Vad är det med hästarna?!

N

Nate

För någon vecka sedan blev 4.5-åringen svullen i ena benet. Pratade med vet som rek att behandla det som lindrig lymfangit. Efter några dagar med våtvarmt omslag så blev det bättre och nu är han inte svullen alls längre. Då var det över... trodde jag ja! :crazy:

Tar in hästarna från hagen idag och märker att lillen (1.5 åringen) inte vill stödja på höger bak :cry:. Visiterar honom när jag väl är tillbaka i stallet och han har inga sår, inga svullnader, ingen puls, ingen feber. Men han vill inte sätta ned trakterna utan stödjer sig helst på tån, har väldigt svårt för att svänga och gå åt sidan. I boxen på mjukt underlag sätter han ned foten plant men när han flyttar på sig eller står på betongen vill han helst stödja på tån som sagt.

Någon som vill försöka sig på en gissning? Jag funderar på hovböld/hovbensfraktur... Ska ringa vet imorgon hur som helst men kan alltid vara givande med lite respons :(

Sv: Vad är det med hästarna?!

Jag gissar också på hovböld :D

Kommer ihåg hur orolig jag blev när min häst fick en. Trodde det var höften som var ur led eller något.... :crazy: men, ingen svullnad och hon kunde som sagt stå på hoven men rörde sig konstigt och ville inte gå på den... satte ned tån, och bölden satt bak vid traktsstödet...

Fotbad el liknande som luckrar upp och gjorde hornet "mjukare" fungerade bra, då rörde hon sig bättre.. Hoppas det inte är något värre!

Lycka till med vet :D

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 732
Senast: Toudi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 102
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix