vad är det för skillnad på mûsli och pellets?

I

_Ida_

alltså varför ska man välja det ena eller det andra? jag har fodrat med mustang pellets mest för att hon fick pellets när hon kom till oss men vet egentligen inte varför.

Sv: vad är det för skillnad på mûsli och pellets?

De innehåller ju olika saker.

Men var det inte du som hade såbra hö att du kunde klara dig på det? har för mig att jag kollade ditt hö föut :confused:

jo kvoten var ju bra men eftersom att hon går så mkt. och inte får i sig mer än 9 kg hö så behöver hon väl lite mer energi?( på analysen står det att användbart värde på hö är 7,7-8,0 Mj/kg och vårt hade ju bara 7,3 ) . För förra årets hö hade också bra kvot men hon klarade inte att hålla hullet på det i allafall.

Men det spelar ju ingen roll. hon får i sig lagom mycket energi och protein till det arbetet hon utför så det ska inte vara någon fara.

det är ingen skillnad.. musli är bara till för att det SER godare ut..

Har för mig att müslin är ångkokt så att hästarna lättare ska ta upp näringen i det. Vissa säger att det funkar kanon och andra säger att det är hokuspokus så vad som stämmer, det vet jag inte..:D

Inget bindemeldel i musli, som det är i pellets.

Pellets är lättare att dosera, muslin kan skilja en del från skopa till skopa.

jag föredrar musli dock

Det beror ju på vad som passar till ditt hö/hösilage...

I övrigt så är det bara en smak sak (hos ägaren). Vissa föredrar müsli efter som att man ser vad som är i det... och andra gillar pellets bättre.
Sedan fins det säkert hästar som inte äter det ena eller det andra...

Endel är "rädda" för att det ska vara någon form av "mystiskt" bindmedel i pellets (bindmedlet om det är nått brukar vara melass i andra fall så är det bara värmebehandlingen av råvarorna och pressningen som gör att det håller ihop till pellets).

Som slutsats kan man säga....
Alla blir salig på sin tro om vad som är bäst och varför.

Senast ändrad av en moderator:

lill_flesky skrev:
Inget bindemeldel i musli, som det är i pellets.
Jo, det finns "bindemedel" i mûsli också. Annars hade müslin skiktat sig vid lagring.
// Linda

Hippo basic och musli har nästan sammavärden det som talar för muslin är att den inte dammar och är aptitligare för hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
576
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 030
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama