Vad är det här?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 112
E

eiwo

När jag kratsade ponnyns hovar såg det ut som om de var helt svampiga :crazy: Vitt 'gegg' 'låg' över sulan och strålen och gick att kratsa bort... Det kom när snön kom. Tog en dålig bild, syns inte så bra här

Hovis kommer om två veckor, borde jag ringa och fråga om han kan komma tidigare eller är det ingen fara?

Sv: Vad är det här?

Okej, tack, då slipper jag få noja över det :D

När jag kratsade ponnyns hovar såg det ut som om de var helt svampiga :crazy: Vitt 'gegg' 'låg' över sulan och strålen och gick att kratsa bort... Det kom när snön kom. Tog en dålig bild, syns inte så bra här

Hovis kommer om två veckor, borde jag ringa och fråga om han kan komma tidigare eller är det ingen fara?
Låter som dött sulhorn och strålhorn ,men det var ju dags för skoning snart såg jag.
Förlåt jag kommenterar snösulan,men den är ju inte tillklippt efter skon!:eek:
Inte ska snösulan ligga in över strålen sådär!
Förutom att det försvårar för dig att kratsa strålfårorna rena ,så kan det ge tryck på strålen som hästen knappast kan tycka är skönt...:crazy:

Ojdå, det har jag inte ens haft en tanke på :crazy: Kommer ihåg att hovslagaren svor över snösulorna men trodde han klurade ut en bra lösning... Sulan ska alltså inte ligga emot strålen? Fast iofs, när jag tänker på det så ska den nog inte det :crazy: Var inte min vanliga hovslagare som var ute och skodde honom med sulorna utan stallkompisens, skönt att min hovis kan komma ut nu...

Får jag passa på att fråga en sak, finns det olika storlekar på snösulor? På bakhovarna kommer man knappt åt att kratsa, är bara strålen som 'sticker fram'... Han har visst väldigt små bakhovar sägs det av dem som kan. Om det inte finns, hur kan man lösa det då? Eller är det ingen fara?

Ojdå, det har jag inte ens haft en tanke på :crazy: Kommer ihåg att hovslagaren svor över snösulorna men trodde han klurade ut en bra lösning... Sulan ska alltså inte ligga emot strålen? Fast iofs, när jag tänker på det så ska den nog inte det :crazy: Var inte min vanliga hovslagare som var ute och skodde honom med sulorna utan stallkompisens, skönt att min hovis kan komma ut nu...

Får jag passa på att fråga en sak, finns det olika storlekar på snösulor? På bakhovarna kommer man knappt åt att kratsa, är bara strålen som 'sticker fram'... Han har visst väldigt små bakhovar sägs det av dem som kan. Om det inte finns, hur kan man lösa det då? Eller är det ingen fara?
En utbildad hovslagare klipper till sulan så den passar skon och hovens storlek.;)
Det är lätt som en plätt!:p
Och ja det finns olika storlekar på snösulorna,till de minsta ponnyerna finns "mini sulor" (med tunnare luftkanal liksom),men eftersom alla hästar har olika hovar så måste de klippas till ändå så de passar varje hov perfekt.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat