C
CindyL
Är nybörjare på horsemanship och undrar vad Carrot stick är? Vet att det är något slags spö men inget mer. Berätta om hur lång den ska vara, vad man använder det till och så
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en pinne som en väldigt fiffig och affärssinnad karl hittade på för att få folk och tro att man måste ha en sådan för att få kontakt och ledarskap med sin häst.
Är nybörjare på horsemanship och undrar vad Carrot stick är? Vet att det är något slags spö men inget mer. Berätta om hur lång den ska vara, vad man använder det till och så
Sedan anser INTE jag att det är säkrare att använda denna förlängda arm när man själv står på marken och skall beröra hästen.
Nu kommer jag med en annan åsikt förstår din tanke och håller delvis med det är bra att andvända handen det känns bättre för hästen och jo desta närmare man står desto mindra kraft i sparken. Jag har själv två unghästar, en ettårig shettis hingst som är väldigt lekfull och domemant. Den andra är en liten storhäst på tre år, domenant men kännslig. Hade en fyraårig ohanterad paint sto domenant och atackbenegen.
Jag började med parelli för tränare i sommras och fick då tag på repgrimma och carrot stick och nu ryser jag vid tanken när jag ledde painten i vanlig grimma då hon inte stog snällt på fyra ben helatiden och jag har blivigt sparkad en gång och väldigt många gånger har det varit nära. Jag tycket sticken är super bra man kan hålla hästen på bra avstånd och är man skicklig är man nästan på samma nivå som hästen. Man når hästen väldigt långt bort med hjälp av "pinnen" och man kommer ännu längre med en snärt från snöret.
När man håller p åmed unghästrar känns det också tryggt när man håller p åmed lite busiga hästar att man inte behöver böja sig ner för att ta överallt.
Man kan både putta bort hästen, ha den som förebyggande och hålla hästen på bra avstånd. Jag har alltid med mig sticken som förebyggande och hästarna gillar den och den funkar super som kli pinne så kan man gosa med två samtidigt
Det var min åsikt
Ett spö helt enkelt. Men idén bakom är väl egentligen att spöet inte skall användas till att slå utan att beröra hästen. Som någon sa, en förlängd arm.
Carrot-sticken är en pinne med en sting på. Denna använder man som förlängd arm. Tex. när man lär hästen och bli smekt på benen, då är det mkt säkrare att använda pinnen de första gångerna så man ser hur hästen reagerar. Eller om man behöver flytta undan rumpan utan att flytta på sig själv. Man kan även använda pinnen när man rider för styrning osv. Bara fantasin sätter gränserna.
Här ser du lite hur jag använder den: (känsliga tittare varnas då jag utövar NH )
http://www.youtube.com/watch?v=lzxE8fXhyNM&feature=related