Vad är det här??

Gogo

Trådstartare
Ringorm?
Föl 3 månader. Mamma eller hagkamrat har inget liknande. Det började med ett litet märke för två veckor sedan och sista dagarna har det kommit massor. Andra som sett det tror på insekter och klåda, en trodde på allergisk reaktion, men jag tycker det är misstänkt likt Ringorm.

igmdcn.jpg

Detta är första märket som nu är gammalt och har börjat läka, stort som en en-krona sitter i bringan.

11h6rgg.jpg

Närbild på ett av de små märkena på sidan på magen.

s25ws6.jpg

Så här ser de nya ut, denna är stor som en en-krona, sidan av magen.

2d6s22a.jpg

Detta är den största och otäckaste, ca 5x7 cm. ovanför framknät.

Han är inte påverkad på något annat sätt och det verkar inte gör ont. Han protesterar inte när jag undersöker eller tvättar. Jag har bara hållt det rent samt att jag smörjt med helosan där det blivit torrt.

Och ja, jag skall ta ut veterinär men tyckte inte att det gjorde något att fråga efter erfarenheter här också.

Sv: Vad är det här??

Den första bilden skulle kunna vara det men det kan ju vara nästan vad som helst som håller på att läka. Men de undre som ser ut att vara vätskande och nästan blodiga stämmer inte alls med ringormsutslag. Inte de jag har sett i alla fall de har sett ut som det översta hela tiden.
Det typiska med ringorm är att det börjar som en liten fläck som sedan växer samtidigt som den läker inifrån. Den ser helt enkelt ut som en ring.

Flera utav fläckarna är torra som den på första bilden men några är rödare och fuktigare och de som är det sitter på hans vita områden på kroppen. Den stora ovanför knät är den som är lite sårig och ser helt annorlunda ut än de andra.

Du har ingen gissning på vad det skulle kunna vara om du inte tror på Ringorm?

Pållen min har precis haft ringorm, och de tre översta bilderna hade mycket väl kunnat vara det , men den fjärde tycker jag ser för mycket ut som ett sår (Ringorm blir inte sår på det sättet, bara kala, torra fläckar precis som de översta bilderna och även om det heter RINGorm så är det runda fläckar och inte ringar...
Om det nu är ringorm fölet har, lär du snart få se det på mamman med, smittsamt som bara den :(
Fick tipset av vet att badda med äppelcidervinäger växlande med att bada hela hästen i nån äcklig sörja (om det nu är ringorm så hjälper äppelcidervinägern faktiskt paralellt med sörjan!)

Lycka till!

Hur snart borde det dyka upp på någon av de andra om det är Ringorm?

Det är den stora på benet som ser mest annorlunda ut (sista bilden) det kanske är något helt annat? Märkena skiljer sig också beroende på om de sitter på färgad eller vit kroppsdel. Kanske för att den vita huden är känsligare?

Disktriktaren skulle höra av sig under veckan när de var på väg i trakterna vi bor, de tyckte inte det var akut att åka särskilt.

Pratade precis med vet. på kliniken och de sa att det är väldigt ovanligt med Ringorm på föl och tror på insekts och värme besvär.
Hålla honom ren och torr på utsatta områden och skyddad från insekter var rådet, samt hålla koll på feber och allmäntillstånd.

Pratade precis med vet. på kliniken och de sa att det är väldigt ovanligt med Ringorm på föl.

Snicksnack - föl kan givetvis få ringorm. Att mamma och hagkamrat inte fått problem ännu kan bero på att de träffat på ringorm tidigare och har viss immunitet. En symtomfri häst kan vara smittbärare.

Läs mer om ringorm på SVAs hemsida, länk.

(Enligt SVAs hemsida är vaccinet Insol som tidigare användes indraget. Insol gavs även till hästar som insjuknat i ringorm för att påskynda läkningen.)

Ja, det är en del klöver, mest vitklöver tror jag. Det är en gammal beteshage med massa olika växtslag. Kan det ge utslag/allergi?

Ja om det är Alsikeklöver. Det är inte bra för hästen att äta i mängd.

Usch ja, den har jag hört om.
Jag kan bara inte lista ut hur jag skall se skillnad på de olika sorterna. Har sökt på nätet en lång stund och sprungit ihagen och tittat men det finns ju så många sorter som ser nästan lika ut. Jag kan inte avgöra vilken sort det är.

Vitklöver är den korta klövern som oftast växer i äldre beteshagar. Alsikeklövern är mycket högre och grövre och har tydligt vitROSA blommor. Men om vallen inte är nysådd med alsike har du säkert inte det i sådana mängder att det är farligt. Ta ut en veterinär om du är orolig du kan aldrig få VETA vad det är här. Bättre att kolla än att oroa sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka