vad är det här?! BILD! Snabbt svar uppskattas!

horselove

Trådstartare
Hör egentligen till ÄU, men inbillar mig att jag får bättre svar här. (förlåt ÄU :o) Syrran ( _buke_ ) hittade ett äckligt djur i sitt rum som vi aldrig sett förrut, så nu undrar vi vad tusan det är för något!

Vad sjutton är det här?!:crazy:

Vi har letat runt på internet en del, men inte hittat något.

Sv: vad är det här?! BILD! Snabbt svar uppskattas!

Hör egentligen till ÄU, men inbillar mig att jag får bättre svar här. (förlåt ÄU :o) Syrran ( _buke_ ) hittade ett äckligt djur i sitt rum som vi aldrig sett förrut, så nu undrar vi vad tusan det är för något!

Vad sjutton är det här?!:crazy:

Vi har letat runt på internet en del, men inte hittat något.

Jag vet inte vad det heter men har sett det i en småkrypsbok hos morsan. Det är inte ett farligt djur i alla fall...

Åh vilken söt! Det är en bokskorpion (Chelifer cancroides). De är klokrypare och ofarliga :)

/Asso -biolog

sööt? den där är allt annat än söt! hade den vart större så hade den vart livsfarlig! eller nästan..:p vad menas med klokrypare? för övrigt: TACK för svaret! men attans ändå, vi som trodde att vi hittat en helt ny art! :D

Ja den är väl söt med sina långa klor? :)

Klokrypare är ett slags spindeldjur och de äter gärna små kvalster och annat mumsigt. :d

Tänk vilken underbar kompitenspool det finns på buke!

Helt underbart!

Off topic, tänk om alla på buke fick styra världen, gisses vilka världskrig det skulle bli. :angel:

Senast ändrad:

De är inte riktiga skorpioner, utan klokrypare, ett slags spindeldjur,så du kan vara heeelt lugn. :D

Spindeldjur är inte insekter ;)
Det är väl inte sådär supervanligt att man hittar såna, så du kan nog pusta ut. De gillar gamla böcker dock.

Spindeldjur är inte insekter ;)
Det är väl inte sådär supervanligt att man hittar såna, så du kan nog pusta ut. De gillar gamla böcker dock.

Jaja, spindeldjur, insekter, sånt som kryper o surrar :angel: O speciellt de varianterna som sticks eller bits, är inte välkomna hos mig.

O tur att jag inte har några gamla böcker hemma, alla är i mammas källare :angel::D

Jag tycker att just bokskorpioner är lite skojiga, för de (honorna) liftar med andra djur för att förflytta sig mellan träden, tex med en fågel, fluga eller så. Småkrypens värld är faktiskt ganska spännande ibland :p

oh! häftigt! berätta gärna mer utöver det som står i länken om du kan/vill/orkar! är den så ovanlig så vi borde gett den till någon som håller på med sånt här istället för att släppa ut den? Gjort är ju gjort och jag tror tyvärr inte vi hittar den igen, så jag hoppas att den inte är SÅ ovanlig!:crazy: :p

KT: tack för länken!

googlade på bokskorpion och efter att ha läst om den känner man sig nästan som en mördare som släppte ut den i naturen?! :crazy:

Finns det skorpioner i Sverige? :eek::eek::eek:

Bilden är så liten så man ser ju inte hur den ser ut ju:cool:

Själva djuret är inte mycket större det.
Hittade en i mitt badrum en gång, och blev minst sagt förbryllad. Hade aldrig sett nåt liknande förut! :D
Den satt och klängde sig fast i mitt duschdraperi. Lät rackaren vara, så jag har ingen aning om var den tog vägen.

Själva djuret är inte mycket större det.
Hittade en i mitt badrum en gång, och blev minst sagt förbryllad. Hade aldrig sett nåt liknande förut! :D
Den satt och klängde sig fast i mitt duschdraperi. Lät rackaren vara, så jag har ingen aning om var den tog vägen.

Rackarn såg ett värddjur kliva ur duschen - bedömde läget - och kastade sig som en klängapa i det härliga buskaget! Och bodde där lycklig i alla sina dar :angel::D

Rackarn såg ett värddjur kliva ur duschen - bedömde läget - och kastade sig som en klängapa i det härliga buskaget! Och bodde där lycklig i alla sina dar :angel::D

:rofl: :rofl:
Jahaaa, det är DÄRFÖR det känns som om jag har fått löss!
(säger inte var :D;))

Det DÄR vill jag helst slippa fundera mer på :eek::eek:

*skakar på huvudet så jag slipper bilderna*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 733
Senast: Lycan
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar