Vad är det för fel på min dator?

E

Eeiram

Hej!

Jag behöver hjälp med att luska ut vad som kan vara fel med min dator - och vad jag kan prova göra åt det.

För några månader sedan när jag startat upp datorn och precis kommit in på skrivbordet så klickar det till och datorn startar om sig själv (cirka 4-5 gånger innan den går att användas). Detta har skett flertalet gånger men oregelbundet, dvs ibland har den fungerat som den skall. Observera att detta endast sker då jag startar upp datorn, ej när det väl "kommit igång".

Jag trodde att felet kanske skulle försvinna om jag formaterade datorn, men se där jag jag på en nit. Jag kommer inte ens in i BIOS! Både jag och min pojkvän (som är riktigt duktig på datorer) ser ut som frågetecken, ingen av oss har varit med om att vi inte ens kommer in i BIOS. Så fort man försöker blir skärmen bara svart.

Vad är det för fel på datorn?

:confused:

/Marie
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Kanse dags att slänga ut skiten..
Men börja me att göra rent innuti ordentligt..

Att jaga vilken hårdvara som det är fel på kan ta en evighet och kräver ganska mycket erfaenhet samt nya delar att byta ut och testa me. Men om skärmen bara är svart vid uppstart.. Är ju grafikkortet ett bra ställe att börja me. Rycka ut allt extra, lämna bara 1 minne i. Koppla loss disken, cd etc.. Och testa testa testa!
Men är det en gammal dator.. Börja fundera på en ny kanske! =)
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Datorn är väl sisådär en fem år gammal. Moderkortet är ca fyra år gamalt. Grafikkortet är lite drygt ett år gamalt.

Någon ny dator finns det tyvärr inte pengar till då jag är en "fattig student". Dock skulle jag behöva tips på vad jag kan göra för att felsöka datorn. Min särbo funderade på att man skulle "nollställa moderkortet" (jag kommer inte riktigt ihåg hur han sa). Jag kan nästintill ingenting om hårdvaran.

Skärmen är inte svart vid uppstart (jag har nog förklarat och formulerat mig dåligt), den startar upp "normalt" som datorn skall göra. Dock händer det vissa gånger att den startar om av sig själv några gånger innan den går att använda. Ibland händer det att den startar om sig bara en gång, ibland fyra-fem.

Det är när man försöker komma in i BIOS som skärmen bara blir svart! :confused:

Tack för tipsen!

/Marie
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Stackare, många saker som kan vara fel.

det kan vaar fläktar som inte går som de skall, eller ger rätt signaler, det kan vara en knapp som hakat upp sig.
testa att lyfta ur alla kontakter en efter en och sätta tillbaka dem igen.
hinner ni se något felmeddelande?

är det windows som startar om datorn, eller gör den det själv?
kan ju vara en uppdatering som inte gått genom som den försöker fixa.
men det är klart, har ni preppat om den så....

skall grubbla lite, återkommer.

vad är det för dator, komponenter osv...

NÄR inträffade felet, vid grafikkortsbytet?
har ni nätverkskort?
testa att ta ut det medans ni startar.
det är inte ett helt ovanligt syndrom att nätverkskort kan börja ställa till det.
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Ja, när väl datorer börjar krångla har jag den uppfattningen att det kan vara i princip vad som helst som är fel.

Exakt vad jag har för dator och komponenter (jag har en "ihopplockad dator") måste jag kika lite närmare på.

Mitt moderkort heter i alla fall "AOpen MX34-U".
Grafikkortet vet jag inte exakt vad det heter, men det är av märket "3D-Club".
Minnen har jag tre stycken; 2 x 128 och 1 x 256 = 512.
Jag måste som sagt titta närmare på vad jag har för olika komponenter.
Nätverkskort har jag.

Felet uppstod efter sommaren, så till en början trodde särbon att det berodde på värme. Så var ju dock inte fallet.

Det är inte Windows som startar om datorn utan datorn själv... Något felmeddelande kommer inte upp. Det hela är verkligen skumt. Ingen av oss har varit med om något liknande, och ändå är min särbo "amatör-expert" eller vad man nu skall kalla det. Han har formaterat datorer många gånger, brukar vara noga med inställningar osv men nu kommer vi alltså inte ens in i BIOS. Istället blir skärmen svart.

I övrigt fungerar datorn bra. När man väl har kommit in i Windows (efter att det startat om några gånger, som dock inte inträffar varje gång man startar upp datorn) funkar datorn bra.

Jag skall köpa en DVD-brännare i morgon, men särbon är inte hemma annat än på helgerna så det blir till nästa helg han får gå in i datorn och koppla in brännaren. Han får kika om allt sitter som det skall då, jag vågar inte pilla i datorn själv. :crazy:

Vad kan mer vara fel? Har ni hört talas om detta fenomen?
All hjälp och alla tips vi kan få är guld värda! :bow:

Jag återkommer med mer information om komponenterna.

Mvh Marie
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

damma ur datorn, dock ej med damsugare, de är dator-mördare med all den statiska elektricitet de genererar.

ta tryckluft på burk eller så och blås ur.

om det inte hjälper så är det ev fel på någon komponent, tex hårddisken eller nätagget kan jag tänka mig.
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Det blir storrengöring av datorn i helgen! :bow:

Hårddisken är också rätt ny, lite drygt ett år.

Tack för tips och råd! :bow:
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Håller med Supergregg, du får prova dig fram helt enkelt (eller din kille). Men det förutsätter ju att man har en del att byta med. Det finns ingen som på håll kan säga direkt varför skärmen är svart när du startar datorn, för det kan vara i princip vad som helst tyvärr. Allt från kontrollerkort, nätverkskort och ljudkort till minne, moderkort och grafikkort.

edit: startar datorn inte öht, eller startar den men inget "händer" ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Tyvärr är det väl så att det kan vara i princip vad som helst. :(

Datorn startar och man kommer in i Windows, man hinner se skrivbordet innan det klickar till i datorn och den startar om.
Skumt...

/Marie
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Aha, fattade först som att den får ström men inget annat händer. Det du beskriver nu låter nästan som om nätaggregatet är otillräckligt.
 
Sv: Vad är det för fel på min dator?

njaa. vet inte det jag, när man väl är inne i windows så brukar strömåtgången vara ganska stabil, inste sant? då ahar alla diskar spunnit upp, alla fläktar ligger på idlevolten, kan vara så att det är slitet däremot, och tappat effekt senaste månaderna.

ladda ner motherboard monitor, och se om du kan få några voltutläsningar?

http://mbm.livewiredev.com/download.html

borde fungera, har lika gamla aopen moderkort med på den listan, så du får testa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på min dator?

Vilket ju är exakt samma sak som att det är otillräckligt :idea:
 

Liknande trådar

Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: emlem
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 241
Senast: Loons
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 378
Senast: snajl
·
Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 500
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp