Vad är det för fel på min ponny?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 779
Sv: Vad är det för fel på min ponny?

Han som blev mest angripen var en 30 år gammal newforest med mycket vinterpäls. De andra var araber med gasnka lite vinterpäls.
En av dem blev inte alls angripen men hon blev behandlad iallafall :D
Vi rakade inte våra hästar. De blev lusfria ändå. :banana:
Jag tror inte du behöver raka din shettis. Switch sprids ju till hela hästen och lusen dör när den biter.
Lycka till!

// Anna

Skulle också först börja med att kolla mask med hjälp av ett träck prov.

Vår shettis som vi hade förr fick en vinter enorm klåda, så han kliade av stora kala fläckar.
Det var inte löss eller nått. Han hade fått svamp.
Han hade så tjock päls o sen kom han in o stod på box på natten, då blev han svettig intill huden o sen släpptes han ut....vi såg aldrig att han var "varm".
Detta ledde till svamp som kliade. Vi fick rådet att tvätta honom med hårschampo mot svamp(mjäll) o sedan ha honom ute på lösdrift istället. Veterinären påpekade också hur viktigt det är på långhåriga hästar att man ger dem ett höstbad så de är så rena som möjligt under pälsen när vintern kommer. För hur mycket man än bortsar på en så långhårig häst så kommer man inte åt stövet längst in.
Hur som helst...han gick på lösdrift resten av sitt liv o han fick det aldrig igen. Men efter det så höstbadas alla hästarna.

Kliar han sig i baken kan det ju handla om mask, löss brukar oftast visa sig på huvud, hals och bog först.

När våra hästar fick löss syntes det först på att hästen liade sig frenetiskt på baken och låren. Men lusäggen var lättast att hitta i mankanten.
// Anna

Han var avmaskad när jag köpt honom, men visst kan man göra ett träckprov. Det skadar ju aldrig. Nu är det ju som så att mina shettisar redan går på lösdrift, så de blir nog aldrig direkt varma. ;)

Hur pass långhåriga var dina hästar? Rakade du dom? Tror du jag måste raka min shettis?

Jag rakade inte mina shettisar när dom fick lus mitt i vintern. Behandlade flera gångar o såg verkligen till att preparatet åkte ordentligt in i pälsen.
Din som går på lösdrift hade jag inte rakat.

Det låter precis som min shettis. Hände i Jan-feb nån gång. Hon började klia sig helt frenetiskt, kliade sig på allt hon kunde, Och peta jag på henne så började hon skrubba sig mot mig. Hon kliade av sig så hon hade helt kala fläckar, Var vid bog och hals och lite på rumpan. Kollade päls och så, men ingen löss, efter ett tag hittade jag små skorpor, några trodde det var regnskållor men jag vet inte. Pälsen växte ut och än så länge har hon inte kliat sig igen.
Kan ju vart att det var så blött då och hon aldrig hann torka upp ordentligt kanske.

Det låter som det min hade.
Att det blir som svamp under pälsen som kliar. Kan säkert ha berott på det på min med..för vi hade inte så varmt i stallet.

Nu har jag smetat på Switch två ggr men han har fortfarande inte blivit bättre. :confused:

Jag gjorde faktist ingenting, hon såg hemsk ut, nästan som vanvård, men till sommaren hade pälsen växt ut igen, men hon kliade av sig hela manen och svansen. Men den har äntligen börjat växa ut igen!

Så här såg manen ut, fick klippa till den så hon inte skulle se för vanvårdad ut!

imag0193xg2.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag börjar bli desperat!!! Har en shettis som under de 3 åren jag haft henne mer eller mindre tyckt att det varit "skönt" att klia...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Hästhantering Jag är desperat.. vad kan detta bero på.. jag lämnade ut mitt kallblod på foder för 2 månader sen, allt har gått smärtfritt. Alla...
Svar
10
· Visningar
1 715
Senast: Seabaz
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka