Sv: Vad är det för fel på min ponny?
Det kan vara löss, det är ganska vanligt såhär års.
Våra hästar fick det för några vintrar sedan och det var inte så besvärligt att bli av med.
Använd switch pour on. Det står inte på flaskan att det hjälper även mot löss, men jag har pratat med både veterinär och tillverkare och anledningen att det inte står något på flaskan är att det inte gjorts några "vetenskapliga tester" om just löss, men däremot mot abdra blodsugare som fästingar, knott, bromsar och mygg.
Man får göra det i gärna tre omgångar med tre till fyra veckors mellanrumm för att inte missa några av dem som var ägg.
När våra fick löss började symptomen hos en av dem medan de andra var oberörda. Han kliade sig frenetiskt, främst på baken och låren.
Det är ganska lätt att se om det är löss bara man vet vad man ska titta efter.
Ryck bort lite päls precis i mankanten ganska nära öronen, ca 10 cm ifrån), under manen. Det ska vara den där fjuniga pälsen som finns precis i övergång mellan päls och man. Förstår du?
Bara en liten tuss räcker ofta men du kan rycka tre, fyra tussar om du inte ser något på den första.
Om det är löss, så syns det strax ovanför roten på håret små avlänga grå-vita korvar, ca 1 mm långa. Det är lusäggen.
De får oftast lössen från rådjur som varit på besök i hagen och kanske kliat sig på samma träd strax innan.
Det kan oxå vara Pälsätare, dessa kan jag inte så mycket om, men jag vet att de är vanliga på hästar med tät päls vintertid, ex. shettis, islänning etc. En kompis till mig hade dessa små rackare på sin ponny för ett par vintrar sedan. Jag vet inte hur hon behandlade, men hon har sedan dess börjat raka ponnyn vintertid för att slippa dem.
Men, eftersom det är blött och regnigt hela j**la tiden så kan det även vara så att han helt enkelt har klåda pga att han aldrig riktigt torkar i underpälsen. Min Welshmountin (som jag nyligen sålt) kunde bli totalt skogstokig och klia sig som en besatt om han var genomblöt.
Lycka till!
// Anna