Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?
*kl*
Jag känner såhär, att var sak har sin plats. Mycket som har nämnts i tråden är ju disciplintypisk utrustning: (långa) chaps, "cykelhjälm", jodphurbyxor... Jag skulle förmodligen inte tyckt att det var snyggt att se en hoppryttare i jodphurbyxor, men tycker att det är snyggt på en islandsryttare. Chaps på en dressyrryttare ser helskumt ut men ett par snygga, tighta nappachaps på en pleasure-ryttare är ju hur läckert som helst. "Cykelhjälm" på en dressyrryttare är inte speciellt snyggt, men på en fälttävlansryttare så ser det inte alls konstigt ut.
Rent generellt så tycker jag att det mesta är ser helt okej ut om det sitter bra på hästen/ryttaren, är hyfsat matchat, har en vettig funktion och är helt och rent. Det gäller både häst och ryttare. Här går ju mycket bort, som fårskinnsludd på allt, mängder av hjälptyglar, ovårdad och mycket sliten utrustning, stora och bylsiga ridkläder, gulnade/blekta prylar, för låga dressyrstövlar osv. Men ärligt talat har jag viktigare saker för mig än att bry mig om hur andra ser ut. Jag uppskattar snygga ekipage, men folk får ha på sig vad de vill så länge hästen trivs.
Det finns dock, såklart, också några grejer som till och med jag tycker är fult oavsett:
Omatchat läder och metallfärg
V-formade pannband
Bomlös sadel a'la soffkudde (att jag har haft en själv gör dem inte snyggare tyvärr, haha!)
Jofa-hjälmar
Konstläderstövlar
Öronluvor
Nu har jag blivit lite mer konservativ stilmässigt men jag tycker fortfarande att det är väldigt befriande med folk som tar sin stil med en klackspark och "vågar" vara lite fula och köra sin grej. Världen går ju inte under för att en vuxen ryttare har rosa Ponnyprakt-grejer till sitt halvblod. Gillar man bling-bling så kan man väl få ha bling-bling.