Vad är att vara en "bra förälder"?

En bra förälder är någon som utifrån sina förutsättningar gör sitt bästa för att lära sitt barn sunda värderingar och tankar om livet. och dessutom ger barnet utrymme för att bli en egen individ och står vid barnets sida även om det visar sig att deras tankar och värderingar skiljer sig från ens egna.

Varning för väldigt långt inlägg..

Kan hålla med om "tillräckligt bra"

Går det Att vara en bra/ tillräckligt bra mamma?! ... Jag har väldigt höga krav på mig själv och de hade räckt gott att bara ha mina egna hjärnspöken att brottas med. Men så kommer samhället...

Jag är hemma med en än så länge bara 8 månaders son, och brottas ofta med tankar som att alla andra klarar de så mycket bättre än mig, alla andra orkar mycket mer än vad jag gör osv. Utanpå det kommer sen samhället, å vilket snäll son du har, hade jag planerat barn hade jag önskar att han var som din son. Någon gång när jag har sagt att de är tufft här hemma har jag fått svaret att han endå är väldigt snäll tänk om jag haft ett "problem barn" mina barn de var minsann såhär och sådär vilket leder till att man, om möjligt, känner sig ännu sämre. Vårt barn är såå lätt att natta, så enkel att ta med sig när man är ute osv de förstår inte att jag kan tycka de är tufft. När han vill ha uppmärksamhet är de väll bara att leka lite mer med honom osv. De spär på mina tankar att Jag ibland inte ens orkar med de här väldigt lätta barnet....

Men så häromdagen var vi på Stor middag och jag blev att prata med en dam som placerades vid vårt bord jag sa att vi är så bortskämda med en enkel son! Middagen började 18.30 vi kom dit med en lagom mätt glad unge som sovit lagom mycket, bad om en stekspade att leka med (eftersom andras leksaker är sååå mycket mer spännande än hans egna) medans vi andra fick fördrink och mingel satt han på golvet och lekte med sin stekspade och hälsade glatt på folk som ville umgås med honom, förrätten satt han med och åt sina rån och innan middagen så la vi honom i sin vagn i hallen med välling och han somnar och sover sen fortfarande när vi går hem.

Innan vi går kommer den här kvinnan fram och säger att hon imponerats över oss som föräldrar. Jag känner mig helt oförstående jag hade ju inte gjort nått speciellt mer än att tagit med mitt enkla barn på middag (han är dessutom ofta med ut på sånnt) hon fortsätter, ni kommer med ett barn som är mätt och utsövd redo att möta främlingar, du går runt och tar i hand med alla på festen med barnet sittandes på armen men gör ingen sak av det, när vi åt förrätten har du ögon i nacken trots att du är mitt i en diskussion så sträcker du över mer rån så killen som pratar med ditt barn får möjlighet att ge honom mer och barnet är fortsatt på bra humör och när han visar första tecknet på att vara trött erbjöds han direkt vila och välling. Ni har format er son till en trygg välmående son och de ska ni vara stolta över

De är första gången på dessa 8 månader som jag faktiskt kunde stanna upp och fundera utan att anklaga mig själv. Jo men jag är bra!! Han må vara lätt, ingen kolik ingeting sånt men trots det får man vara trött, man får samla energi genom att fuska med tvn och min som har en fantastisk pappa som avgudar honom och för deras relation är de positivt att få vara själva bara de två under tiden jag laddar mina batterier!

Vi är aldeles för dåliga på att se de vi faktiskt är bra på! Jag är med i ett forum där vi är flera med 8 månaders barn och skrämmande många delar min dåliga självkänsla och misstro på sig själva i mammarollen tyvärr!

Sa
Nej, inte på en sån dag. När paddan får vara barnvakt för att mina reserver är slut. Jag saknar avlastning och sambon jobbar borta varannan vecka, så paddan får jobba hårt ibland. Tyvärr.
samtidigt som de kanske är det du behöver för att därimellan vara den fantastiska mamma du faktiskt är? Vilka barn tittar inte för mycke på tv/ padda idag? Och vad är för mycket?

Fortsätter lite: både positiva och negativa känslouttryck ingår i det jag skrev ovan. Att skälla för att man är trött själv. Att kasta sig över dem när de håller på med något för att de är så söta eller man har saknat dem. Att säga eller förmedla "För min skull kan du väl...". Vanliga saker alltsammans. Det är svårt att vara bra hela tiden.

Fast att störa någon för att säga att man tycker om dem skulle jag nog inte lägga i facket "ingen bra förälder/människa". Visst, om de aldrig får vara ifred, men annars tycker jag nog det är helt ok eller till och med trevligt.

• Gilla
Reactions: ako
Nej, inte på en sån dag. När paddan får vara barnvakt för att mina reserver är slut. Jag saknar avlastning och sambon jobbar borta varannan vecka, så paddan får jobba hårt ibland. Tyvärr.
Men menar du att barnet sitter vid paddan från morgon till kväll då, eller handlar det om några timmar efter dagis innan middag/ läggdags etc?

Krasst sett så är vi alla människor. Jag tror att majoriteten är tillräckligt bra föräldrar.
Dock - krasst sett- finns det faktiskt olämpliga föräldrar. Det är t ex de föräldrar som misshandlar sina barn fysiskt eller psykiskt, inte försöker tillfredsställa barnens basbehov- såväl materiella som emotionella (materiellt exempel: köper ny elektronik till sig själv i stället för kläder till barnet fastän ungens overall är helt urvuxen) eller föräldrar som i majoriteten av allt man gör sätter sig själv före barnen (om det handlar om frågor där det är antingen eller) och som konstant är upptagna med sig själva och därmed inte ger barnet uppmärksamhet och närhet.

Detta är i mina ögon inte samma sak som att låta paddan vara barnvakt en stund (själv längtar jag faktiskt tills det funkar en stund med min 2-åring ) eller att man fräser till onödigt mycket när barnet tjatar om något det inte får, eller för all del låter barnet dricka varm choklad till frukost fastän det- ve och fasa- innehåller socker.

Sa

samtidigt som de kanske är det du behöver för att därimellan vara den fantastiska mamma du faktiskt är? Vilka barn tittar inte för mycke på tv/ padda idag? Och vad är för mycket?

Jag är rätt övertygad om att jag inte är någon exceptionell mamma, jag gör så gott jag kan men har för mycket egna issues (depression,hypothyreos) för att palla vara närvarande i den omfattning jag anser är bra.

Men menar du att barnet sitter vid paddan från morgon till kväll då, eller handlar det om några timmar efter dagis innan middag/ läggdags etc?

Precis börjat skola in. Men en dålig dag innan det kan det väl röra sig om 3-4 timmar. En extrem katastrofdag får den vara på hela dagen iom att jag är i horisontalläge, men det var länge sen, är bättre medicinerad nu.
Väldigt mycket för ett barn under 2.

Mina föräldrar var långt ifrån perfekta men jag har aldrig tvivlat på att de älskar/älskade mig väldigt mycket och jag vet att de gjorde sitt bästa. I mina ögon var de bra föräldrar. Jag tror att så länge man gör så gott man kan och älskar sitt barn så ger sig resten, då är man en bra förälder.

Vad gäller kramar... jag skulle aldrig tvinga mig på ett barn för en kram för jag kommer ihåg hur vidrigt det var när jag var liten. Nu undviker jag dem dessutom för att mitt immunförsvar klarar inte deras aggressiva förkylningar :D Av någon anledning brukar dock barn vilja krama mig :cautious:

Fast att störa någon för att säga att man tycker om dem skulle jag nog inte lägga i facket "ingen bra förälder/människa". Visst, om de aldrig får vara ifred, men annars tycker jag nog det är helt ok eller till och med trevligt.
De exempel jag tänkte på - ett par sötslag från min egen sida inkluderade - har jag inte tyckt varit riktigt schyssta. Det betyder givetvis inte att jag ALLTID tycker det är fel att ge små kärleksförklaringar. Men ändå, lite observans på när och hur och varför har jag både behövt själv och önskat hos andra ibland. (Annars är det oftare jag tycker att föräldrar är för kärlekslösa, men jag tänkte på mina egna brister här.)

Om mitt barn känner sig trygg o älskad och vet att vi finns här i alla väder... Då har jag kommut långt!
Då är det ok mef tjafs o gnäll ibland! Och att låta barnet spela tvspel lite längre en dag så man själv får varva ned - för att sen ha bättre kvalitetstid med barnet.

Mina föräldrar var långt ifrån perfekta men jag har aldrig tvivlat på att de älskar/älskade mig väldigt mycket och jag vet att de gjorde sitt bästa. I mina ögon var de bra föräldrar. Jag tror att så länge man gör så gott man kan och älskar sitt barn så ger sig resten, då är man en bra förälder.

Vad gäller kramar... jag skulle aldrig tvinga mig på ett barn för en kram för jag kommer ihåg hur vidrigt det var när jag var liten. Nu undviker jag dem dessutom för att mitt immunförsvar klarar inte deras aggressiva förkylningar :D Av någon anledning brukar dock barn vilja krama mig :cautious:
Dom är som katter, drar sig till de som är rädda för dem :D

Jag är rätt övertygad om att jag inte är någon exceptionell mamma, jag gör så gott jag kan men har för mycket egna issues (depression,hypothyreos) för att palla vara närvarande i den omfattning jag anser är bra.

Precis börjat skola in. Men en dålig dag innan det kan det väl röra sig om 3-4 timmar. En extrem katastrofdag får den vara på hela dagen iom att jag är i horisontalläge, men det var länge sen, är bättre medicinerad nu.
Väldigt mycket för ett barn under 2.
Fast då tänker jag att om du är så pass under isen så är det ju toppen att barnet tycker paddan är ok. Min tvååring tröttnar efter 20 min.

Om du har det tufft konstant så försök få avlastning, kanske via kommunen e d.

Lycka till!

Fast då tänker jag att om du är så pass under isen så är det ju toppen att barnet tycker paddan är ok. Min tvååring tröttnar efter 20 min.

Om du har det tufft konstant så försök få avlastning, kanske via kommunen e d.

Lycka till!
Tack, det fungerar bättre numera, blev sjukskriven och sambon var föräldraledig i 2 månader.

Jag känner mig som en good enough förälder om barnets basala behov är tillfredställda och jag vet att jag lyckas förmedla på det stora hela att hon är trygg och älskad. Ibland lagar vi superbra mat från grunden ibland får hon käka gårdagens pasta micrad med smör på. Ibland är jag närvarande för henne en hel dag ibland får hon titta på babblarna för att jag vill läsa dom sista spännande sidorna i en bok. Jag värderar inte min insats, det är bara olika dagar i livet. På det stora hela blir det bra :)

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama