vad är bäst?

B

bortsprungenskitunge

om man ska rida fälttävlan och har som mål ca mellanhög nivå,vad är då bäst/lämpligast att köpa(förutom läromåstare) en häst som är bra på dressyr och inte fullt utbildad i hoppning än elelr en som är bra på hopping och outbildad i dressyr?

ska inte köpa eller ngt sånt,jag är bara intresserad av vad ni tycker.

Sv: vad är bäst?

Menar du att den är outbildad eller kapacitetmässigt?

Att den hoppar bra tycker jag är viktigast kapacitetmässigt.

det skrev jag väl?iaf mena r jag outbildad.

Är den outbildad( inom någon diciplin) dröjer det ju innan man börjar tävla oavsätt vilken diciplin det gäller. Dock tycker jag att hoppningen är viktigast, i de lätta klasserna är det ju inga direkt svåra rörelser i dressyren.

Fast är hästen outbildad i dressyr men utbildad i hoppning? Jag fattar inte riktigt, då menar du att den inte kan vissa rörelser eller?

För är den utbildad i hoppningen så borde den vara skaplig i dressyren, iallafall så att den klarar lätt klass.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig vilja ge mig ut i terrängen på häst som inte var utbildad i hoppning, sedan att dressyren är mindre bra gör bara att man hamnar längre ner i resultatlistan så länge den är lydig på hinder.

Jag säger nog att välutbildad i dressyren är viktigast. Är den lydig på marken är den det förhoppningsvis i hoppningen med.
Och på debutant/lätt nivå är det relativt lätt hoppning och terräng så man kan klara sig bra trots att hästen är lite orutinerad.

Däremot behöver det inte betyda att hästen går stadigt på tyglen och går bra i ett dressyrprogram bara för att den är utbildad i hoppning.
Och det går inte att vinna utan bra dressyr ;)

emma-vsm skrev:
Är den outbildad( inom någon diciplin) dröjer det ju innan man börjar tävla oavsätt vilken diciplin det gäller. .

ja klart,det håller jag absolut med om!

okej du menar att du tycker det är bättre att den kan hoppa än att den kan gå dressyr?

du och emma vsm säger ungefär tvärt emot varandra.varför ill du hellre ha en utbildad i dressyr än hoppning?jag vet att alla hästar kan (eller borde kunna hoppa) debutant och hoppa 90cm.är nyfiken på ditt svar. :)

Ja det tycker jag! Är den utbildad i hoppningen så är den ju (förhoppningsvis) lydig, och i dressyren behöver den i princip bara visa skritt, trav, galopp, och någon mellangångart.

och om man vill vinna OS?? ska man köpa föl/unghäst? stam? :banana:

Tja, som jag skrev... Att den är utbildad i hoppning betyder inte alltid att den kan gå ett dressyrprogram rätt som domarna vill :angel: .
En hoppryttare behöver ju inte vara så noga med att hästen tex. fattar galopp på tyglen, länger istället för springer fort i ökningar osv.
Har man däremot en häst som är tävlad i dressyr har man ganska mycket gratis där, för sånna "småsaker" kan vara svåra att lära om.

Om som sagt så krävs det inte speciellt mycket av hästen för att den ska ta sig runt hoppningen och terrängen upp till lätt nivå. Så länge den har viljan - och det är ju det viktigaste :)

för att vinna OS krävs en häst med goda gångarter, och bra hoppförmåga, men framför allt hjärtat på rätta stället annars kommer man ingen vart.
gärna en lättare häst, typ med fullblod i andra el tredje led så den har lättare för sig att galoppera

de allra allra bästa hästarna säljs normalt inte (inte när de är äldre och har bevisat vad de går för iaf), så man måste i princip satsa på unghäst/föl för att få tag i en

en lydig häst som går bra i hoppning skulle jag föredra. dressyren går alltid att ordna till om man vill, men en dålig/oklok/outbildad hopphäst vill man inte sitta på i terrängen.

håller me om att hoppningen är väldigt viktig i FT!

PrinceFair skrev:
för att vinna OS krävs en häst med goda gångarter, och bra hoppförmåga, men framför allt hjärtat på rätta stället annars kommer man ingen vart.
gärna en lättare häst, typ med fullblod i andra el tredje led så den har lättare för sig att galoppera

de allra allra bästa hästarna säljs normalt inte (inte när de är äldre och har bevisat vad de går för iaf), så man måste i princip satsa på unghäst/föl för att få tag i en

det är som ett litet spel, man vet ju aldrig vad som kommer växa upp :smirk: Finns det stofamiljer, hingstar m.m som är spec framgångsrika när det gäller ft-hästavkommor?

Klart att ska man rida högre klasser än lätt, där det krävs att hästen är lite snabb i fötterna i terrängen, blir ju hoppningen direkt mycket viktigare.
Men skulle jag bara rida upp till lätt klass hade jag som sagt valt en häst som är välutbildad i dressyren då jag tycker det mesta i hoppnigen hänger på lydnad också. Även om det ju är bra att hästen vet hur man tar sig över hinderna :angel:

lättare att lära en hopphäst att bli en hygglig dressyr häst än att lära en dressyr häst att hoppa hyggligt...

det är ju egentligen bara hopphästens gångarter som kan vara till en nackdel, alla hästar kan ju bli lydigare o mer lösgjorde för varje år med rätt träning....:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Mia_R
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
689
Senast: Åsa A
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka