iväg för att slippa jobba. Nu ligger öronen platt bakåt, hon hugger inte men vem vet när hon börjar? Hon gör lite halvhjärtade försök att komma undan men hamnar jag i sen position att jag kan gå fram till henne så står hon stilla och låter mig ta på henne grimman.

Sen det här misslyckade ridpasset har jag försökt göra roliga saker med henne, ridit ut, tränat från marken och lättare dressyrpass och det blev bättre till en början. Igår skulle jag longera henne men det var vatten överallt så det blev bara ett par varv på stallplanen. Hon var otroligt kort i steget i trav och saktade av så fort hon fick chansen.

Har hon ont någonstans? Jag börjar tro det. Om ni läst inlägget jag länkade till, vad ska man kolla upp på henne? Det konstiga är att jag inte märkt att något skulle vara fel när jag ridit, bara att hon varit så ovilligt till att jobba (svår att hämta).

Vi står i nytt stall sen början på augusti, hon har blvit skodd för första gången på 1,5 år, hon har fått stor hage med kompis, den dåliga träningen hölls i ett ridhus som hon tycker är obehagligt.

För ett tag sen hittade jag en träflisa som var instucken ca 1 cm precis i kronranden, rakt in, ca 3 mm brett. Det har inte varit svullet sen dess och hon har ingen feber. Ny sadel sen mitten av augusti (inprovad av proffesionel).

När ja borstat henne har hon försökt dra sig undan när jag hållt på precis bakom öronen, tror inte att hon brukar göra så. Har bara ridit på bett senaste tiden, annars brukar hon gå på hackamore ngon gågn i veckan iallafall. Har haft lite bärrandsröta oxå runt om.



Vill alltså inte ha hjälp med att fånga henne i hagen, jag vill veta hur jag ska gå tillväga för att ta reda på om hon har ont någonstans, eller om hon bara inte gillar det jag gör och hur jag då ska ändra på det.

Tacksam för svar
/Silly
 
Sv: Vad är det med henne?

Jag tror att hon har ont någon stans!

En häst börjar ju inte bara bete sig illa mot sin ägare utan anledning, kalla på någon som kan känna igenom hästen, eller gör det själv om du är kunnig. Kanske tränset skaver vid öronen?
Om du har en ny sadel kan du ju kolla det också även om den är profisionell.
När du drar handen på hästen (ta i ganska hårt) känner du om den viker undan för handen, då har den ont där, om det är en muskel som känns lite öm kan du massera den, eller fixa en hästmassör.
 
Sv: Vad är det med henne?

Jag håller med-det låter som att hon har ont någonstans! Sadeln är ny, och du skriver att den är proffsutprovad, men kanske den trycker på henne i språnget? Du verkar ju väldigt mån om din häst! Kolla henne på klinik (ben och rygg) och kolla även att sadeln inte nyper henne över ryggen när hon hoppar. Kanske din tränare kan ge dig mer tips? Har hon känt över din häst? Lycka till!
 
Sv: Vad är det med henne?

Tror också att något kan vara fel. Nacke/rygg/kors är ju det som oftast strular när hästen börjar ändra sitt beteende. Ofta kan man själv se om du longerar hästen, tar hon kortare steg med något av bakbenen i ett visst varv? När du drar med handen över ryggmusklerna med jämt tryck, reagerar hon?

Ta ut en massör som känner igenom hela hästen. Ofta hittar dom källan till problemet, annars så åk till klinik och kolla upp hästen.

Lycka till!
 
Sv: Vad är det med henne?

Har pratat med min tränare som är equiterapeut och massör, kan en sån hitta fel? Jag kan inte riktigt avgöra om hon vill "sälja" sig eller om hon faktiskt kan hitta något.

Kom på att hästen i fråga fastnade i en transport för ett par år sen (6-7-8 nånting kanske) och sträckte varje kota i halsen.. kanske skulle kunna vara något.
 
Sv: Vad är det med henne?

Om du känner längst båda sidorna på halsen så brukar man själv känna om det är mera spänt eller varmt på någon sida. När du rider henne, vill hon mera dra huvudet åt ett håll, t.ex ofta går med det snett åt hö/vä? Galopp, om hon får börja galoppera själv, väljer hon då den ena framför den andra?

Visst kan hon nog känna om nått är fel, det tror jag. Har en skada uppstått så hänger det ju ihop med flera andra faktorer, så någon av dom brukar man hitta, så kan man snart lista ut vad källan till problemet är.

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 468
Senast: Rugge
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp