Vad är det för fel på mitt gryn?

Sv: Vad är det för fel på mitt gryn?

Om veterinären har eget labb så tar det inte mer än nån kvart. Annars tar det några dagar, om det ska skickas och så.

Njurarna är förstörda. Imorgon ska vi på ultraljud för att se närmare vad som är själva felet. Men jag hyser inget hopp.

Ni pratade om att laga egen mat.
Vad är det för mat man kan göra?

På min hemsida finns det recept för katter med olika sjukdomar. De är sammansatta av en veterinär. Det finns fler recept på mat till katter med kronisk njursvikt här.

Med rätt mat kan katter med allvarligt skadade njurar leva många friska år.

Usch vad tråkigt... :( Jag håller ändå tummarna för att det finns något de kan göra! Hur det än blir så har du i alla fall upptäckt det och agerat snabbt, och att kisse inte behöver lida är trots allt det viktigaste - och det har du ju sett till att hon inte behöver. Så du ska ha en :bow: för det!

Tack.
Några frågor bara:
Vad är Taurin? Och var får man tag på det och alla de vitaminer som föreskrivs?

Fler recept?
Är kokt fisk uteslutet?

Taurin är en essentiell aminosyra som finns i kött och får inte katten i sig tillräckligt av den kan den bli blind eller drabbas av dilaterad kardiomyopati. Taurin kan du köpa här och här.

Fisk är ingen höjdarmat för katter så det ska du nog inte räkna med att kunna ge katten.

A-vitamin (oftast i form av vetegroddolja), C-vitamin, B-vitaminkomplex (jästtabletter) och benmjöl hittar man i välsorterade djuraffärer. Kalciumkabonat och kaliumklorid finns på Apoteket.

Nej, vad trist :(
Men försök med Sols mat och vänta lite.

Dom där himla njurarna har orsakat många kattägare stor sorg senaste åren. Kan man inte uppfinna nya i tyg eller nått?

En nyfiken fråga om du kan svara på det (inte alltid man får reda på det), vad låg kreatininvärdet på?

Senast ändrad:

Attans också :cry:

Men det är ju tur att du reagerade så snabbt, då är ju prognosen lite bättre

MissFideli skrev:
En nyfiken fråga om du kan svara på det (inte alltid man får reda på det), vad låg kreatininvärdet på?

Tyvärr vet jag inte det. Jag frågade inte, eftersom de siffrorna ändå inte säger mig någonting, men det var väldigt dåliga värden.
Troligen har det smugit sig på långsamt, så att kroppen har anpassat sig efter det, eftersom hon är bra mycket piggare än vad många andra katter med bättre värden än hon har, brukar vara när de kommer in.

Just nu hoppas jag bara hon håller sig så pass pigg att hon överlever till sommaren. Hon älskar verkligen att vara ute då, så jag önskar verkligen hon ska få uppleva det en gång till.
Men jag tänker inte låta henne gå så långt att det blir plågsamt för henne.

Jag hade en katt som fick kronisk njursvikt när han var 16år och han levde pigg o kry i 3år och fick somna in aug 2005 19år gammal.
Så dom kan leva ett bra tag men det är ju individuellt beroende på hur långt gånget det är.Och om det är akut eller kronisk njursvikt.
Håller tummarna för din misse...

Ja, nu står man här med en matkostnad som stigit till en sisådär 1000-1500 kronor i månaden för kissarna.

Det får man väl stå ut med, sålänge man inte orkar laga mat själv åt dem.
Men hur mår egentligen de andra katterna på njurfodret i längden? Är det okej för dem?

Så mycket? :o

Hur många katter har du? Jag har för mig att det är mindre protein i njurfoder, det är väl inte toppen för de andra katterna direkt....

Funkar det inte att ge dem separat så att bara sjuklingen får specialmat? Det blir ju billigare som tröst för det extra besväret iaf ;)

Jag har fyra.

De är vana att alltid ha fri tillgång till mat, så jag vill inte ändra på det. Jag är rädd att min lilla sjukling går ner fortare i vikt om jag börjar reglera.

.

Nu är hon borta.

Jag vakade över henne i natt. Kring åttatiden imorse drog hon sina sista suckar i min famn. Då hade jag sjungit vaggvisor för henne och hållt hennes kropp varm mot min i flera timmar.

Nu är hon begravd på gården tillsammans med sin favoritpinne och dunboll.
Jag kan inte förstå hur ett hus invaderat av tre rumlande katter till kan kännas så tomt...

:(

Vad fint skrivet.
Lilla tjejen har det bra nu.
Tröstkramar till dig och de tre som blev kvar.

Gissningsvis har katternas känsliga njurar att göra med att de är ökendjur. De producerar en hyperosmotisk urin för att spara vatten och det ger lite större påfrestning på njurarna. Sedan finns det ärftliga njursjukdomar också och kosten kan påverka.

En sista bild på vackra, vackra Greta:

sistagreta.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 500
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia