Vad är det med henne?!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 062
I

Icka

Jag och pojkvännen har tagit hand om en 6 månaders kattflicka. Vi har nu haft henne i en vecka och i början var allting frid och fröjd. Hon kom gärna upp i knät och ville bli klappad, hon var ju givetvis lite försiktig men hon verkade trivas.
Men nu de senaste tre dagar har hon blivit helt annorlunda! När man rör vid henne så sticker hon iväg med en gång. Hon kommer inte upp i sängen på morgonen och står och trampar på bröstet som hon gjorde i början. Vad har hänt med henne?
Har hon börjat löpa eller trivs hon bara inte hos oss? :(

Vad tror ni det kan vara? Är ju inte alls skoj att ha en katt som inte ens vill bli nuddad vid!

Sv: Vad är det med henne?!

Icka skrev:
Jag och pojkvännen har tagit hand om en 6 månaders kattflicka. Vi har nu haft henne i en vecka och i början var allting frid och fröjd. Hon kom gärna upp i knät och ville bli klappad, hon var ju givetvis lite försiktig men hon verkade trivas.
Men nu de senaste tre dagar har hon blivit helt annorlunda! När man rör vid henne så sticker hon iväg med en gång. Hon kommer inte upp i sängen på morgonen och står och trampar på bröstet som hon gjorde i början. Vad har hänt med henne?
Har hon börjat löpa eller trivs hon bara inte hos oss? :(

Vad tror ni det kan vara? Är ju inte alls skoj att ha en katt som inte ens vill bli nuddad vid!

Löpkatter brukar om möjligt bli ännu mer 'keliga' och gå med ändan i vädret och stryka sig mot en. När de inte jamar vid dörren och vill uuuut då ;)

Sen finns det ju undantag från alla regler, men löpning är inte det första jag skulle tänka på.

Ang vad som hänt så är ju tanken att hon inte mår bra, samtidigt har hon varit hos er bara en kort tid, och det kan vara så att det är en period i anpassningsprocessen bara. Jag skulle låta henne vara ifred sålänge inte HON tar initiativ till kontakt och ge henne några veckor till om hon verkar må bra i övrigt

Okej! Låter ju vettigt faktikst! Det som vi tyckte var konstigt var att hon var kelig i början, men då kanske hon inte fattade att hennes gammla matte inte skulle komma tillbaka?! Hon äter ju bra och så, så vi kanske bara ska vänta och se?

Tack för svaret!

Min honkatt hade en period när hon var tonåring (minns inte exakt men jag tror det var vid 4-5månaders ålder ungefär) när hon var komplett okelig och osocial.
Hon slutade sova med oss och ville inte sitta i knät eller överhuvudtaget bli klappad. Hon var pigg och fräsch, inte sjuk eller så men bara osocial.
Nu är hon löjligt kelig igen, bägge katterna är snart 15 månader gamla.

Vi lät henne bara vara ifred och så småningom började hon "komma tillbaka" nu sover hon med oss eller på sitt fårskinn bredvid sängen igen, kommer och kelar ofta och är allmänt go igen.

Misstänker ni att hon kan vara sjuk, om hon blir slö och hängig och inte äter och går på lådan som hon ska så ta henne till veterinär, annars tror jag att ni lugnt kan vänta ett tag, ge henne ett par veckor att anpassa sig.

Hejsan tjejer! Jag är pojkvännen.

Jag fick ett sms ifrån tjejen som hade henne innan idag och hon sa att katten var kelig ifrån början till slut. Det oroar mig lite ju! Man vill ju inte ha en katt som inte trivs hos oss allt! Vi har ju å andra sidan inte haft henne mer än en vecka och två eller tre dagar nu så man kanske skall vänta mer men jag är ju så otålig! Hon kanske börjar bli könsmogen? Lite tonårs/hormon problem i samband med mens är väl något som alla tjejer har? Hon är ju alltid med oss men låter oss inte röra henne. Eller, jo, det är dumt att säga men vi får inte bära henne mer än 30 sekunder innan hon vill ner och göra nåt annat. Sen har hon blivit mer busig också. Vildare och vildare. Ungefär som hon vill protestera. Hon kanske bara växer upp, vad vet jag..

Ge oss svar :)

Efter så kort tid som en vecka skulle jag inte dra några slutsatser alls, bara låta henne vara. Det här är ju en omställning för henne och den kanske måste få ta tid.

Mina katter är numera keliga - men det innebär inte att båda låter sig bäras. Den ene vill absolut inte det, alltså bär jag honom inte.

Låt henne komma till er i sin egen takt, tvinga er inte på henne. Man kan inte forcera umgänget med en katt, det blir bara bakslag.

Då gör vi rätt som vi gör. Klappar när hon kommer och bär inte i onödan. Det är väl bara en lång väntan då! :(

Nu är hon GALEN!

Hon har rivit massa saker, rivit sönder handdukar och jagat saker som inte finns! Hon blev såpass jobbig att ha "ute" så jag fick sätta henne i transportburen medans jag duschade! Har inte råd med fler högtalare eller glas som åker i backen! Jag duschade och en 30 minuter senare så släppte jag ut henne. Då hade hon lugnat sig. Hon gick runt lite men sen så hoppade hon upp i mitt knä och började spinna och gnida sig. Hon brukar ju inte göra det. Det är ju det som är problemet. Hon gned och gned och åmade sig, spinnandes, och tryckte upp baken i luften. Svansen stod rakt upp hela tiden. Nu ligger hon brevid mig och sover. Sover tungt alltså. Galet!

Innan så hoppade hon mycket, sprang på sidan med ryggen i en båge uppåt och svansen aldrig under rumpan!

Är detta tecken på att hon löper? Funderar på att boka tid till kastrering snart. 1003 kronor skulle det kosta.

Någon som vet vad det kan vara? Om hon inte löper/blir könsmogen.

Leka vilt, ha sönder saker som en hel elefanthjord osv gör många ungkatter. Plocka undan ömtåliga saker, och beväpna er med massa tålamod, hon leker ju bara. Att gnida, rulla sig och sätta rumpan i vädret är löptecken, och blir ju bättre om ni kastrerar. Ni verkar ha fått en helt normal ungkatt med andra ord, trösta er med att de växer ifrån det...

...säger Sassy som i fortsättningen ska köpa vuxna importer, så de är närmare året åtminstonne, inga fler sånnadär små- :devil:

Visst är det kul med tonåringar? :angel: :devil:

Hon gned och gned och åmade sig, spinnandes, och tryckte upp baken i luften. Svansen stod rakt upp hela tiden.
Löper...... boka tid för kastration så ni får en tid tills hon slutar löpa om några dagar/en vecka.

Innan så hoppade hon mycket, sprang på sidan med ryggen i en båge uppåt och svansen aldrig under rumpan!
Bus! Hon har jättelatjo!!! Så gör mina oxå när de busar!!!

Min ena är runt ett år nu, och far omkring som en galning. Mina fina blommor i fönstren har åkt en efter en. Har ett par ruggiga saker kvar bara. Alla saker man är rädd om får man gömma. Kartonger strimlas och sprids i lägenheten. Mat stjäls från tallriken. Saker i badrumsskåpet pillas ner och hårspännen kan med fördel lekas med i badkaret...... det glider och låter mest där.

Vattenskålen vi hade var jättekul att välta.... nu har jag köpt en matskål för ödlor, en stor tung pjäs som inte kan vältas. Än så länge har den stått pall för skitrycken.

Ni har nog en helt normal kisse. Kastrera och hoppas att hon lugnar ner sig lite av det oxå, annars får ni vackert vänta... :D

Håller med Sassy och Prosit. Hon har skitkul - fast dessutom är hon på väg att bli könsmogen. Kastrering är nog värd varenda krona ;)

Jangvik skrev:

Förresten: det där betyder JAG ÄR EN STOR FARLIG KATT OCH NU SKA NI PASSA ER!

De springer på sidan och reser ragg för att bli så stora som möjligt. Såg en gång en liten tanig grekisk vildkatthona jaga bort en maffig schäferkluns på det viset :D

Och i din katts fall är det bara aggressivt lekbeteende.

Hon löjlar sig alltså bara.. Jäklar vilken fart det är i henne from time to time! Blir galen :) Nu är hon hur trött som helst. Ligger brevid datornskärmen och sover. Har gjort det i fem timmar nu. Hon kommer snart vakna och få sitt midnattsryck..

Är det inte lite så katter är - Har världen busryck, springer omkring i 190, dödar pälsmöss och bollar, sedan sover de helt utslagna i några timmar eller kräver att få bli gosade med - sedan busar de igen.. :banana:
Så beter sig iallafall mina katter - av och på hela tiden. Tack och lov sover de numera nästan hela natten!! :angel:

En liten fråga till...När byter dom tänder dom små liven, och hur påverkar det?

Jangvik skrev:
Nu är hon hur trött som helst. Ligger brevid datornskärmen och sover. Har gjort det i fem timmar nu.

Sorry, skulle naturligtvis ha citerat :o Såg nu hur dumt det såg ut :crazy: :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 471
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
2 015
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 460
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir... 2
Svar
25
· Visningar
4 563
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka