Vad är bäst - större badrum eller större sovrum?

prinsessfeminist

Trådstartare
Vi har möjlighet att göra om hemma. I det ena rummet finns en klädkammare som man kan ha två bra stänger med kläder på, skor på hela golvet och ja, ni vet - den är full och oordning så det förslår. Ett alternativ är att fixa till det med bra förvarning, eller slå ut väggarna och helt enkelt göra rummet större med en skrivbordshörna, eller vad det kan bli.

Nu skall vi göra om badrummet som ligger i direkt anslutning till klädkammaren. En tanke är att göra om klädkammaren och ta bort väggen som skiljer dessa rum åt, och göra ett större badrum. I delen där klädkammaren är skulle det bli tvättstuga med plats för tvättmaskin och torktumlare, skåp och arbetsbänk.

Nu är tvättmaskin och tumlare i ett annat badrum och tar plats.

Hur hade ni tänkt? Är det bättre att satsa på att göra klädkammaren fin, eller är idén med badrummet bättre? Genom att ta bort maskinerna i det andra badrummet, så blir det större.

Nyfiken på era svar. Själv vet jag egentligen inte vad jag gillar bäst just nu.

Jag tycker det låter mest praktiskt att göra badrummet större så att ni får plats med tvättmaskin och tumlare där. Om ni nu inte behöver en klädkammare väldigt mycket... :) (jag har ingen erfarenhet av klädkammare, jag knölar in alla mina kläder i en liten garderob. :angel:)

Jag hade inte gjort sovrummet större, sover bara där så har inte behov av stor yta där.

Älskar förvaring, så hade aldrig tagit bort en klädkammare om det inte hade varit stort behov att använda den till annat.

Men som hastflicka skrev, man kanske kan göra om klädkammaren till tvättstuga och förvaring. Har man bra hyllor så får man plats med mycket.

Jag skulle prioritera klädkammare, men det är för att jag verkligen uppskattar att ha bra förvaring för kläder. Jag är inte typen som kan ha ordning i byråer och garderober, utan jag behöver ha alla kläder upphängda på klädstång för att det ska bli bra.. :p

Jag föredrar ett större badrum så man kan ha tvättmaskin, kanske tom plats för att kunna ställa upp ett tvättställ att torka kläder på osv utan hela badrummet blir blockerat.

Beror väl lite på hur mycket förvaring ni har i övrigt, men en klädkammare tycker jag är guld värd. Skulle aldrig byta ut vår klädkammare mot en tvättstuga.

Beror väl lite på hur mycket förvaring ni har i övrigt, men en klädkammare tycker jag är guld värd. Skulle aldrig byta ut vår klädkammare mot en tvättstuga.
Inte jag Heller. Även om inte kläderna tar upp mest plats i vår klädkammare utan däck, fritidsprylar, verktyg, dammsugare, strykbräda osv

Stora badrum tycker jag är överskattat.
Jag gillar förråd. Med ordning. Samtidigt skönt med ordentlig möjlighet att tvätta. I mitt fall tycker jag inte att tvättmaskinen har stor betydelse hur den skulle vara placerad, men däremot arbetsytorna för att hänga/hantera tvätt är viktig, för det är något jag hatar. Det skall vara enkelt.

Jag lutar åt att hålla med övriga angående att behålla klädkammaren. Finns det redan en, om inte optimal så i alla fall fullt fungerande, lösning för tvätten är ju bra förvaring alltid guld värt.

Jag har älskat att flera av de lägenheter jag har bott i har haft klädkammare just för att de ofta rymmer mycket, och då inte bara kläder.

Samtidigt: FINNS det redan bra med förvaringsmöjligheter i huset - ja, då kanske det är värt att offra en klädkammare för att kunna ha en bra tvättavdelning. Sånt underlättar ju också vardagen såklart. Bara inte lika mycket som bra förvaring, imho.

Vi har möjlighet att göra om hemma. I det ena rummet finns en klädkammare som man kan ha två bra stänger med kläder på, skor på hela golvet och ja, ni vet - den är full och oordning så det förslår. Ett alternativ är att fixa till det med bra förvarning, eller slå ut väggarna och helt enkelt göra rummet större med en skrivbordshörna, eller vad det kan bli.

Nu skall vi göra om badrummet som ligger i direkt anslutning till klädkammaren. En tanke är att göra om klädkammaren och ta bort väggen som skiljer dessa rum åt, och göra ett större badrum. I delen där klädkammaren är skulle det bli tvättstuga med plats för tvättmaskin och torktumlare, skåp och arbetsbänk.

Hur hade ni tänkt? Är det bättre att satsa på att göra klädkammaren fin, eller är idén med badrummet bättre? Genom att ta bort maskinerna i det andra badrummet, så blir det större.

Jag är en vän av förvaring och ordning, så jag hade nog satsat på klädkammaren. Så man får undan grejer och rena ytor. Då mår mitt öga bra iaf.

Å andra sidan... När vi renoverade vår villa en gång i tiden, så gjorde vi om klädkammaren till datarum med skrivbord och hyllor. Och det var bland det bästa jag gjort tror jag. Alla data-och kontorsgrejer fick bo därinne och man såg inte skymten av dem annat än innanför den dörren (utom dom bärbara förstås, men de hade sin parkeringslåda i tvbänken att bo i när de inte användes.) Men då hade vi köpt garderober och ställt i tvättstugan/grovingången och som svalde allt man ville få undan.

Sovrum sover man mest i, där behövs inget större egentligen?

Behåll klädkammaren!! Om den nu är full så kanske den fyller sin funktion, om än något rörig? :p Klädkammare är krav nästa gång jag flyttar, blir TOKIG på små garderober där man ser typ 10% av vad man äger. :grin:

Det beror på hur bra garderobsutrymme det finns för övrigt i huset. Jag är ju visserligen ett fan av walk in closets men då vill man ju ha ordning och reda, lite inrett och fint ordnat. Dåligt med annan förvaring så hade jag satsat på att fixa till garderoben.
Finns det å andra sidan bra med klädförvaringsutrymmen på andra ställen så hade jag slagit till på att göra en tvättstuga.

Till alla!

Tack för så många bra svar och flera argument för det ena, eller det andra!

Jag funderar vidare, och jag tror att det kommer att kunna kombineras en tvättstuga, med förvaringsmöjlighet - dock inte så mycket som klädkammaren, förstås.

Dilemmat är att utrymmet är begränsat i badrummet där tvättmaskineriet står idag, och det är knöligt och bökigt att hantera tvätt där det inte finns avställningsyta eller knappt plats med tvättkorg.

I klädkammaren kan det bli en "tvättpelare" (för att spara utrymme, och kanske en vask/diskho, tvättkorg samt hyllor ovanför tvätthon (eller en liten bänk) och jag tror att det kan vara ganska bra. Men då försvinner ju klädkammaren... Å andra sidan kan jag kanske få till en liten kombination av "både ock".

Ja, man kan inte få allt. Jag skall sova på saken och tack för all input!

Behåll klädkammaren!! Om den nu är full så kanske den fyller sin funktion, om än något rörig? :p Klädkammare är krav nästa gång jag flyttar, blir TOKIG på små garderober där man ser typ 10% av vad man äger. :grin:
Hahaha - ja den fyller sin funktion i att vi har för mycket skräp som tar plats och som sedan bara sitter där, tillsammans med kläder. Oordning, som sagt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har kommit underfund med att mitt badrum är litet och murrigt på ett sätt som jag inte är helt säker på om jag vill ha det i. Det är...
2
Svar
22
· Visningar
4 522
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Fritid Nu ska vi snart ta tag i vårat ena badrum och jag känner att lite renoveringstips är på sin plats. Just nu ser det ut så här...
Svar
0
· Visningar
1 319
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama