Vad är det för fel?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LLLT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 198
L

LLLT

Hej! Min häst är inte riktigt som den ska men kan inte komma på vad som är fel.

Symtom:
* Ligger ner MYCKET mer än vanligt
* Slö (rör på sig och sådant, men har inte samma gnista som han brukar)
* Minskad aktivitet i magen (låter inte lika mycket som vanligt)

Han är inte varm i någon hov, haltar inte. Visar alltså inga symtom förutom de över. Det är inte mycket med det är enorm skillnad om man jämför med hur han brukar vara.
Hästen det handlar om är ett Varmlod på 16 år, valack. Används som ridhäst.

Någon som har en susning om vad det handlar om?
/ Orolig matte :(

Sv: Vad är det för fel?

Kolik skulle jag säga om min häst hade de symtomen. Promenera lite, se till att den dricker och ring veterinär om det inte släpper.

Jag funderade också på kolik först, men han hugger inte mot buken och rullar sig inte, han bara ligger ner, så jag blev fundersam om det verkligen kunde vara det?

De behöver varken hugga eller rulla sig för att det ska vara kolik. Kolik är typ, ett samlingsnamn för symptom som yttrar sig i ont i magen. Det kan vara förstoppning eller tarmvred eller något helt annat.

Vatten, promenad, vila tio min, promenad igen osv. blir det inte bättre ring vet. Det kan gå utför ganska raskt i vissa fall.

Senast ändrad:

Finns de som självdör i kolik/tarmvred som inte har rullat osv.

Så ring veterinären NU!

Fast det kan ju också vara trötthet av fällning osv. Frågan är ju om hästen äter och dricker? Har den feber? Har det precis typ torkat i hagen så att hästen vill ligga ner och vila mycket..?

Temp, puls, andning?

Ändringar i foder, ätvanor? Dricker som han ska?

Har aldrig sett någon kolikhäst som har de symtomen du beskriver (att din häst inte har), däremot har jag sett hästar som haft både mildare och allvarligare kolik och en med tarmvred. Det låter onekligen som något magjox, men som vanligt är det alltid svårt att säga utan att ha sett hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 686
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 384
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.