Sv: Vad är bra hull?
Jag ar helt overtygad om att detta med hull och hur en hast ska se ut ar en smaksak och just ingenting annat!!
Det beror ju ocksa vad man ar van att se pa. Ar man van att se galopphastar i traning ar det klart att vilken dressyrhast som helst ser ut som ett fett monster i jamforelse.
Jag sjalv har relativt feta hastar. Jag vill ha dem sa!! Daremot vill jag ha en jamn tjock hast, inte bara en tjock mage.
Sjalv tycker jag att vissa hastar far vara lite fetare an andra, tex utstallninghastar och hastar som ska visas i unghast uppvisningar, bedomningar, tex Kvalitet, Breeders, etc.
Daremot ska en trav eller galopphast i traning vara i bra kondition, alltsa inte ha for mycket fett/hull. De ska springa snabbt.
Vara hopp och dressyr hastar far garna ha lite mer "kropp", da de inte behover vara i samma kondition, eller prestera lika mycket.
Daremot maste man kunna skilja mellan hastar pa internationell niva som reser langre strackor, och en hast som ar hemma och tavlar 1 meter nagra ganger varje ar. Den hasten som tavlar internationellt och reser mycket ar svar att ha i hull, den forlorar sa mycket energi under resorna, tavlingarna mm. Dessutom ar de hastarna i battre kondis an de som tavlar pa lagre nivaer.
Jag ser hellre att en hast ar for tjock an for smal.
Men sedan far ju inte hasten vara sa tjock att den ar sjukligt fet!! Lagom ar bast, och vad som ar lagomt ar mycket av en smakfraga.
Jag tycker att manga svenska ridhastar ar for smala, men det ar nog for att vi pa Irland gillar fetisar!! Det ar sa mycket utstallningsklasser i alla kategorier, bade ridna och i hand, och de hastarna maste vara i mycket bra hull. Dessutom sa har irlandarna en stor fobi for att verka snala med sina hastar, sa man har de kanske i lite battre hull an vad som behovs.