Vad är det för skillnad ?

Sv: Vad är det för skillnad ?

Jag hittar ingen definition på auktoriserad, men den som är diplomerad har avlagt ett yrkesprov.

Kopierat från SvRF:s hemsida:

Yrkesprov och diplom
Yrkesdiplomet är ridsportens kompetensbeskrivning och bekräftelse på yrkesmässighet avseende personlig färdighet och tillämpad kunskap. Kompetenskrav, yrkesprovens omfattning, samt bestämmelser fastställs och revideras av ridsportens yrkesorganisationer, i samverkan med Svenska Ridsportförbundet.

Diplomerad Ridlärare
Det övergripande målet är att ridläraren skall ha kompetens att med iakttagande av ett gott horsemanship, ansvara för ridskolehästarnas, anläggningens och utrustningens skötsel, rekrytering och utbildning av ridskolehästarna samt för utbildning av ridskolans elever i hästkunskap och ridning.

Du kan läsa mer här: http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92306

Immer

Jag funderar på om det kan vara så att det hette auktoriserad innan man började med yrkesproven och diplomen?

Menas det inte med auktoriserad att man har jobbat inom yrket vid tidigare tillfällen? Med andra ord man är "kunnig" inom det yrket.
Diplomerad- man har papper på att man är "yrkesbehörig".

Auktoriserad i andra sammanhang betyder att man fått ett godkännande någonstans ifrån. Inte bara att man har jobbat inom yrket. En hel del yrken kräver dessutom att man auktorisationen innan man ens får jobba som det.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama