Vad är det för fel på min ponny?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 779
C

Cairo

Jag undrar vad det kan vara för fel på min minishettis som jag köpte bara för ett par veckor sedan. Han har plötsligt börjat att klia sig jättemycket. Han sätter sig ner och liksom gnider sig mot backen. Klappar man honom så blir han alldeles till sig! Han har varit sådan här i ett par dagar och jag har trott att han vid första tillfället bara hade lite skoj, eftersom att han var blöt efter regnet och det kanske kliade i rumpan. Alla hästar kan ju stå och gnida sig mot en boxvägg eller en sten ibland, men min shettis gör nu det väldigt ofta och varje dag. Vad kan det bero på? Han går på lösdrift och är enligt förra ägaren regelbundet avmaskad. Ska jag ringa veterinären imorgon?

Sv: Vad är det för fel på min ponny?

Löss?

Min familjs ponnyer (går också på lösdrift) betedde sig sådär i våras, och det visade sig att de hade fått löss. Jag har för mig att de fick något medel från veterinären att behandla med, så ring till veterinären och hör vad denne har att säga.

Jaha, usch då. Hoppas inte det är löss? Kan det spridas till andra hästar och är det svårt att få bort? :eek:

Jag ringer veterinären imorgon bitti när de har telefontid.

Det låter lite som min ena shettis. Han kliar sig jättemycket men han har eksem så det beror ju naturligtvis på det. Nu under vintern är det inte så farligt men på sommaren:eek: stackars häst. Nu låter det inte som att det är eksem din häst har eftersom det kommit så plötsligt. Men jag tycker att du borde ringa en veterinär iaf om råd.. Lycka till:)

Nu låter det inte som att det är eksem din häst har eftersom det kommit så plötsligt. Men jag tycker att du borde ringa en veterinär iaf om råd.. Lycka till:)

Jag har ju inte haft han så himla länge, så jag vet ju inte hur han varit hos sina tidigare ägare. Kanske kliade han sig där också? Det kan ju vara eksem också då? :confused:

Kan det spridas till andra hästar och är det svårt att få bort? :eek:

Ja, det smittar tyvärr.:crazy: Hur svårt det är att få bort vet jag däremot inte... Men hör vad veterinären säger imorgon, det behöver som sagt inte vara löss.:)

Ingen av de andra hästarna går runt och kliar sig, så de verkar i alla fall inte vara smittade.

Vår shettis hade löss för ett par år sen fick ett medel på recept från vet att tvätta med man skulle tvätta flera ggr å det va oxå den här tiden på året så fick klippa hela hästen är oxå lättar att se om dom små rackarna e borta. Titta i pälsen där den kliar sig mycket det är lätt att se lössen dom e stora våra andra hästar va inte "smittade" och det e heller inte farligt att få dom på sig utom att det är obehagligt dom kan inte leva på människor vet sa oxå att det inte är så ovanligt att shettisar med sin tjocka päls får löss särsklit om det finns mycket rådjur i området å det har vi.

Vad sade veterinären?

Vio har en ponny på jobbet som beter sig som en galning vid fällning, pälssättning, han kliar sig så han blir alldeles kal och i höstas blev det tom vätskande sår!:eek:

Vet har varit ute flera gånger och tagit skrapprov, och blodprov och inget hittat. Han hamnar tydligen helt ur balans och vi får försöka lindra symtomen så gott det går. Han har inte exem och har inga som helst problem under sommaren, konstigt nog....

Just det! En av veterinärerna som var ute sade att de kunde börja klia sig vid brist på ngt, mennu har jag glömt vad det var.... Sorry.

Hoppas det inte är exem din lilla har, det är INTE kul...

Ah! Var ute nyss och han hade som en liten kal fläck på halsen nu! :eek: Kan en häst ha bitit honom eller har han kliat av sig det? Det såg så himla fint ut, precis som om någon rakat honom där. :eek:

Vår ena häst, en tinker, blev alldeles tokig en dag och bara kliade och kliade! La sig tom ner med sadel och allt för att klia rumpan, och det här är hästen som tål vadsomhelst så vi undrade ju va 17 som var fel!

Det visade sig efter lite fterforskning här på Buke att det var älglöss hon hade fått... dom biter tydligen och kliar nåt satan, vilket märktes! Dom ser ut som stora bruna, platta fästingar som sätter sig i härfästet i pälsen, och för dom är så platta så kan dom springa undan så jäkla fort också.. svåra att se och fånga...

Hursomhelst så kokade vi en HEL vitlök i vatten som fick svalna och sen sprayade vi det på henne och dom små jäklarna gav upp efter ett par behandlingar :D *moahaha*

Så dela på pälsen och se om du kan hitta några små djevlar annars kan du spraya shettisen i förebyggande syfte och se om det hjälper!

Har tittat och det finns inget man kan se med blotta ögat, mer än sånt där typiskt vitt som alla shettisar och hästar med mycket päls har.

Det kan vara löss, det är ganska vanligt såhär års.
Våra hästar fick det för några vintrar sedan och det var inte så besvärligt att bli av med.
Använd switch pour on. Det står inte på flaskan att det hjälper även mot löss, men jag har pratat med både veterinär och tillverkare och anledningen att det inte står något på flaskan är att det inte gjorts några "vetenskapliga tester" om just löss, men däremot mot abdra blodsugare som fästingar, knott, bromsar och mygg.
Man får göra det i gärna tre omgångar med tre till fyra veckors mellanrumm för att inte missa några av dem som var ägg.

När våra fick löss började symptomen hos en av dem medan de andra var oberörda. Han kliade sig frenetiskt, främst på baken och låren.
Det är ganska lätt att se om det är löss bara man vet vad man ska titta efter.
Ryck bort lite päls precis i mankanten ganska nära öronen, ca 10 cm ifrån), under manen. Det ska vara den där fjuniga pälsen som finns precis i övergång mellan päls och man. Förstår du?
Bara en liten tuss räcker ofta men du kan rycka tre, fyra tussar om du inte ser något på den första.
Om det är löss, så syns det strax ovanför roten på håret små avlänga grå-vita korvar, ca 1 mm långa. Det är lusäggen.
De får oftast lössen från rådjur som varit på besök i hagen och kanske kliat sig på samma träd strax innan.

Det kan oxå vara Pälsätare, dessa kan jag inte så mycket om, men jag vet att de är vanliga på hästar med tät päls vintertid, ex. shettis, islänning etc. En kompis till mig hade dessa små rackare på sin ponny för ett par vintrar sedan. Jag vet inte hur hon behandlade, men hon har sedan dess börjat raka ponnyn vintertid för att slippa dem.

Men, eftersom det är blött och regnigt hela j**la tiden så kan det även vara så att han helt enkelt har klåda pga att han aldrig riktigt torkar i underpälsen. Min Welshmountin (som jag nyligen sålt) kunde bli totalt skogstokig och klia sig som en besatt om han var genomblöt.

Lycka till!

// Anna

Ett tillägg bara.
Om det är löss, så måste alla hästarna behandlas och all utrustning tvättas, även borstarna. Det är även bra att tvätta väggarna i lösdriften(?) med wircon för att det inte ska ligga några lusägg där.
Men all info om detta finns att läsa på internet eller så frågar du din veterinär.

Anna

Ofta kan man med blotta ögat se lusäggen i manen o pannluggen, ser ut som vita små ägg o sitter benhårt i hårstråna, lössen är oxå synliga för blotta ögat, men svåra att se på en blöt häst, då de ofta kryper ner längst in i hårbotten, dessa har jag för mig var bara nån mm stora o randiga.
Hästar med mkt päls är extra utsatta för lusangrepp. När jag hade lus på mina shettisar för en massa år sedan så behandlades dom med Etotalpulver. Bada hästar nu på vintern kan ju vara lite joxigt, men väljer man o göra det så är Dermocan hundchampo väldigt effektivt. Behandlingen bör upprepas några gånger men var det 10-14 dagars mellanrum

Nä.:eek:
Sådär kan det bli efter både löss och pälsätare oxå.
Så skabb tror jag inte att det är. Det är dessutom inte så vanligt på häst, tinkrar och andra med mycket hovskägg har fotskabb ibland. Men det sätter sig på benen.
Nu ska vi inte anta det värsta först...

Kala fläckar kan man ju även få från ringorm och då får de ju oxå klåda.

Och som sagt, om det är löss, använd då switch, så slipper du blaska med en massa vatten så här på vintern. Mycket, mycket smidigare.

// Anna

Jag har ringt veterinären nu och hon sa att det förmodligen var löss. Jag skulle visst raka honom och sedan ta på Switch. Jag skulle testa det ett tag och skulle det inte hjälpa, skulle jag kontakta dom igen. Tack alla för era tips och råd! :bow:

Hur pass långhåriga var dina hästar? Rakade du dom? Tror du jag måste raka min shettis?

Kliar han sig i baken kan det ju handla om mask, löss brukar oftast visa sig på huvud, hals och bog först.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag börjar bli desperat!!! Har en shettis som under de 3 åren jag haft henne mer eller mindre tyckt att det varit "skönt" att klia...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Hästhantering Jag är desperat.. vad kan detta bero på.. jag lämnade ut mitt kallblod på foder för 2 månader sen, allt har gått smärtfritt. Alla...
Svar
10
· Visningar
1 715
Senast: Seabaz
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka