Vad är det för växt?

Skyggni

Trådstartare
När sambon fyllde år i helgen fick han en krukväxt. Vi tycker att den är väldigt fin men har ingen aning om vad det är för en sorts växt och vet därför inte hur vi ska ta hand om den.

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Här är en bild på den
Vxt.jpg

Sv: Vad är det för växt?

Gah, en sån köpte jag ju häromdagen, men jag har glömt vad de hette. :o

Med risk för att vara trött och förvirrad och därmed göra bort mig (för jag borde egentligen veta.. ) men det är väl en saint paulia?

Det är en Peperomia caperáta, den kallas Ispigg på svenska. Den kommer från Brasilien och vill helst stå ljust, men inte i direkt sol. Den vill gärna ha det lite fuktigt i luften så ställ den inte direkt över ett element och låt den inte torka ut helt, men var försiktig så att den inte står i vatten. Ha gärna med lite näring i vattnet.

Jamen visst! Nu får jag skämmas lite, men bildminnesbanken och namn stämmer inte alltid överens :p

Tack så mycket!
Då vet jag hur den ska placeras och hur jag ska ta hand om den så att den (förhoppningsvis) klarar sig.

Tack även till er andra som försök hjälpa till.

Fast den verkar rätt så tålig utan all omtanke du nämner. Sonen fick en sådan i Januari när han fyllde. Den lever än, det säger en hel del :)

Fast den verkar rätt så tålig utan all omtanke du nämner. Sonen fick en sådan i Januari när han fyllde. Den lever än, det säger en hel del :)

Själv lyckades jag få min att lägga av på två veckor. Den blev nog uttorkad...

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Mia_R
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka