Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

kl

Det allra fulaste jag tycker är.
Vojlock och Dyon difference tränset.

Hur kan detta inte vara snyggt? ;)

IMG_1239_zps5aab7dd3.jpg

Bakvarvsjobb1209083_zps5556ad75.jpg

IMG_6320_zpsef18bd83.jpg

Breda och tjocka nosgrimmor
Plastlindade pannband, sådana färgade plastband ni vet :)
Olika färger på lädret, text brun nosgrimma och resten av tränsdetaljerna i svart.
Plastträns
För mycket bling.

Dyons träns som är sådär extremt bakåtskuret i nacken.
Utrustning som inte är anpassat storleksmässigt efter hästen eller ryttaren.

kl

Det allra fulaste jag tycker är.
Vojlock och Dyon difference tränset.

Håller helt med där! Jag är nog ganska tolerant, men vojlokar, Dyontränset (vet inte är hur jag känner inför Perfekt sit of Swedens träns heller, det kan eventuellt godkännas) samt schabrak som är som mellanting mellan vojlock och schabrak.. ni vet där schabraket inte är fyrkantigt utan "genar" från bossor till nederdelen på kåpan? Fan vad svårt det ska vara att förklara då :D

Transportbandage, tar av dom innan värmning. Han har problem med sina knän så jag brukar alltid linda transportbandage över och ha BoT knäskydd på honom inför start :)

Oj, vad mycket hatad utrutsning det finns :p

Min lista:
Stigbyglar med gummisnodd
Omatchande schabrak och huva (typ lila schabrak och beige huva)
Tabacco färgat läder
Solblekta sammetshjälmar (har sett gråfläckiga...)
För korta stövlar
Att ha sjuttioelva olika färger på sig
Övermatchad utrustning
Sliten och smutsig utrustning
Hellånga chaps
Tretorn comfort

Som jag brukar säga: Så länge jag inte behöver betala dina grejor så skiter jag fullständigt i hur du ser ut.
Men visst! Jag skulle ALDRIG köpa plastträns och bling-bling saker till mitt halvblod. Hon passar bäst i blått-rött-vitt ;) Själv passar jag bäst i naturfärger :)

*kl*

Jag känner såhär, att var sak har sin plats. Mycket som har nämnts i tråden är ju disciplintypisk utrustning: (långa) chaps, "cykelhjälm", jodphurbyxor... Jag skulle förmodligen inte tyckt att det var snyggt att se en hoppryttare i jodphurbyxor, men tycker att det är snyggt på en islandsryttare. Chaps på en dressyrryttare ser helskumt ut men ett par snygga, tighta nappachaps på en pleasure-ryttare är ju hur läckert som helst. "Cykelhjälm" på en dressyrryttare är inte speciellt snyggt, men på en fälttävlansryttare så ser det inte alls konstigt ut.

Rent generellt så tycker jag att det mesta är ser helt okej ut om det sitter bra på hästen/ryttaren, är hyfsat matchat, har en vettig funktion och är helt och rent. Det gäller både häst och ryttare. Här går ju mycket bort, som fårskinnsludd på allt, mängder av hjälptyglar, ovårdad och mycket sliten utrustning, stora och bylsiga ridkläder, gulnade/blekta prylar, för låga dressyrstövlar osv. Men ärligt talat har jag viktigare saker för mig än att bry mig om hur andra ser ut. Jag uppskattar snygga ekipage, men folk får ha på sig vad de vill så länge hästen trivs.

Det finns dock, såklart, också några grejer som till och med jag tycker är fult oavsett:

Omatchat läder och metallfärg
V-formade pannband
Bomlös sadel a'la soffkudde (att jag har haft en själv gör dem inte snyggare tyvärr, haha!)
Jofa-hjälmar
Konstläderstövlar
Öronluvor

Nu har jag blivit lite mer konservativ stilmässigt men jag tycker fortfarande att det är väldigt befriande med folk som tar sin stil med en klackspark och "vågar" vara lite fula och köra sin grej. Världen går ju inte under för att en vuxen ryttare har rosa Ponnyprakt-grejer till sitt halvblod. Gillar man bling-bling så kan man väl få ha bling-bling.

En hatsak är alla de där fula täckena i svart/rött/gul-randigt. :O Så urgräsligt verkligen :/

Även jag, som är fruktansvärt tålig när det gäller hur saker ser ut och ofta lufsar runt här hemma på gården i mjukisbyxor och en gammal stalljacka (rider i det också ibland!:eek:) har mina ful- objekt.

Ridstövlar i konstläder
Alla dessa pannband med blingstenar (har ett själv ...:p)
Ridhjälmar som ser ut som insektshuvuden
Korta trimmade manar a la halvblod! (Är nog det som jag tycker är allra fulast, ingen utrustning, jag vet, men kunde inte låta bli att få det sagt!)

Tror HotrodKitten menar sånna som ser ut som ett hopp schabrak med en vojlock över, tycker åtminstone jag är riktigt hemska :p

Det du visar har jag också, inte världens snyggaste men har fin passform :)

Svårt att avgöra från den vinkeln, men jaa, det är väl så ungefär. :laugh:
De jag sett har genat ännu mer. *ryser*

kl

Bryr mig föga om hur andra ser ut faktiskt, men är väldigt petig själv. Skulle aldrig ta på mig eller hästen färgstark utrustning, glitter, loggor etc. Enkelt och sobert är det jag eftersträvar.

Men, det finns en sak jag riktigt avskyr... Ovårdat hår på både häst och ryttare :crazy: Personligen tycker jag det gör så mycket för helhetsintrycket om manen och svansen är ryckt/klippt/ordning och håret på ryttaren helst är instoppat under hjälmen, men iaf uppsatt i svans/fläta. Det finns absolut inget fulare än blonderat hår som sticker ut under hjälmen vid öronen och fladdrar :eek:

Det fulaste jag vet så är det smala platta nosgrimmor (rundsydda och rep gillar jag där emot), bett som tar stor plats som stora eller flera ringar, simpla tråkiga schabrak i natur/basfärger. Transportskydd med massa spännen, jofahjälmen, konstläderstövlar, för djupa täcken som hänger ner till knäna på hästarna, nitar på träns och senskydd XD

Kl

Det enda jag verkligen stör mig på, som jag alltid tycker är fult i sig, oavsett ekipage, disciplin och omständigheter är pessoabett och aachennosgrimma :o

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: cewe
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Tuvstarr
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka