Vad är det för djur...

S

sova

...som ser ut som en gigantisk geting? Såg att det satt en nästan hamster stor sådan på min häst rygg idag och hon blev alldelles ifrån sig. Surrade något förfärligt och såg verkligen ut att bita HÅRT. Trots att jag slog bort den rel fort så var hon väldigt varm, svullen och öm där den suttit.
Kan det varit en bålgeting? Är inte de farliga? :confused: :(

Bålgetingar sticker med gadden. Kan det inte varit en s.k "Hästbroms" jättestora randiga insekter som biter som en broms med käkarna?

Mycket troligt en hästbroms! :crazy:
Det är fullt av dem "små" kräken här och de liknar stora getingar( ca 7-8 cm långa), förutom att de gula ränderna är mer beiga tror jag.

Förresten vet någon om vanlig flugspray biter på sådana? Kan man köpa någonting som avskräcker dem?

Vet vad du menar! Vet inte det officiella namnet på dessa bestar, men vi brukar kalla dem för jumbojet :o :crazy: De är rysligt otäcka!
JAG blev biten av en sån i benet en gång! Jag fick en svullnad stor som en handboll och var svullen och stenhård i skinnet i över 3 veckor :smirk:
Huuua.

Fy ja. Den var på väg mot mig, men jag blev så rädd att jag daskade till den ordentligt med en plankbit som jag fick tag på. Tur att man har spelat lite brännboll i sina dagar :devil:
Jag har ringt ut och hon är tydligen inte mer svullen iallafall så det är ju bra. Blev bara så orolig när pappa sa att det kunde vara en bålgeting och de är ju som sagt rejält giftiga.
Broms har jag lärt mig att det är de lite svarta, skalbagge liknande sakerna. De lite mindre (stor grå fluga typ) är hästflugor (även de biter som kom och hjälp mig att dö). Det beror kanske på var i landet man bor, att man kallar samma art för olika saker, eller? *förvirrad* :confused:

Det du kallar broms är blinningar.

Broms är som sagt de stora rejäla sakerna.

Finns gott om dom nere i södra Frankrike (Camargue). Där bryr sig hästarna knappt, medans här i Sverige springer sig hästar fördärvade för att komma undan dom ;) Blev biten av en förra sommaren, i knävecket. Hade ett blåmärke ett par veckor efteråt...

Jag brukar möta sådana jättar ett par gånger varje sommar. Och då är det PANIK!! Både från hästarnas och min sida. De är de värsta insekter som finns.

Som tur är fins det inte så många här nere i skåne så det är inte så ofta jag stöter på dem. Kan drömma mardrömmar om dem resten av året sen :(

Har lyckats bli biten av en sån i sommar, har en stor bula på armen.
Men vad gör man inte för pållarna :love: jagade den genom hela stallet med ett ridspö men den lyckades bita mig i alla fall... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 926
Senast: Lingon
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp