Vad är det här?

Hippocampus

Trådstartare
Min åring har något svullet under käken Jag tror inte på kvarka mest eftersom hon har haft det ett litet tag utan att det har blivit värre, hon äter och dricker som vanligt, lite tröttare (men det kan vara att hon växer, känner sig trygg osv) men leker gärna i hagen (drar gärna igång lekarna också). Hon hostar inte, snorar inte (möjligtvis mycket lite men det är genomskinligt). Ingen feber. Ingen av de andra hästarna har denna knöl och är inte sjuka.

Jag kände på den och den är mjuk-hård, den går inte att trycka in men den är inte heller stenhård. Hon bryr sig inte när jag känner på den.

Försökte ta en bild men det är lite svårt...

Ska jag ringa vet och fråga på måndag? Vad kan det vara?

Den sitter alltså i mitten av bilden, ni ser det lilla runda området strax framför ganascherna.
32284637.jpg

Sv: Vad är det här?

Tander som vaxer kanske? Kan ju ha blivit irriterat i samband med tandsattning t.ex. Skadar nog inte att hora med veterinar i vilket fall som helst.

Jag vet inte, jag har ingen erfarenhet av detta, jag vill ju inte chansa men samtidigt inte betala x antal tusen för att en veterinär ska säga "håll koll".

Om det är tandsättning, när jag kan förvänta mig att detta går tillbaka?
Spottkörtel, är det ingen fara om den är förstorad?

Ska ringa o fråga vet imorgon iallafall.

Otroligt svårt att se på bilden. Men det kan ju vara en förstorad lymfkörtel vilket ungahästar ofta har p g a pågående mindre infektioner. Vilket är helt normalt och ett led i deras utveckling av immunsystemet.

Den har blivit större nu och jag ska till veterinär på onsdag. Även som är spec på tänder. Han trodde inte det var tänder dock (men vi ska kika ändå), han trodde det var förstord spottkörtel eller lymfkörtel.

Hon går ju på ganska kort sommarbete, igår när hon var inne en hel dag (ute på morgonen och kväll/natt pga annat sto som fölade och min häst var lite för närgången :angel:) så tycker jag att den gick ner.

Nu ser den ut såhär

32472168.jpg

Hur länge har hon haft knölen?

Enligt vad jag kan se på bild två så ser det ut som ett bett från vad jag kallar för hästfluga. De ser ut som större getingar och de tar "köttstycken" när de biter (inkl även på människor, gör j-vlig ont när de biter en). Min häst hade en sådan svullnad på bogen i ca 3 dagar innan den började gå ner.

Dock låter det inte som detta när du säger att den blivit större, men hon kanske är överkänslig om det skulle vara det.

Men det kan även vara något helt annat, svårt att se utifrån bilderna samt att jag ej är veterinär :-).

Lycka till, hoppas det löser sig!

Hon har haft den sen i slutet på mars/mitten av april. Det var då vi tänkte att det kunde vara jord osv eftersom hon alltid går på gräs.

Hon går ju inte på högt bete och det kan ju vara därför svullnaden inte går ner, då hon för jord etc när hon betar.

Min åring har något svullet under käken Jag tror inte på kvarka mest eftersom hon har haft det ett litet tag utan att det har blivit värre, hon äter och dricker som vanligt, lite tröttare (men det kan vara att hon växer, känner sig trygg osv) men leker gärna i hagen (drar gärna igång lekarna också). Hon hostar inte, snorar inte (möjligtvis mycket lite men det är genomskinligt). Ingen feber. Ingen av de andra hästarna har denna knöl och är inte sjuka.

32284637.jpg

Min 1åring har precis likandan knöl i dag upptäckte jag. Hon mår toppen på alla sätt och vis, uppdatera gärna när du vet vad det kan vara.

Min häst (3 år) har haft en sådan knöl mellan ganascherna varje år på sommaren. Veterinär har tittat på det men kunde inte säga vad det beror på. En teori var tänderna, en annan var spottkörtlar. Hon går också på ganska kort bete.
Hon har aldrig mått dåligt på minsta vis och varje höst när de slutar beta så försvinner också knölen. Så jag har slutat oroa mig för den, iaf tills hon börjar visa några andra symtom. Min teori är att det har något med sommar och bete att göra. Antingen att spottkörtlarna svullnar pga att hon tuggar hela tiden eller att det är lymfknutor som reagerar på insekter eller möjligen gräs.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 825
Hästvård Hej! Har en 16-årig varmblodsvalack som har fått förstorade lymfknutar mellan ganascherna och bakom ganascherna. Den mellan har spruckit...
2
Svar
32
· Visningar
3 305
Senast: mellis98
·
Hästvård Hej! För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och...
Svar
5
· Visningar
4 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka