Vad är det för häst??

Sv: Vad är det för häst??

Det står inte att det är ind SM, det kan ju lika gärna vara lag-SM och då finns det ju ett antal att välja på.

Det stämmer ju :crazy:

Fast det finns ju inte så jättemånga högvaktshästar som gått fälttävlan, eller??

Utaas gick ju också. När jag tänker efter kan jag komma på flera stycken.
K1:arna har ju ridit för flera olika klubbar genom åren och jag kommer på minst 5 som ridit minst msv klass.

Fast pratar vi SM så är det ju svår och då är antalet decimerat.

För så många juniorer/YR har väl inte högvakten anställda??

KL

Någon som vet varför de har bytt namn på så många av hästarna?

Dom har hundratals gamla namntavlor liggande som gjordes till de första hästarna som kom dit, och dessa tavlor är de enda som ska användas, alltså får alla hästar som kommer dit ta en gammal tavla med namn på... det är nån tradition som de håller hårt på...

Dom har hundratals gamla namntavlor liggande som gjordes till de första hästarna som kom dit, och dessa tavlor är de enda som ska användas, alltså får alla hästar som kommer dit ta en gammal tavla med namn på... det är nån tradition som de håller hårt på...

Faktiskt inte, det har flera gånger kommit in sponsorhästar, som sponsorn fått välja namn på. Morgan var/är en sån, och ett sponsorföretag utlyste en namntävling om att döpa en häst som skulle ges till Beridna Högvakten.

'Privatiseringen' eller vad man ska kalla det gjorde att en hel del gamla traditioner fick skrotas.

För de har knappast en gammal namntavla med Sacramoso Esmeralda XLIII-37 ;P

Men i grunden är det så som _underbarn_ säger? Och sen finns det undantag?

Ingen aning om det någonsin varit som underbarn säger faktiskt. Däremot har ju militären en hel del traditioner, även vad gäller hästnamn, men om just återanvändandet av namntavlor är korrekt eller inte vet jag inte. Det jag hört gällde förr var att det var 'en bokstav, ett år'. Dvs år X hette alla nya hästar något på C, eller hette - döptes om till.

Men nuförtiden när det är sponsorhästar de flesta, så är det inte lika strikt med namnen, och de både kan få heta det de hette när de kom, eller döpas om av sponsorn. VARFÖR sponsorn vill döpa om en häst från t ex Rebell till Morgan övergår dock mitt förstånd.

Men om det ligger sanning i återanvändandet av namnskyltar i botten har jag faktiskt ingen aning om. Förstår inte riktigt hur det skulle det då namnskyltarna på K1 i alla fall i slutet på 90-talet hade både födelseår och far - morfar utskrivet. Förutom namnet då.

Okej, där får jag ge mig, men grunden till att man började med namnbytena är alla gamla stalltavlor...

Som sagt, ingena ning. Men när jag var där i slutet av 90-talet (eller om det var mitten, hmm..) så fanns både stam och födelseår med på namskyltarna, och då blir det ju svårt att byta?

OT

Dolma har ridit av min morfarsfar.
Men vilken Dolma i ordningen:p

Som någon sa. Hästarna får "ärva" namn sas.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
112
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera timmar per dag sju dagar i veckan i stallet och på hästryggen. Nu börjar det ge resultat för Selma Lundberg. 15-åringen från...
Svar
0
· Visningar
103
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka