Vad är det för skillnad...

diamonia

Trådstartare
...på ensilage, hösilage och silage??? Fick frågan vad det var vi hade producerat med frågan om det var hösilage eller silage. Ingen aning om vad skillnaden är så det var lite pinsamt...

Sv: Vad är det för skillnad...

Ensilage brukar man kalla det BLÖTARE silaget (som oftare ges till kor än hästar) och HÖSILAGE är när det är torrare, nästan som hö (därav namnet "hösilage").
Så egentligen är det TS-halten de frågade efter.

Samma sak.

Silage vet jag inte vad de menar.
Hösilage kallar hästfolk det när det är ensilage med en högre torrsubstans.
optimal ts ca 45-50%

Det var en travargubbe som frågade och han var väldigt påstridig om det här med silage. han frågade verkligen om det var silage eller hösilage. Jag blev helt ställd!

Julle har rätt. Silage är bara ett "slanguttryck" för hösilage. Kan säkert användas för ensilage också.

Saxat från Hippocampus (http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18)
----
Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage
----

Ett annat bra ställe att läsa mer om ensilage är här:
http://www.ensilagenytt.se/
----

Att några envisas med att kalla det "silage" beror nog på att det är det engelska begreppet (se http://en.wikipedia.org/wiki/Silage). När nya produkter introduceras i Sverige så får ibland det engelska begreppet fäste innan man får ett svenskt begrepp.

(Kul undantag från det senaste är att handhållen kasettbandspelare heter Freestyle i sverige och Walkman i resten av världen. Fast det är väl bara MP3-spelare som gäller nuförtiden)

Själv använder jag silage så jag slipper använda en- eller hösilage (hela ordet utskrivet), det är alltid någon som börjar gala om att det är det andra valet (skriver jag hösilage skriks det om att det är ensilage, och tvärtom).

Silage tar jag som ett samlingsnamn för paketensilage, helt enkelt!

Det heter silage på engelska och de kallar själva konserveringsmetoden för ensilering.

Det som skiljer ensilage från hösilage förutom torrsubstansen är att ensilaget pga vattenhalten konserveras av mjölksyrabakterier som sänker ph i fodret. Hösilage brukar man säga är plastat hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 918
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025