Vad är det för fel?!

CiderGirl

Trådstartare
Jag är väldigt orolig för min häst, och jag har en känsla av att veterinären inte heller vet vad som orsakar symptomen, kanske känner ni igen detta?

Jag har varit hos veterinär och hon är behandlad i bog, has och knä, utan resultat. Veterinären vill avvakta 14 dagar.

Sedan tidigare:
*svårt att slappna av
*fryser väldigt lätt
*kunde spänna sig och skaka korta stunder i perioder
*tidigare skada på hb som ej visade sig besvärande vid röntken/besiktning/böjprov
*tendens till tuppspatt (dock jämn)
*snäll
*stelare i vänster sida, spec. vb

Symptomen:
*kort stubin
*skakar kraftigt vid minsta spänning
*väldigt spända muskler
*svårare att jobba rätt i ridningen, nu nästan omöjlig att rida
*ömmande leder
*ju mer spänd ju kortare steg vb
*fryser extremt lätt

Har inte:
*ont i ryggen
*tydlig hälta

Tackasam för alla svar!

Sv: Vad är det för fel?!

Kollad för fästingsjukdomar? De kan ju ge skumma symptom.
Annars, neurologiskt, infektion?

jag ska se till att blodprov tas, så fästingsjukdomarna är inte uteslutna.

hon har ingen förhöjd temperatur, brukar man inte ha det vid infektion?

neurologiskt har jag tänkt på någon form av EPSM, någon erfarenhet av det?

Många av symptomen kan bero på magnesiumbrist. Har ni kollat om hästen har brist på något?

Låter läskigt likt symptomen min märr hade vid erlichios. Vi hade denna sjukdom vid 3 olika tillfällen under vår tid tillsammans, men med olika symptom. Förhöjd temp fick hon vid ett av tillfällena.

Jag håller med Fjordtokan. Hittar man inget fysiskt fel på hästen (dvs att hon spänner sig på grund av smärta) så skulle iaf jag se över foderstaten. Googla på symptom magnesiumbrist.
Min ena häst var frusen och blev lätt spänd i musklerna, jag har tillsatt magnesium och tog bort allt stärkelserikt kraftfoder, ger istället olja för mer energi och extra E-vitaminer. Det fungerade iaf i vintras, avslappnad häst, mjuk i musklerna och inte frusen alls :)

Har du haft ute massör eller equiterapeut som komplement till vetrinären?
Kollat brister, tex mg eller selen?
Kollat infektioner?
Har vetrinären tagit några blodprov öht?

svar till alla:

Jag ska till att ta ut equiterapeut för att försöka få bukt med spänningarna och se om hon kan hitta vad som felas. Dock är jag ganska övertygad om att spänningarna är symptom och inte orsak.

Jag ska ringa ut veterinär för blodprov, för den jag var hos tyckte inte det behövdes. Han menade att om vi behandlar lederna så kommer hon att slappna av = bli bra igen. Men som sagt, det har på en vecka inte givit resultat. Jag masserar hästen varje dag och hon skakar/spänner sig fortfarande.

Jag ska kolla upp både magnesiumbrist och erlichios.
selen och e-vitamin får hon som tillskott.

Känns som ett blodprov kan svara på väldigt mycket just nu...

Skakar hon även om du täcker så hon är varm? Täck isf så mkt som krävs för att hon skall sluta skaka.

Jag hade gett magnesium direkt faktisk, du kan ge mkt utan att det skapar problem. Och blodprov är opålitliga när det gäller mineralstatus. Magnesium ligger oftast alldeles för lågt i hö vilket utgör större delen av alla hästars foderintag. Mina hästar får tex 13 g magnesium för att kvoterna skall bli korrekta. Tänk på att magnesiumtillskott aldrig innehåller ren magnesium! Läs noga på burken hur många gram ren magnesium det är per skopa/gram produkt.

Kan hon ha fått i sig något giftigt?

Jag provar att ge magnesium direkt i så fall. Blodprov kommer att tas efter helgen.

Jag tror inte att hon är förgiftad, för hon är inte akut dålig. (har varit med om ett sådant fall, då är de hängiga, hon är spänd och alert)

Hon skakar bara när hon spänner sig, täcke hjälper när hon är kall i vanliga fall, men inte nu, nu är hon varm och skakar för att hon spänner sig.

Har du haft hästen länge? Står den uppstallad/lösdrift? Mycket insekter? Hur rids den?

Det låter som om din häst har muskelproblem. Du borde börja med att gå igenom din hästs foderstat och särskilt kolla så att den innehåller tillräckligt med elektrolyter, magnesium, selen och vitamin E.

Elektrolytbrist är en vanlig orsak till muskelproblem såsom stelhet, spasmer och ryckningar. Magnesiumbrist är en annan vanlig orsak till muskelspänningar.

jag har haft hästen i 1,5 år. Uppstallad på vintern, bete på sommaren. En del insekter, och hon är en insektsmagnet så hon har flugtäcke på sig när hon inte har regntäcke. Vi har inga träningsmöjligheter att tala om, vi rider på grusvägar och i skogen och rider iväg till en paddock en bit bort kanske 1 ggr i veckan. Medelhård ridning skulle jag säga. Hennes största problem i ridningen är att hon har svårt att spänna av.

Hon går sedan mitten av juni på bete och har där tillgång till salt och vatten. Vid ridning (4-5dagar i veckan) har hon fått kraftfoder och tillskott av selen & vitamin E.

Sedan igår har jag börjat ge henne extra magnesium.

Idag var hon en mardröm att sko, stod och skakade och ville lägga sig ner/rycka bort benet när hovslagaren skulle verka och slå i sömmarna... :cry:

Du kanske har skrivit om detta redan, men då har jag missat.

Är rygg, hals, nacke röntgade?

Min häst blev blockhalt under ett ridpass, fick kramper, låg och skakade och var rejält halt och mycket märklig i ca 3 veckor. En artros i halsen hade utlöst allt detta...

Nix, rygg, hals och nacke är inte röntkade. Får röntka det om blodprovet inte säger något.

Jag är väldigt orolig för min häst, och jag har en känsla av att veterinären inte heller vet vad som orsakar symptomen, kanske känner ni igen detta?

Jag har varit hos veterinär och hon är behandlad i bog, has och knä, utan resultat. Veterinären vill avvakta 14 dagar.

Sedan tidigare:
*svårt att slappna av
*fryser väldigt lätt
*kunde spänna sig och skaka korta stunder i perioder
*tidigare skada på hb som ej visade sig besvärande vid röntken/besiktning/böjprov
*tendens till tuppspatt (dock jämn)
*snäll
*stelare i vänster sida, spec. vb

Symptomen:
*kort stubin
*skakar kraftigt vid minsta spänning
*väldigt spända muskler
*svårare att jobba rätt i ridningen, nu nästan omöjlig att rida
*ömmande leder
*ju mer spänd ju kortare steg vb
*fryser extremt lätt

Har inte:
*ont i ryggen
*tydlig hälta

Tackasam för alla svar!

Hade en b-ponny för några år sedan, hoppade upp till msv nivå.

Frös väldigt lätt, tunn överlinje, kunde inte slappna av helt vid ridning. Dock aldrig ofräsch eller liknande. Blev dock väldigt stark och sprang mycket vid tävling.

Efter att jag sålt henne och kom till en mindre ryttare som hon stack för säldes hon vidare. De röntgade ryggen och har kissing spines, gick inte att rädda tyärr. Hade aldrig ont i ryggen eller något, protesterade aldrig vid arbete, Men svår att få i bra hull samt få upp en överlinje.. :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 289
Senast: valley
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka