Vad är det för fel på min häst?

J

JULILA

Jag har haft min häst i över 1 år nu. I december 2009 upptäckte vi att han gick riktigt konstigt, att han var halt. Han visade sig vara halt båda fram och behandlingen började. Vi behandlade honom framtill april, då fick han sin sista spruta och han hade redan skrittats lite innan men en stor förbättring. Han sattes igång och travadeoch galopperade lätt och vid nästa besök blev han friskförklarade.

Vi rönkade honom vid första besöket och då hade han skelettförändringar och pålagringar som vi inte hade vetat om. De var däremot inte "taggiga" och han hade troligen haft dem väldigt länge.

Nu har han mest skrittats och travat lite i sommar medan han gått på dygnetruntbete. Nu för två veckor sen har jag börjat sätta igång honom mer ordentligt. Gjorde skritt och trav arbeten första veckan och nu har jag även börjat galoppera honom. Men ibland när man värmer upp honom så känns han konstig i vänster varvet när man rider lätt, när man sitter ner på höger benet. Men i fall jag sätter mig ner i sadeln så upphörproblemet eller om jag rider lätt på andra benet. Det han kan göra ibland är att han drar upp huvudet lite (inte i varje steg, och han gör det lite i det andra varvet ocså). Jag vet inte om ja inbillar mig att hältan börjar komma tillbaka eller om han egentligen är frisk. För när man hoppar av och longerar honom så går han på lika fint i båda varven. VAD KAN DET VARA?? HJÄLP MIG :confused:

Sv: Vad är det för fel på min häst?

Är det kotorna fram som är behandlade och är det även där pålagringarna finns? Trodde veterinären att detta var det primära problemet eller har det uppkommit av någon annan anledning? Det är t ex inte ovanligt att hästar som har problem med sina bakknän även får problem med kotledsinflammationer fram pga att de avlastar.

Jag tycker att du ska lita på din känsla om att det är något som inte är som det ska. Boka en ny tid på klinik och kolla upp det. Det är ju bättre att veta även om det är jobbigt, eller hur?

Hoppas att det går bra och lycka till.

klassiska kissinge spines symtom tyvärr..åk till klinken och kräv en ryggröntgen.. min häst togs bort i februari pga kissinge spines efter otagliga hältor som återkom.. kolla upp i tid!

Men han har aldrig haft ont i ryggen. Tror inte att det är kissing spines... Han är väldigt smidig häst och både kiropraktor och massörer som varit hos oss har sagt att han är fint byggd och är smidig i sina rörelser. Vi har alltid fått höra att han är riktigt fin i ryggen, så jag tror inte att det är det...

Är det kotorna fram som är behandlade och är det även där pålagringarna finns? Trodde veterinären att detta var det primära problemet eller har det uppkommit av någon annan anledning?

Det är kotorna frambenen. När vi var där första gången trodde hon att pålagringarna/skelettförändringarna var primära problemet, men hon sa att det skulle visa sig om det var det när vi satte igång honom. Men när han började skrittas blev han mycket bättre vid nästa besök och sen efter tredje besöket (sista sprutan) så skulle han ju travas också och då försvann även gallorna som han fått i frambenen.(Han blev mycket gallig i frambenen under behandlingsperiden när han inte reds). När vi var där sista gången var han helt frisk och då hade han travats och galopperats i ca 1 månad. Vid böjprov så hade han ingen reaktion och på volt gick han galant!

exakt samma sak har mina kiropraktorer, vet. mm sagt om hästen. hon har alltid varit jättefint musklad, inte ömmat alls men ändå hade hon ks..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka