Vad är de för fel på stolsits???

dragonjannike

Trådstartare
jag vill inte ha nått bråk eller nått sånt.
vill bara veta när de blev så fel att sitta i stolsits??
vem har bestämt de??
går hästen bra så tycker inte jag att de spelar nån roll hur man sitter. man kan ju rida hästen jätte bra och ändå sitta i stolsits... kolla bara på dom som rider VM På Islandshäst..
eller tycker ni att jag har fel??
vill ha en snäll disskution och inte en därr folk rackar ner på andra... har fått nog av de i en annan tråd.. :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Vad är de för fel på stolsits???

Man kan inte inverka på hästen lika lätt och man hindrar hästen i sitt rörelseschema om man sitter fel eftersom man lägger tygnden längre bak!
det är ialla fall vad jag har lärt mig och vad jag tycker är logiskt!

Skänkeln inte ligger där den inverkar bäst, man inte har samma balans, och vikthjälperna kan ju aldrig fungera som dom ska om man inte sitter rätt från början.

Citat från Ridhandboken grundutbildning för ryttare och häst 1 s 70:

"Vid stolsits skjuts sätet bakåt från sadelns lägsta punkt. I syfte att "spänna korsryggen" spänner ryttaren istället sätemusklerna, vilket är fel. Låren och knäna dras då upp, och ryttaren kan inte inverka rätt. I regel är denna felaktiga sits en följd av att stiglädren är för korta eller att ryttaren ständigt rider i hoppsadel eller i en sadel där den lägsta punkten ligger för långt bak.

Konsekvenserna av stolsits är:
- Ryttaren sitter inte längre på sittbenen.
- Sittytan blir därför mindre liksom ryttarens inverkan.
- Ländryggen har små möjligheter att följa med, varigenom ryttaren får svårt att gå med i hästens rörelser, och rytmkänslan störs.
- Ryttaren sitter med kutrygg och indraget bröst.
- Huvudet blir oroligt och hålls inte längre rakt upp utan framåtsträckt.
- På grund av knäets och lårets felaktiga läge kommer underskänkeln för långt fram. Det blir omöjligt att ge korrekta skänkelhjälper.
- Ryttarens hand fungerar inte längre oberoende. Ryttaren hänger i tygeln.
"

Senast ändrad:

Blir inte en konsekvens oxå att man använder mer kraft än man behöver när man sitter så, alltså att det blir jobbigare än det behöver vara?
Om man t.ex står så på marken så är det ju bra mycket jobbigare än att stå med benen under sej, eller?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.