Vad är det absolut första

Sv: Vad är det absolut första

Enkelt, det allra första du gör är att leta reda på en utbildad rekommenderad tränare nära dig som kan ge dig lektioner...

Trisst svar men sant...

Det kommer gå både fortare, säkrare och mer effektivt än att testa sig fram.

Din fråga är alltför vanlig och i slutändan får man alldeles för många olämpliga svar som man inte bör följa, och det är väldigt svårt att veta vilka som ska följas och vilka som ska sållas bort.

Efter att ha jobbat på stuteri många år så kan jag väl säga att jag sett en hel del märrar och ungar.

Visst vifftar märrarna med svansen, men antingen ä det i irritation om det spänner när den diar eller så slänger de efter flugor.
Märrarna brukar trösta fölen genom att ha dem under halsen. Svårt att förkara.

Aldrig?
Har du aldrig sett ett sto rytmiskt svänga svansen över fölet när det diar? :confused:

"Mitt" första föl föddes 1988, vi har sedan dess haft en 20-30 mammor och föl. Jag har även jobbat på stuteri, både i Sverige och Tyskland. Jag har aldrig sett ett sto "rytmiskt svänga svansen över fölet när det diar". De har gjort mycket, från att milt puffa in fölet till rätt plats och på så sätt "visa vägen" till juvret, till att bita fölet i rumpan om de diar för hårdhänt :devil: men aldrig har jag sett ett sto svänga rytmiskt med svansen över fölet, möjligen som älgen säger, att de slår efter flugor. Jag tycker det låter som en något långsökt förklaring ...

Omständigt sätt att berömma en häst på måste jag säga.
Måste gå fortare och smidigare med ett BRAAA

Över huvud taget är det väll bättre att inte göra något alls... än att viffta med ett rep. Om man vill att hästen ska få "berömm"...

Det bästa berömmet man kan ge en häst, på samma sätt som hästar ger varandra "beröm" är genom eftergift och avslappning.

Ett tryck, fysiskt eller psykiskt, skall när önskad effekt uppkommit följas av en eftergift för att hästen skall förstå att den gjort rätt.

Att stoet skulle vifta svansen över fölet som beröm låter väldigt konstigt, å andra sidan kan jag ha fel. Jag har inte studerat alla ston.

Dock är jag mer inne på att det är för att vifta bort flygfän än som beröm för fölet.

*KL*
NH handlar om kommunikation.

Skrev så här i en annan "NH-tråd"

"Inget ledarsto/hingst ger sina flockmedlemmar några val på VAD de ska göra, bara val om HUR de ska göra. "Följ med mig frivilligt när jag går eller så biter jag dig"

Hästens valmöjligheter är HUR den svarar på dina hjälper.
Du börjar ge hästen mjuk säteshjälp, om han inte lyssnar så lägger du till skänkel å lyssnar han inte då så "rappar" du till honom med spö.
Då får hästen valmöjligheter ändå! Han kan VÄLJA att lyssna redan från början på din mjuka säteshjälp eller så struntar han i allting och får ett rapp i baken istället.
Då får man en lyhörd och aktiv häst! De flesta hästar är bekväma så alla jag ridit reagerar tillslut nästan bara på tanken att gå fram fast än de varit skänkeldöva från början och stumma i munnen. Men det gäller att vara 110% konsekvent och vara ytterst noga med att när hästen svarar på kommandot så måste kommandot upphöra.

Och som grålly oxå jobbar. Där väljer ju hästen själv om den tänker gå in i transporten och slippa den jobbiga trycket i grimman eller om den tänker stå kvar å få det ännu jobbigare!
Återigen här, när hästen tar ett steg fram så måste trycket lätta DIREKT för att den ska förstå vad vi vill. Låt den vila en liten stund och lägg sen tryck på den igen och en MASSA beröm när den väl står på transporten."

det gör de utan att man ängnar tre timmar åt att viffta med ett rep.

Tror ni missuppfattat respekt och tillit något katastrofalt.

Tror du har missuppfattat det hela något katastrofalt.

Håller med sammet. Eftergift och avslappning är den bästa belöningen. Att svinga ett rep kan man göra för att öva beröring över hästens kropp.

Jag har själv jobbat på stuteri i många år och ridit in hästar.

Kalla det "NH" eller vad ni vill, hästarna blir väldigt avslappnade och harmoniska och man behöver aldrig backa ett steg i utbildningen.

Kl

Jag pratar av egna erfarenheter och vad jag noterat.
Kanske är det fel, kanske är det rätt.
Men det är så jag tänker och min häst svarar på det, och det är väl det viktigaste? ;)

Kl

Jag pratar av egna erfarenheter och vad jag noterat.
Kanske är det fel, kanske är det rätt.
Men det är så jag tänker och min häst svarar på det, och det är väl det viktigaste? ;)

:bow::bow: Håller med.

Sk du kunna lära hästen måste du kunna själv vilket du uppenbarligen inte kan eftersom du inte vet hur du ska gå tillväga. Mna kan inte börja med nh själv om man r nybörjare, det blir bara fel och hästen kommer inte förstå dig. Du måste gå en kurs för en seriös nh instruktör för att lära dig hur man gör, sen kan du börja med din häst. Det krävs många många lektioner!

Men varför det?
Ingen tränare är ju så bra som hästen själv. Varför inte våga göra fel och lära sig av sina misstag? Man lär sig hur hästen reagerar på ens olika signaler och kan bokstav för bokstav, ord för ord skapa "meningar" och så småningom "prata" med hästen. Hästen pratar Equus flytande! Är det inte smartast då att lära av den?
Sen självklart, vill man vidareutbilda sig så kan man behöva hjälp av någon som lärt sig lite mer. Men för att skaffa ett finare samarbete behöver man inte ta dyra lektioner. Och man ser hur glad hästen blir när den märker att människan "försöker" komminucera.

Tja..
För att iaf jag är väldigt stolt och glad över vad jag åstadkommit med min häst, utan hjälp. Jag tycker att det ger så mkt mer om man får hitta ett eget sätt som passar sig själv och sin häst, istället för att låta någon annan bestämma åt en. :laugh: Sedan vet jag inte varför du kallar det att spilla massor med tid? :confused:

Om du läser vad jag (# 2) med flera skrivit i tråden?
Det finns massor att lära sig ang hästhållning, mycket mer än vad man på egen hand kan klura ut. Så varför inte dra nytta av dom kunskaper som finns hos andra och bygga upp sin egen kunskapsbank? Jag ser inget motsatsförhållande i att man samtidigt lär sig av att vara med sin häst.

Vad menar du med "att låta någon annan bestämma åt en"?

Spilla tid= att du kommer att behöva tiotals år för att själv lära dig det du istället kan få genom att gå några kurser.

LIA

Jag håller med LIA (inte direkt ovanligt).

En stark orsak till att ta hjälp är även att man slipper göra alla misstag som i vissa fall kan vara skadliga för relationen till hästen, eller tom för hästens mentala hälsa.

:bow:

Jag tycker att det är oerhört viktigt att våga prova. Det är stor skillnad mellan att prova någonting och att göra något fruktansvärt dumt. Det enda som är viktigt i hästträning är att alltid vara ett steg före hästen, att alltid vara uppmärksam. Är man inte det kan man få en oerhört farlig häst.
Läs all litteratur du hittar och prova dig fram, det är mina tips. Det första jag brukar tänka på är: kan hästen följa dig och trycket från grimskaftet? Kan den flytta sig undan ditt fysiska tryck (du trycker t ex på hästens rumpa och den ska flytta sig) och senare utan fysisk kontakt (du säger ett ord eller lyfter handen)?
Kan hästen backa och gå framåt på kommando?
En annan viktig sak är att hästen aldrig får gå på dig. Du har din egen privata zon, precis som hästen har. Den får aldrig gå in där om du inte har bjudit in den.
Efter det här börjar jag jobba på volt med att driva hästen runt mig och träna den i att stanna och backa, öka och minska farten på röstkommando. Senare lös. Då har du redan en rätt bra kontakt med din häst. (Om du har gjort det här på ett bra sätt).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama