Vad är det absolut första

M

Maddizz

Vad är det absolut första man gör när man skall börja m NH. vilket är första steget man tar m hästen el vad säger man vad är det första man skall lära den, har läst lite överallt men inte fått nåt direkt detta är det första man gör inom NH

Sv: Vad är det absolut första

Man lär sig vad Natural Horsemanship är för något och vad det innebär i den dagliga samvaron med häst!

Seriösa instruktörer har många timmar teori om detta innan man övergår till mer praktisk utbildning med hästar. Några varvar de båda delarna.
Kurs är alltså det enklaste och snabbaste sättet att komma in i Natural Horsemanship.

LIA

börjar alltid med att få hästens tillit t.e.x att jag får röra den överallt
och så tycker jag att det är viktigt att från början visa att han inte får gå på dig o.s.v

Vad är det absolut första man gör när man skall börja m NH. vilket är första steget man tar m hästen el vad säger man vad är det första man skall lära den, har läst lite överallt men inte fått nåt direkt detta är det första man gör inom NH

Okej:)till att börja med så är det inte hästen som ska lära sig nh,nh är bara en benämning vi människor har för ett sätt att hantera hästar tryggt och chysst på,hästen kan det redan.
Det du kan börja med tycker jag är att se hur hästarna gör i hagen mot varandra hur dom beter sig var deras egen''eftergift''kommer in osv,när man ser hur dom gör är det enklare att förstå det tycker iaf jag själv:).

Och sen ska du komma ihåg att det aldrig någonsin på något sätt är hästens fel utan det kommer alltid vara ditt som ryttare/handhavare men hästen förlåter dig o misstag är tillåtna:)

När du har kommit igång ett tag med nh så tycker jag att du ska be en kompis eller så att videofilma dig så du själv kan se vad du gör fel om det går fel,det är lättare om man kan se sig själv på film då vet man vad man behöver jobba på;)
Men det första du ska tänka på är säkerhet! Och när det gäller säkerhet så är det för mig att kunna hålla hästen ifrån mig eftersom dom gärna börjar studsa runt o vill krypa upp i mattes/husses knä om det finns något som dom tycker kan äta upp dom:d .
Och börja med den ''enklaste övningen'' du kan komma på som tex att få hästen att stå still för det är också en av dom svåraste
Många människor anser att man ska behålla hästens energi och lite vilda beteende men i den värld som vi lever i idag så måste man faktiskt lära hästen att man inte blir uppkäkad av tex plastpåsar:grin: o dessutom få den att lita på människan,när du har hästens förtroende då har du den bästa vännen du kan få..det var bara lite saker men försök leta upp en horsemanship tränare som verkar vettig och som kan passa dig och din häst och kom för guds skull ihåg att ha KUL på vägen,det är inte bara målet som räknas det är vägen dit också:banana:

Okej:)till att börja med så är det inte hästen som ska lära sig nh,nh är bara en benämning vi människor har för ett sätt att hantera hästar tryggt och chysst på,hästen kan det redan.
Det du kan börja med tycker jag är att se hur hästarna gör i hagen mot varandra hur dom beter sig var deras egen''eftergift''kommer in osv,när man ser hur dom gör är det enklare att förstå det tycker iaf jag själv:).

Och sen ska du komma ihåg att det aldrig någonsin på något sätt är hästens fel utan det kommer alltid vara ditt som ryttare/handhavare men hästen förlåter dig o misstag är tillåtna:)

När du har kommit igång ett tag med nh så tycker jag att du ska be en kompis eller så att videofilma dig så du själv kan se vad du gör fel om det går fel,det är lättare om man kan se sig själv på film då vet man vad man behöver jobba på;)
Men det första du ska tänka på är säkerhet! Och när det gäller säkerhet så är det för mig att kunna hålla hästen ifrån mig eftersom dom gärna börjar studsa runt o vill krypa upp i mattes/husses knä om det finns något som dom tycker kan äta upp dom:d .
Och börja med den ''enklaste övningen'' du kan komma på som tex att få hästen att stå still för det är också en av dom svåraste
Många människor anser att man ska behålla hästens energi och lite vilda beteende men i den värld som vi lever i idag så måste man faktiskt lära hästen att man inte blir uppkäkad av tex plastpåsar:grin: o dessutom få den att lita på människan,när du har hästens förtroende då har du den bästa vännen du kan få..det var bara lite saker men försök leta upp en horsemanship tränare som verkar vettig och som kan passa dig och din häst och kom för guds skull ihåg att ha KUL på vägen,det är inte bara målet som räknas det är vägen dit också:banana:

lära o lära va väl fel skrivet ja menar vad är det första man gör när man skall börja m nh

Som de andra redan påpekat är NH inte något man lär hästen osv osv osv.
De tre första sakerna jag lär hästen när jag börjar hantera den är (antar att det var din fråga):
1) Gå aldrig, aldrig på mig.
2) Jag är vänlig och du kan lita på mig.
3) Följ/gå undan för tryck.

lära o lära va väl fel skrivet ja menar vad är det första man gör när man skall börja m nh

ja haha:Pförstår vad du menar,ville bara vara tydlig så du inte missförstår mig;)

Du ska kunna beröra din häst över hela kroppen utan att det ska kännas obehagligt för hästen eller dig. Man kan sen fortsätta genom att svinga ett rep över kroppen på hästen ( på ett mjukt sätt ).

Exakt vad skulle man uppnå med att svinga ett rep över hästen?
Ska du tävla koklasser?

det gör de utan att man ängnar tre timmar åt att viffta med ett rep.

Tror ni missuppfattat respekt och tillit något katastrofalt.

Spendera tid med hästen helt enkelt.
Sitt många timmar i hagen och studera hur hästarna "talar" till varandra. Prova dig sedan fram med hjälp av det du lärt dig när du tittat på hästarna. Det viktigaste är att hitta ett sätt som du tycker känns behagligt och naturligt, och att du märker att hästen svarar bra på det.

Du får inte tillit och respekt genom övningar utan genom att visa att du är en trevlig prick som hästen kan lita på i alla lägen.

Exakt vad skulle man uppnå med att svinga ett rep över hästen?
Ska du tävla koklasser?

Många hästar (inkl min egen och alla jag tränat) associerar detta med mammans svängande svans. Man gör det inte för att hästen ska kunna lita på en. Utan det är en del av friendly game, beröm helt enkelt och visar hästen tydligt att den kan slappna av. Men det är ingen övning utan helt enkelt "beröm" ;)

Omständigt sätt att berömma en häst på måste jag säga.
Måste gå fortare och smidigare med ett BRAAA

Om man försöker hitta ett naturligt sätt
- hur naturligt är det då att berömma med rösten?

När jag tränar med min häst och han gör något extra bra, kallar jag in honom och han får "vila" - samtidigt som jag t ex. svingar repet över huvudet på honom. Jag tror nog att hästen känner sig mer motiverad om den får beröm på ett naturligt sätt, än om man berömmer med rösten - många hästar förstår inte ens att det är beröm utan bara "pepp".

Vi har nog väldigt ski,jda uppfattningar m vad som är naturligt.

jag har aldrig i hela mitt liv sett någon märr stå och svänga med svansen över sin unge.
Dessutom skulle det se mer än knasigt ut om jag mitt på hoppbanan stannar, sitter av och börjar snurra runt ett rep.

Hästen VET när människan är nöjd med den. Spelar ingen roll om berömmet kommer som en klapp eller med ord.

Aldrig?
Har du aldrig sett ett sto rytmiskt svänga svansen över fölet när det diar? :confused:

Och jag har inte sagt att du ska göra det när du rider ;) Jag har heller aldrig sagt att jag svänger med repet varje gång jag berömmer. Oftast blir det kli i pannan, manken osv. Detsamma när jag rider.

Jo men det vet jag med. Men det betyder inte att den uppskattar berömmet för det ;)

Jag tror inte heller vi tänker på samma sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama