vad är det för hjälptygel man får rida fram på under tävling?

C

Cascade

Hej, jag undrar vad är det för hjälptygel man får rida fram på under tävling?

Tacksam för svar!

Sv: vad är det för hjälptygel man får rida fram på under tävling?

från TR hopp:

Vid framridning är alla slags hjälptyglar tillåtna.
Vid framhoppning till klasser
t.o.m. 1,30 hoppning är alla slags hjälptyglar förbjudna med undantag för martingal med tyglarna löpande i ringar.
P: Inga hjälptyglar är tillåtna någonstans på tävlingsområdet, förutom martingal
med tyglarna löpande i ringar.

framridning = allt tillåtet, framhoppning= endast löpande martingal, ponny= endast löpande martingal på framridning + framhoppning

Räknas brösta/förbygel som hjälptygel? Jag har sett flera ponnyer som tävlat med det+martingal. :confused:

Nej det är ett hjälpmedel för att hålla sadeln på plats. Så det är tillåtet att tävla med:)

hej, har inte sett tidigare att ni svarat men hittade svaret på nätet.

Det är tydligen Graman som man får rida fram på men inte mer på hopptävlingar;)

Tack för svaren ändå!

Om du kollar ovan så ser du att det beror på om du rider H eller P

Det där var inte rätt någonstans!

För det första så skiljer man på framridning och framhoppning.
För det andra så skiljer sig reglerna åt beroende på om man rider ponny eller häst och för det tredje så gäller det beroende på nivå.

Rider man ponny så får man bara ha martingal med löpande ringar. Gäller både framridning och framhoppning och i alla klasser.

Rider man häst så får man rida fram med alla hjälptyglar tex, graman, tidemantygel, chambon mfl.
När man hoppar fram en häst får man bara ha martingal med löpande ringar.

Rider man klasser över 1,30 nivå så får man även hoppa fram med valfri hjälptygel.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
618
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka