Vad är det med dessa hovar? (BILD)

Sv: Vad är det med dessa hovar? (BILD)

Det ser ut som fångränder. Jag vet inte om det finns fler åkommor som orsakar den sortens ränder på hovar, men så har ett par ponnyer (periodvis med svår fång) i min närhet.

Min islänning har också såna men lite mindre.

"Min" veterinär kallar de för hovränder och att de i min hästs fall är helt ofarliga.
Kan komma vid foderomställningar och eller för mkt/lite mineraler osv.
Fanns tydligen många orsaker.

Okej.. Hovarna sitter på en häst jag vill köpa. Kan en hovslagare avgöra vad felet är eller behövs det en veterinär?

Ingen annnan??

Jag upplevde även hovarna (iallafall fram, kanske även bak) som något utflutna.

Vill verkligen ha hästen ju... :(

Jag hittade en äldre tråd här på forumet där ämnet tas upp, dessutom står det att det ska gå att skilja på olika sorters ränder.

Länk

kl
Har du någon bild på hovarna från sidan?
Det kan vara fångränder, det kan vara foderränder och det kan också bero på felaktig hovvård under lång tid. Man ser dåligt på bilden, men det ser lite ut som att hela hoven är utfluten och "förskjuten" framåt.

Okej.. Hovarna sitter på en häst jag vill köpa. Kan en hovslagare avgöra vad felet är eller behövs det en veterinär?

Jag tror att en duktig hovslagare borde kunna säga vad (eller om) det är för fel på hovarna, och varför de ser ut som de gör.

Vet du något om hur hovvården varit? Är den regelbundet verkad av utbildad hovslagare fram tills nu?

Jag tror att en duktig hovslagare borde kunna säga vad (eller om) det är för fel på hovarna, och varför de ser ut som de gör.

Vet du något om hur hovvården varit? Är den regelbundet verkad av utbildad hovslagare fram tills nu?

Ja, jag funderar på att skicka dit en hovslagare. Ägaren som verkar jättesjysst, och seriös och även varit ärlig med annat som kan ha varit "fel" med hästarna vi blev visade sa vänligt men bestämt att det absolut inte va fång utan foderränder.

Hästen har varit utlånad och därav foderbyte. Att hovarna ser lite utflutna ut kunde vara att den som inte verkat fötterna inte klippt bort "tån" och det låter väl vettigt.

Hovarna ska vara verkade innan hästen kom tillbaka till dom för ca 3 veckor sedan.

:confused:

Personligen tycker jag att hovarna ser allmänt skumma ut i formen, men mer än så kan jag ju inte säga eftersom jag inte är hovslagare. Jag hade definitivt låtit en kunnig, utbildad hovslagare titta på dem innan ev. köp!

Ja, jag funderar på att skicka dit en hovslagare. Ägaren som verkar jättesjysst, och seriös och även varit ärlig med annat som kan ha varit "fel" med hästarna vi blev visade sa vänligt men bestämt att det absolut inte va fång utan foderränder.

Hästen har varit utlånad och därav foderbyte. Att hovarna ser lite utflutna ut kunde vara att den som inte verkat fötterna inte klippt bort "tån" och det låter väl vettigt.

Hovarna ska vara verkade innan hästen kom tillbaka till dom för ca 3 veckor sedan.

:confused:

Jag skulle ta kontakt med personen som hästen varit utlånad till OCH en hovslagare. Det är trist att ha en häst som har lätt att få fång och kan du undvika problem ska du göra vad du kan genom att få kusen ordentligt undersökt innan köp. Det finns så många hästar till salu nu.

Lycka till!

Jag skulle säga dels foderränder, men också att man slarvat med att verka så ofta som hästen behövt. Yngre hästar kan dra iväg väldigt över betessäsongen och om man då går för länge med verking så ser de ut precis sådär.

Jag skulle säga dels foderränder, men också att man slarvat med att verka så ofta som hästen behövt. Yngre hästar kan dra iväg väldigt över betessäsongen och om man då går för länge med verking så ser de ut precis sådär.

Jag hoppas verkligen att det "bara" är det som är problemet.
Vill verkligen, verkligen ha hästen!

Men vad är egentligen skillnaden på foderränder och en "släng av" fång?
Ränderna i hoven är ju bara ett symptom av vad som hänt när hästen reagerat för starkt på fodret och fått någon infektion(P) i hoven..?

Jag hoppas verkligen att det "bara" är det som är problemet.

Men vad är egentligen skillnaden på foderränder och en "släng av" fång?
Ränderna i hoven är ju bara ett symptom av vad som hänt när hästen reagerat för starkt på fodret och fått någon infektion(P) i hoven..?

Min kuses fångrand såg ut som de ränder som kusen har på dina bilder. Därmed inte sagt att 'din' kuse har fångränder, bäst att lägga till.

Jag hoppas allt går bra och håller tummen för dig och kusen.

Då är mitt råd att du ber ägaren att bekosta röntgen på samtliga fyra hovar så kronisk fång kan uteslutas.

"Bara" foderränder är lätt åtgärdat där ägaren ger ett väl balanserat foder och hovslagaren utför ett fullgott arbete med för den personen lämpliga verkningsintervaller.

När man köper häst så åker det alltid med lite glada överraskningar som bonus,, men kronisk fång är inget man ska betala för.

Lycka till,

Fast är det i propotion till hur mycket hästen är värd? Om det inte är en riktigt guldshettis så kostar väl röntgen av alla 4 typ dubbelt så mycket som hästen, eller är röntgen billigare än jag inbillar mig?

Fast är det i propotion till hur mycket hästen är värd? Om det inte är en riktigt guldshettis så kostar väl röntgen av alla 4 typ dubbelt så mycket som hästen, eller är röntgen billigare än jag inbillar mig?

När min häst var halt i höstas slog vet ett helt gäng plåtar å det ink undersökning gick på 2800kr så det är inte så dyrt :)

När min häst var halt i höstas slog vet ett helt gäng plåtar å det ink undersökning gick på 2800kr så det är inte så dyrt :)

Nej, men om man säljer en häst för 10 000-15 0000 så kanske man inte vill lägga 3000 plus reskostnader och eventuellt behöva ta ledigt från jobbet. Som säljare hade jag sagt att om köparen vill ha röntgen får vederbörande betala det själv.

Som köpare hade jag inte betalt mkt för en häst med hovbensförändringar eller rättare sagt jag hade inte köpt en häst som har haft fång. Det finns massor av andra hästar man kan köpa i stället. Varför köpa på sig massor av bekymmer.:confused:

Jag hade inte sålt en fånghäst heller för den delen utom möjligen i undantagsfall. Fång är en mycket allvarlig sjukdom. Det är inte så att en häst får "en släng av" fång och sedan är det över. I de flesta fall är det ett bekymmer som kostar massor av tid, pengar och kraft, resten av hästens liv om man vill ta hand om den på rätt sätt och inte utsätta den för plågsamma återanfall.

Därmed inte sagt att hästen på bilden har haft fång. Jag tycker att det är svårt at se på bilderna som ju inte är jättebra. En del ränder och ev hovform ser ut så att man kan misstänka det men det är nog egentligen omöjligt att avgöra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
781
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka