Vad är den värd?

Mysaan

Trådstartare
Vet att amn inte får fråga om specifika hästar så jag frågar lite generellt.
Fullbloden verkar ju ha sjunkit i pris vilket jag tycker är trevligt eftersom möjligheten att få ett i mitt stall givetvis ökar.

Tanken är att jag ska ha den som ridhäst och nu har jag fått nys om en som verkar trevlig. Men hon har inte angett något pris och jag tänkte fråga er vad det är möjligt att den akn ligga på i pris.

Vallack född -99, kvala som tvååring och sedan hände inget mer. Varit ridhäst sedan dess om jag får står rätt. Hoppad 110 och utbildad LB dressyr. Problemet är att han har lättare variant av sommarexem så han behöver ha exemtäcke.

Så vad skulle ni betala för en liknande häst?
Med tanke på att fullbloden sjunkit en hel del. Hittar många för bara 15000 tusen nu.

Hoppas på massa svar förståss.

Sv: Vad är den värd?

jag betalade över 20 tusen för min som kom direkt från galoppen, men vet samtidigt att det såldes liknande för runt 10 så det är jättesvårt att säga :s

Det verkar vara väldigt olika. TRots ganska lika utbildningsnivå så då borde det hänga på stammen då kanske.

Med tanke på hästens ålder och att den (säkert) inte har varit galopphäst sedan den var två, kanske tre, år, får du nog se på den som en ridhäst, som råkar vara fullblod.

Lång mening, men jag hoppas, att den är grammatiskt korrekt :grin:

Det är ju verkligen köparens marknad just nu, så trots att det verkar vara en ganska utbildad häst hade jag nog lagt ett ganska lågt bud. Kanske 25-30 beroende på hur trevlig den är.

Med tanke på hästens ålder och att den (säkert) inte har varit galopphäst sedan den var två, kanske tre, år, får du nog se på den som en ridhäst, som råkar vara fullblod.

Lång mening, men jag hoppas, att den är grammatiskt korrekt :grin:

Nej han har varit ridhäst sedan 3 års ålder tror jag. tror att du lyckades få till en korrekt mening också. Jag fattade vad du menade i alla fall.

*kl lite också*

Hur ser priserna ut på fullblod direkt från banan nu för tiden? Någon som har ett hum? Kassan min är tyvärr inte stor för inköp av häst men eftersom blodisarna sjunkit i pris så är väl inget omöjligt längre.
Man kanske skulle satsa på att ta en där ifrån istället kanske. :)

Det som gör priset är ju om den är på toppen av sin kapacitet nu med 110 och LB eller om det finns mycket utveckling kvar i hästen. Jag har ju en häst själv som liknar den du beskriver men han anses lovande :angel: och jag har fått bud på mycket mer än 70 000 (säljer dock ALDRIG)

Jag håller med och även med Creetown. Det är väl troligen mest en ridhäst som råkar vara fulllblod och då beror det på som med alla ridhästar vad den har gjort, hur den är utbildad, hur den är i temperamentet och vad den har för kapacitet att utvecklas inom något område som den är bra på.

Så att jämföra med jämngammalt fullblod från banan går ju inte.

Är den en medioker ridhäst, dåligt och slarvigt utbildad så är den billig annars inte.

Ska du köpa en häst direkt från banan måste du ju veta att du klarar att utbilda den, och det tar tid och kostar det också om man är seriös.

Tack för era svar!

Nu vet jag att jag skulle klara av att utbilda en häst dirket från banan. Så det skulle inte vara några problem. Frågan är om jag orkar lägga ner den tid och energi som det går åt. Just nu känns dte som att jag borde ha en som är lite mer färdig om man säger så.

Nu har jag sett massa bilder på hästen och han ser trevlig ut så jag ska åka och titta på honom också så får vi se sedan.

Jag hade inte köpt en exemhäst oavsett pris. Det finns så mkt hästar till salu och fullblod ligger ju ganska bra i pris så om den är billigare för att den har exem så hade jag lätt lagt till dom pengarna för en utan.

Nu har jag då råkat ha ett porslinsfullblod och att sköta exem utöver det extrapyssel hon krävde är inget för mig.

Annars älskar jag fullblod och önskar dig lycka till med hästletandet:).

Senast ändrad:

Jag håller med aldente ang eksem. Vi har haft en liten ponny med eksem och det går, men det är extra besvärligt varje sommar, pga detta.
Numera finns väl bättre möjligheter att hjälpa dem, det här var rätt länge sen, men jag skulle nog fundera en del över det.

Liknande trådar

Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka