Vad är det här? *bild*

cili

Trådstartare
Min häst, ett korsningssto på fyra år, har nu haft den här prylen i en vecka (dök upp över en natt, tror jag i alla fall, borde ha lagt märke till den annars eftersom jag dagligen pussar på den mulen).
Först trodde jag att hon på något underligt vis lyckats bita sig själv, så jag rengjorde och avvaktade. Men nu har prylen "lyft sig" lite ut ur huden och blivit helt rund, så det ser inte ut som något sår längre.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?
081230185.jpg

Sv: Vad är det här? *bild*

En försenad bebisvårta? I så fall går den över av sig själv.

Använd inte bett så läge den är kvar. Om den fortsätter växa elelr inte går bort inom ett par veckor så får du nog kontakta veterinär.

Bett använder jag inte på henne än, hon funkar fint på bettlöst. Tur det :)

Ska jag behandla den med något eller bara låta den vara?
Den är hård ska tilläggas.

Låt den vara. Är det en bebisvårta så försvinner den av sig själv, och är det en ink så är det bättre att låta veterinären avgöra vad som ska göras, särskilt i och med att den sitter så dumt. Inkar och tumörer (som inte behöver vara farlig cancer, de är ofta godartade) kan triggas att växa om man ger sig på dem på fel sätt.

Du kan ju känna om den verkar fast, eller om den verkar vara vätskefylld. Inkar, vårtor och tumörer brukar ju kännas fasta. Om det känns löst och vätskefyllt så kan det ju vara någon inkapslad tagg eller tilltäppt talgkörtel eller hårsäck som spökar.

Står hästen med yngre hästar? Eller har den nyligen flyttat till stallet? Har någon annan häst i stallet bebisvårtor?

Den känns fast.
Hon flyttade till stallet i oktober, så det är ju inte direkt nyligen. Hon går i egen hage eftersom dom andra är betäckande valacker, och hästen i boxen bredvid är 16 år gammal.
Det finns en 08:a i stallet, som kom dit för någon månad sedan. Han står i andra änden av stallet och hans hage ligger långt från hennes, har inte heller sett några vårtor på honom.

min häst hade unghästvårtor på mulen, jätte många men dom försvann sen så om det är de så trillar dom bort efter ett tag :)

De kan vara en början på en hudsjukdom som man behandlar med kortison i sprutat under knölarna.
Vårat fullblod fick samma sak och de har nu försvunnit med behandling av vet.
Han fick cirka 3-4 stycken vid mungipan och där omkring.

Min häst har flera såna åh vetrinären sa att det är Ink... Välidgt jobbiga har hon svårt åh få bort dom. Hon har en precis fram på bogen så när man knäpper täcket så skaver det. Fick en salva som vi skulle använda så skulle kroppen stöta bort dom.. Det gjorde vi mars-april -08 och det visade sig inget så.. Det blev bara ett rejält köttsår(vilket det skulle bli) åh sen häromdagen så trillade en utav dom av.. Bara så där! Så det funkar nog med den salvan men det tog sin tid:S

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 942
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka