Vad är det med hästen?

Sorbe

Trådstartare
Halvblod på nio år, valack. Han har på senare tid blivit lite underlig mot vad han brukar vara. Han är svår att få in från hagen och allmänt blivit lite grinigare i hanteringen. Kan bero på brunstiga ston? Pälsfällning?

Han har rätt mycket humör själv, men det går att övertala honom, i det mesta. På de två senaste dressyrtävlingarna har det inte gått alls, han kommer in på banan, vid X blir det tvärnit och han står på bakbenen och kastar sig åt sidan, bara åt vänster (även bara vänster när han gör så hemma när man rider ut och möter grejjer han vägrar gå förbi).
Vad är det som gör att han gör såhär? När han står på bakbenen och kastar sig till vänster går det inte att svänga höger i det läget, men det verkar inte vara något fel i munnen, det är kollat regelbundet och det har aldrig hittats något som varit fel än vassa kanter, nu ska han kollas snart igen.

Var på en tävling för två veckor sen, veterinärbesiktning, veterinären får klämma på höger sida, hon går framför honom till vänster sida för att känna där, men då kastar han sig bakåt och stegrar sig, här kan man ju börja fundera om han ser dåligt, men det vore ju konstigt om han ser dåligt på vänster öga och sen kastar sig åt vänster i situationer som jag beskrivit ovan.

Rids regelbundet, inga tecken på hälta eller liknande, han ömmar ingenstans. Han på olika underlag flera gånger i veckan så han harvar absolut inte runt bara i ridhuset.

Har han bara dåliga tävlingsnerver? Han fungerar super på hopptävlingar och alla andra gånger vi åker iväg. Han fungerar super på hemma dressyrtävlingar och så.

Någon? Som har några ideér? En kiropraktor kommer i veckan och kollar, annars blir det väl till att röntga ryggen.

Sv: Vad är det med hästen?

för mig låter det ganska klockrent att hästen har ont. ta den till en veterinär på en klinik där de har all utrustning så man kan kolla "allt"

omöjligt att säga vad det kan vara bara såhär

Men vart gör det ont på honom? Han gör ju bara sådär vid sånna situationer, när han inte är helt med på allt.
Var ute och red i skogen för någon månad sen, möter en man med en hund, han väljer att gå in en bit i skogen istället för att gå precis förbi oss på vägen, hästen tvärnitar och ställer sig och kastar sig till vänster, när han får syn på människan igen är det ju ingenting, då går han som inget hade hänt.
Har han bara ett jävligt humör och verkligen inte vågar?

Jag vet inte riktigt längre, allt känns så luddigt.

det jag reagerar på är att han alltid kastar sig åt samma håll, och att veterinären inte fick känna på ena sidan.

och självklart blir en häst grinigare om den har ont!
jag skulle röntga först och sen ta ut en kiropraktor.

Tycker också att det känns som att den har ont, om den blir svårare att hämta i hagen och grinigare och så.
Men vars är ju den stora frågan...

hoppas du kommer underfund med problemet..

Jag hade tagit hästen till en veterinär och kollat igenom den. Då slipper man fundera om den har ont.

Har den gått hårt/mycket? Behöver den semester?

Jag skulle åka till klinik.

Av alla hästar jag haft själv eller kommit i kontakt med har det ALLTID varit något som gjort ont på hästen när den ändrar beteende.

Smärta är dessutom knepig, det gör inte alltid ont i min rygg utan kan hugga till när som helst. När jag nyss haft ont, eller har, så blir jag också mer rädd för plötsliga rörelser osv. Nånting som funkar ena dan funkar inte alls nästa. Så kan det ju vara för hästen också.

precis, det behöver inte göra ont hela tiden, utan det kan vara vid vissa rörelser.

Kiropraktorn har nu varit ute. Uppfattade jag det rätt är hästen lite sne och mer stark i sin vänstra sida, rätt svag i höger bak, vilket gör att när han protesterar pga rädsla så hoppar han till vänster eftersom han är starkast i det bakbenet och kan hålla balansen bättre då.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 375
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka