Vad är det för Fisk?!

L

LillJay

Jag var in till akvariekällaren i Örebro idag med karln..
Han hade ett kar där med diverse guldfiskar, såg det ut som. Men det var två stora, GIGANTISKA guldfiskar. Den ena var ju självklart den riktigt färgen: gul.. Den andra hade någon brun, svart färg..

Vet någon vad jag talar om och kan hjälpa mej hitta en bild på en sån, eller om det är en annan sorts fisk? :o

Här en bild på den gula, fast i mycket mindre format:
http://media.photobucket.com/image/svart guldfisk/KAM61633/fiskar/Fiskar012.jpg

ungefär så såg dem ut

Sv: Vad är det för Fisk?!

Giantiska guldfiskar är inget jätte ovanligt typ, eftersom guldfiskar som får växa sig till naturlig storlek blir ca 45cm (långa?) :D

Jag vet inte om jag missförstår frågan, men du har sett stora slöjstjärtar eller?
En gul och ett svart teleskopöga?

Det var en slöjstjärt. Frågade karln idag. ^^
Tydligen så kan dem bli stora, OM dem får tillräckligt med utrymme att växa på :)

Det är snarare så att de flesta andra slöjstjärtar dör inom något år, så de hinner aldrig bli "vuxna."

De SKA bli så stora, men oftast får de inte möjlighet att bli det och det värsta är att folk tycker att det är okej.

Jag tyckte den var störtskön.

Har suttit på blocket och kollat efter något billigt och bra akvarium, cirkus 2-300 liter.. Tycks hitta det jag söker men inga pengar! >_< *slluta dröm för ett par veckor*

Så för att ha slöjstjärtar borde man alltså ha ett akvarium på minst 700 liter? :eek:
Trodde de blev lite drygt 10 cm!

Vanliga guldfiskar visste jag att de blev stora, men inte att slöstjärtar blev det!

Man ska ha så stort att fiskarna kan utföra sina naturliga beteenden, att växa till sin fulla storlek faller väl in där...

Ja, jo självklart! Hur lång tid tar det innan de behöver flytta till ett så stort akvarium då, för att de ska kunna växa som de ska?

Det går inte att säga exakt eftersom det inte bara är simytan det kommer an på. Guldfiskar och slöjstjärtar är stora och kraftiga fiskar även som "små", och de belastar vattnet med många gram fisk per liter. Redan som mycket unga är de i behov av hyfsat stora akvarium, men framförallt av bra filterbiologi/nedbrytning och tillräckligt med vattenbyten. Det är alltså inte bara det rena literantalet som spelar roll.

Lånar tråden för en liknande fråga:

Satt hos läkaren häromdagen, där de hade ett akvarium i väntrummet, ett sånt där som ska vara dekorativt att titta på medan man väntar. Det var hyfsat stort, kanske 200 liter, och åttkantigt högsmalt, stod fritt i rummet.

Fiskarna var den vanliga färgglada sällskapsblandningen, men så var där en praktbotia som såg rätt stressad ut, blek i färgerna och simmade hela tiden upp och nerför glaset i samma mönster. Gissar att miljön inte passade den riktigt, men hur ska en praktbotia leva för att må bra?

Dels bör den ha mer bottenyta, eftersom den mest uppehåller sig på botten. Som vuxen behöver den rejäla akvarier eftersom den blir 35-45 cm, men många uthyrningsföretag har möjlighet att flytta fisken. Gärna mkt gömställen, inte vasst och skarpt grus, helst något dämpad belysning, kanske med hjälp av flytväxter, och viktigast av allt; den vill ha kompisar. Den är grupp/stimlevande.

Vattentemp 23-28 ca, ph 6,5-7,5, låg hårdhet men gärna över 4 för stabilt pH. Är troligtvis ganska motståndskraftig mot nitrat, men det är inget man behöver testa.

Det förklarar ju saken, den här var ensam, det fanns inga gömställen alls, mycket liten bottenyta, skarp belysning både uppifrån och från sidorna, inga flytväxter.

Stackars fisk, och lite förvånande att ett uthyrningsföretag som förmodligen kan mycket om fisk satte in den i det akvariet. Det såg ju inte så kul ut när den stressade runt, djur med stereotypier är aldrig roliga att se. Men de kanske räknar med att folk inte märker det, det är ju en ganska vacker fisk, även om just den här av förklarliga skäl var lite blek.

Tyvärr tror jag inte att alla uthyrningsfirmor kan mycket om fisk alls. Dels måste man verkligen förstå fiskens krav, och sedan måste man bry sig. Jag skulle tycka det var snyggt med lite muggig belysning, lite glimrande solvarma spottar här och där, löv på botten osv, men jag är inte säker på att normalkunden vill ha det så.

Är hyffsat ny på det här ämnet, akvarium o fiskar, men ..

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
Enligt den beskrivningen blir dem 20cm, och kräver minst 120 liter, 50cm högt upp..

Och ja, en del fiskar blir stoppade då dem i djuraffären inte säger att dem beöver ha ett stort akvarium till den fisken, tex. För även om dem är små när man köper dem, växer dem och blir stora krävande fiskar..

(har precis köpt ett eget litet hörnakvarium, vet inte riktigt men ca 60-80liter.. Funderar på Killis.. Någon som vet något? :P)

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 706
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 420
Senast: Niyama
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
T
Utrustning Usch, det börjar bli tjatigt med alla färg-trådar nu. Men jag hittade ingen annanstans att ställa min fråga på. Jag tycker rosa är...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve