Okej
till att börja med så är det inte hästen som ska lära sig nh,nh är bara en benämning vi människor har för ett sätt att hantera hästar tryggt och chysst på,hästen kan det redan.
Det du kan börja med tycker jag är att se hur hästarna gör i hagen mot varandra hur dom beter sig var deras egen''eftergift''kommer in osv,när man ser hur dom gör är det enklare att förstå det tycker iaf jag själv
.
Och sen ska du komma ihåg att det aldrig någonsin på något sätt är hästens fel utan det kommer alltid vara ditt som ryttare/handhavare men hästen förlåter dig o misstag är tillåtna
När du har kommit igång ett tag med nh så tycker jag att du ska be en kompis eller så att videofilma dig så du själv kan se vad du gör fel om det går fel,det är lättare om man kan se sig själv på film då vet man vad man behöver jobba på
Men det första du ska tänka på är säkerhet! Och när det gäller säkerhet så är det för mig att kunna hålla hästen ifrån mig eftersom dom gärna börjar studsa runt o vill krypa upp i mattes/husses knä om det finns något som dom tycker kan äta upp dom
.
Och börja med den ''enklaste övningen'' du kan komma på som tex att få hästen att stå still för det är också en av dom svåraste
Många människor anser att man ska behålla hästens energi och lite vilda beteende men i den värld som vi lever i idag så måste man faktiskt lära hästen att man inte blir uppkäkad av tex plastpåsar
o dessutom få den att lita på människan,när du har hästens förtroende då har du den bästa vännen du kan få..det var bara lite saker men försök leta upp en horsemanship tränare som verkar vettig och som kan passa dig och din häst och kom för guds skull ihåg att ha KUL på vägen,det är inte bara målet som räknas det är vägen dit också