Vad är det här!?

Docka

Trådstartare
Och kanske viktigare; Vad gör jag åt det?

img_2142_57328397.jpg

img_2141_57328328.jpg

img_2138_57328286.jpg

Det var jätesvårt att ta bilder, min kamera är inte den bästa. Men ni ser kanske ändå?
Det är som flan, ganska stora, som jag tror är hennes hårbotten. Varför har det blivit så?
Min häst har alltig haft en fin fluffig pannligg, men nu på senaste tiden har den mest liknat en kossa-toffs:eek:
Det ser ut som om hon har kliat av en del av luggen och att det är därför den har försvunnit, men hon gillar inte direkt om jag kliar där åt henne... :crazy:

Vad tror ni?
Ska jag tvätta med något speciellt medel eller bara med något vanligt milt shampoo?
Jag var lite orolig för att det skulle vara något svampigt av något slag, vad tror ni?

//Maja

Sv: Vad är det här!?

Det ser ju oneklig ut som början till eksem, men kan självklart ha andra förklaringar också. Löss är för tidigt, har hästen kliat sig på andra ställen också än pannluggen?

luktar det nåt? är det sårigt i hårbotten?

tvätta med lactacyd bara, en svamp är bra att gnugga med, den "krafsar" inte i hårbotten men rengör bra, torka med handduk och kamma, kolla hur hårbotten ser ut efter tvätt, är huden normal eller rodnad? ha inte på nåt mjukgörande utan vänta tills dagen efter och kolla hur det ser ut då.. är det geggigt då kan du torka med alsolsprit, är det torrt så ha på mjukgörande..

Tack för svaren!:bow:

Hon har bara det här på ett område i pannluggen, stort som en femkrona ungefär, och ingen annanstans på kroppen.
Jag har inte hittat några tecken på ohyra, och hårbotten är inte skadad eller irriterad. Den ser ut precis som vanligt förutom att den på just detta ställe är lite mjällig (och det är hon ingen annanstans). Det luktar inget speciellt heller, det luktar bara Kenny...
Det jag tycker är lite konstigt är att hon inte verkar uppskatta när man kliar där åt henne, men ändå ser det ut som att hon har kliat sig själv eftersom håret är "avkliat".:crazy:
Jag provar att tvätta försiktigt och ser vad som händer :)

reaktion på bett av ngt slag tex fästing. det är gammalt klegg som huden producerat för att stöta bort gästen ( i synnerhet om hon är switchad, då biter fästingarna men dör fast de sitter där och irriterar), alt samma svamp som rasp. El som bäbisskorv. Jodopax eller hibiscrub och kamm.

Sådär ser min (visserligen eksemhäst) ut när han har kliat sig och den nya huden börjar växa ut. Då trillar den gamla av och det är det man ser. Ganska svårt att borsta bort men det trillar av av sig självt efter nån dag eller så.

Min häst blir precis så när han blir fästingbiten eller getingstucken, eller för all del lite störra bitande djur..

Så där fick mitt gamla sto ofta, just på hösten, en annan av mina kan också få det, endast i pannluggen och alltid på hösten.

Under årens lopp har jag bara borstat bort flarnen framförallt när man tävlat för det är fullt när man knoppar.

Det har försvunnit efter ett tag. Nu vet jag inte om det är samma din häst har.

Mina har inte exem eller fått några bett.

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, för detta är ändå lite pinsamt:o okej, jag har haft oskyddat sex men jag har inte klamydia, gonnoré eller mykoplasma...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 906
Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: pepp
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka