Vad är det med den här katten?

K

Keanu

Hej på er! Min väninna har en liten katt-hona som hon hittade för ett år sedan som liten unge. Hon luktar APA i munnen :eek:o har infekterat tandkött, så illa att hon har svårt att äta. Veterinären har gett henne kortison 1 gång i månaden o det har hjälpt, men nu säger han att han inte kan ge henne mer kortison utan enda lösningen skulle vara att ta bort alla tänderna!!??:confused: Han säger att katten skulle klara sej bra då tandköttet blir hårdare så hon kommer att kunna tugga ändå. Orsaken till inflammationen vet vi inte, det skulle kunna vara allergi anser veterinären (han har tagit blodprov för att utesluta sjukdomar). Min väninna ger katten ofta fisk för det kan den tugga lätt, men jag är mycket tveksam om hon gör rätt, det kanske är fisken som ställer till det!!?? Jag har sagt till henne att så mycket fisk inte är bra, men katten vill inte ha kött!! :crazy:Vad tror ni?? Vet att hon ger den torrfoder också...
(katten fick heta "Peta" vilket betyder "fjärt" på italienska!:rofl:)

Sv: Vad är det med den här katten?

Min ena katthona som också är en vildkatt hade exakt samma problem. Veterinären drog ut ALLA tänder utom 2 st på henne. Nu har det gått snart 2 år och katten är totalt förändrad. Mysigare katt får man leta efter. Så att dra ut tänderna är inte av ondo. Katter klarar gott och väl att vara utan. Min hona får blötmat, MEN hon väljer emellanåt att äta torrfoder med dom andra.

Din väninna ska INTE vänta med beslutet. Det gjorde nämligen jag. Och katten fick lida mer än nödvändigt. Det är hemskt plågsamt tillstånd.

Sv: Vad är det med den här katten?

Tack för ditt svar! Man tyckter ju att det låter helt vansinnigt att dra ut alla tänderna, men veterinären som rådde till det är mycket duktig vad jag vet. Så skönt att höra att det gick så bra för din katt!!

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 395
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 088
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 711
Senast: mackan
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama