Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Många gånger hör jag föräldrar säga att vid olika tillfällen var de inga bra föräldrar. Men vad är det att vara en bra förälder vs att inte vara en bra förälder? Vad lägger ni in i orden? Och har ni några teorier o tankar om varifrån det hela kommer?
Må väl!
Hej!
Många gånger hör jag föräldrar säga att vid olika tillfällen var de inga bra föräldrar. Men vad är det att vara en bra förälder vs att inte vara en bra förälder? Vad lägger ni in i orden? Och har ni några teorier o tankar om varifrån det hela kommer?
Må väl!
En förälder som finns där för barnet-no matter what ( det kan sättas på prov med tonåringar ibland). Som är närvarande, engagerad och som vägleder.
Naturligtvis kan man bli trött, less, arg, sur, ha en dålig dag osv. Men man kan ju faktiskt också förklara för barnet varför-kanske har det med barnet att göra, kanske inte. Rak kommunikation på barnets nivå.
Och inte säga åt barnet att krama människor de inte vill krama!
Det sistnämnda gör mig heligt födbannad, speciellt när det finns (i min närhet äldre generationen) de som nästan tvingar till sig kramar. Jag blir skogstokig varje gång, barn är inget allmänt gosedjur som ska förse allt och alla med sina kramar. En kram från ett barn är en gåva.
Vad då det är väl inte att vara dålig, så till vida det inte är det du gör dygnet runt? Jag känner mig inte dålig om ungarna en stund är lugna o kollar på TV.När jag är en "dålig" förälder drar jag på youtube, sätter en klämmis i näven och ägnar mig åt MINA behov, på bekostnad av dotterns. När jag är en bra förälder är jag närvarande och tillfredsställer hennes behov. Jag har tyvärr inte nog med energi och simultankapacitet för att värna om både mina och hennes behov samtidigt.
Och det är OK! Det är mänskligt att inte vara på topp jämnt.
Att bli arg är också att vara en bra förälder.Vad då det är väl inte att vara dålig, så till vida det inte är det du gör dygnet runt? Jag känner mig inte dålig om ungarna en stund är lugna o kollar på TV.
Dålig känner jag mig dock när jag höjer rösten åt dem och tyvärr händer det nästan varje dag. Jag tycker det är jättesvårt att vara lugn och pedagogisk när ungarna jagar varandra med sopkvastar, tar saker från varandra eller bara ignorerar en när man ber snällt om något (t ex "klä på dig nu") 5 ggr. Sen är jag arga tanten med arga rösten. Sorgligt faktum!
Dock är våra barn högt älskade och det vet de om. De får all närhet och kärlek man kan önska och vi finns alltid för dem.
Det är nog omöjligt att vara en bra förälder jämt. Man får se till att i alla fall vara tillräckligt bra helt enkelt.
Det sistnämnda gör mig heligt födbannad, speciellt när det finns (i min närhet äldre generationen) de som nästan tvingar till sig kramar. Jag blir skogstokig varje gång, barn är inget allmänt gosedjur som ska förse allt och alla med sina kramar. En kram från ett barn är en gåva.
Vad då det är väl inte att vara dålig, så till vida det inte är det du gör dygnet runt? Jag känner mig inte dålig om ungarna en stund är lugna o kollar på TV.
Dålig känner jag mig dock när jag höjer rösten åt dem och tyvärr händer det nästan varje dag. Jag tycker det är jättesvårt att vara lugn och pedagogisk när ungarna jagar varandra med sopkvastar, tar saker från varandra eller bara ignorerar en när man ber snällt om något (t ex "klä på dig nu") 5 ggr. Sen är jag arga tanten med arga rösten. Sorgligt faktum!
Dock är våra barn högt älskade och det vet de om. De får all närhet och kärlek man kan önska och vi finns alltid för dem.
Det är nog omöjligt att vara en bra förälder jämt. Man får se till att i alla fall vara tillräckligt bra helt enkelt.
Jag känner mig dålig om jag gör det ist för att ex läsa en saga.
Jag föredrar benämningen "tillräckligt bra"Jag tycker det är väldigt intressant o se vad ni lägger in i begreppet att vara en bra förälder. Lite som jag misstänkte...att det är brett o omfattar många aspekter.