Vad är det här? (Ont i magen)

Nevermind

Trådstartare
Jag har fått så sjukt ont i magen från ingenstans. Helskumt... Jag skulle beskeiva det såhär:
▪Öm när man tar/trycker på magen
▪Smärtan är dels molande, men kommer även som skarpa "knivhugg" i stötar. Gör ont runt naveln men har svårt att säga exakt var
▪Gör ont oavsett om jag ligger eller står upp men känns ändå mest bekvämt att ligga ner
▪Mår illa och har svårt att äta

Hade relativt hög (39°) feber igår, men den har gått ner rejält till idag, så jag tror inte det har med saken att göra. Någon som vet vad det här kan vara? Har försökt googla men inget verkar stämma till 100%...

Jag kom att tänka på att vid förkylning och feber kan man få ont i körtlarna i magen, hittade lite info om körtelmage på 1177. Visserligen stod det om barn men man kan ha det som vuxen också. Kanske kan vara det?
Annars blindtarmen? Det kan vara väldigt defus smärta.
Eller magkatarr?

@Nevermind akutläkaren Laa säger att du nog bör träffa doktorn senast imorgon, om du inte blir bättre. Tidigare vid behov.
Kan vara ingenting, kan vara någon kräksjuka på gång, men det kan vara en infektion på gång i magen, som kan behöva hjälp att gå över.
Om du inte mår jättedåligt och känner att du kan vänta så går det säkert bra, annars bör du bli petad på och blodprovtagen.

@Nevermind akutläkaren Laa säger att du nog bör träffa doktorn senast imorgon, om du inte blir bättre. Tidigare vid behov.
Kan vara ingenting, kan vara någon kräksjuka på gång, men det kan vara en infektion på gång i magen, som kan behöva hjälp att gå över.
Om du inte mår jättedåligt och känner att du kan vänta så går det säkert bra, annars bör du bli petad på och blodprovtagen.

Tack för svar! Är lite skeptisk till att söka vård i såhär tidigt skede får jag väl erkänna. Hur akut kan det vara? Har haft ont igår och idag :) Kan det vara magsår "bara"?

Blindtarm eller kanske någon cysta som spruckit?

Jag hade väldigt liknande symptom som du, hade också mest ont i övre delen av magen förutom när dom tryckte på den, då gjorde det mest ont på höger sida av naveln, och hade båda ovanstående.
Förstår din aversion mot att åka till läkaren fullt ut men det vore nog ändå klokast att göra det.

Tack för svar! Är lite skeptisk till att söka vård i såhär tidigt skede får jag väl erkänna. Hur akut kan det vara? Har haft ont igår och idag :) Kan det vara magsår "bara"?
Sorry för sent svar. ”Akut” KAN det alltid vara, men det vanliga är ju att om man inte mår jättedåligt så är det mindre akut. Det som flaggar hos mig iom febertopp och intervallsmärta i magen är blindtarmsinflammation, vilket gradvis blir värre och värre.
Men, symtomen igår var lite ospecifika. Jag vidhåller dock. Har du fortfarande lika ont idag alt har mindre ont men fått tillbaka febern så bör du söka vård. Vårdcentralen om de har akuttider idag, eller akuten även om det känns onödigt.

Sorry för sent svar. ”Akut” KAN det alltid vara, men det vanliga är ju att om man inte mår jättedåligt så är det mindre akut. Det som flaggar hos mig iom febertopp och intervallsmärta i magen är blindtarmsinflammation, vilket gradvis blir värre och värre.
Men, symtomen igår var lite ospecifika. Jag vidhåller dock. Har du fortfarande lika ont idag alt har mindre ont men fått tillbaka febern så bör du söka vård. Vårdcentralen om de har akuttider idag, eller akuten även om det känns onödigt.

Tack! Känns bättre idag även om jag har ont, och ingen feber :)

• Gilla
Reactions: Laa
Min exmake, som jag levde med i 20 år, hade något som sjukvården kallade "tarmfickor". Vad jag förstår är det lite som extra stora/djupa veck i grovtarmen, där tarminnehåll kan bli kvar för länge och utlösa någon typ av inflammation. Han hade detta första gången när vår dotter var nyfödd (delvis stressutlöst, kanske?) och symptomen var väldigt lika dina, och snarlika blindtarmsinflammation. Han hade febertopp, ont i magen men mer "diffust" än vid blindtarmsinflammation, vagt illamående och riktigt hög snabbsänka när de tog den på vårdcentralen. Han blev inlagd över natten med misstänkt blindtarmsinflammation, vilket det dock konstaterades att det inte var, och blev därmed hemskickad med medicinering i form av antiinflammatiorisk medicin och antibiotika samt kostråd. Gick över på några dagar den första gången, därefter lärde han sig att känna när det var på gång och kunde oftast häva en begynnande inflammation genom att äta "snäll" mat (inget fiberrikt och inte typ stora köttbitar utan soppa, ägg, vitt bröd mm i små mängder) och ta det lugnt.

Buksmärtor i kombination med feber ska bedömas av läkare. Kirurg eller i förekommande fall akutläkare.

Buksmärtor utan feber behöver man kanske inte kasta sig till akuten för, men feber är en varningssignal för några av de tillstånd som faktiskt kan behöva kirurgi och är inget man ska "härda ut" allt för länge hemma!

@Nevermind Skönt att du är bättre!

/Marvin, kirurg

Ptja, min mans blindtarm brast drygt ett dygn efter första symptomet han upplevde. Men han har magproblem från början, så det kanske började tidigare. Och han hade inte feber hela tiden och trodde det var bättre dagen efter (började en kväll) men så kom febern tillbaka så 1177 sa åk in..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 063
Senast: Icfafn
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 690
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips. Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama