Vad är 5,9 för storlek på Horseware? Bråttom!

Sv: Vad är 5,9 för storlek på Horseware? Bråttom!

Liten varning om någon tänker importera täcke: det är inte samma storlekssystem världen över. Och man mäter olika.

Nu är du ute och cyklar. Horseware använder samma måttabeller oavsett vilket land de säljs i. Jag vet inget märke ö.h.t som land-anpassar sina storlekstabeller, det vore en orimlighet på fabriken ;)

Nu menade jag inte Horseware täcken specifikt utan täcken överlag.

Ja men det är ju det hela tråden handlar om? Att översätta engelsk storlek till svensk? Sen finns amerikanska storlekar med, även de finns det översättningstabeller från.

Knappast någon lär ju missa att 5'6 är ett annat storlekssystem än 125 cm? Eller att 86" är ett annat storlekssystem än både 5'6 och 1XX cm?

Man kanske missar att 5'6 i England är 4'3 i Australien?

Man kanske missar att 5'6 i England är 4'3 i Australien?

Ah, du menade så, men Australien har jag ALDRIG sett mäta på ditt sätt dock, de har alltid mätt med engelska mått när jag kikat på nätsidor? (Jag brukar kolla upp hästgrejer i alla länder nån i bekantskapskretsen/släkten åker till *s*)

Däremot Nya Zeeland mäter som du beskriver. Men det är ju precis samma som med de amerikanska och engelska, det finns översättningstabeller och talas om hur de mäter?

T ex weatherbeetas, siffrorna är i ordningen engelsk - europeisk (samma Sverige anv) - amerikansk - nya zeeländsk (och vad för mer land som ev anv det)

4'0 75cm / 120cm 48" 2'9
4'3 85cm / 130cm 51" 3'0
4'6 90cm / 140cm 54" 3'3
4'9 95cm / 145cm 57" 3'6
5'0 105cm / 155cm 60" 3'9
5'3 115cm / 160cm 63" 4'0
5'6 120cm / 170cm 66" 4'3
5'9 125cm / 175cm 69" 4'6
6'0 135cm / 185cm 72" 4'9
6'3 140cm / 190cm 75" 5'0
6'5 145cm / 195cm 77"
6'6 150cm / 200cm 78" 5'3
6'9 155cm / 205cm 81" 5'6
7'0 160cm / 215cm 84" 5'9
7'3 165cm / 220cm 87" 6'0

Även om ingen kanske importerar ett täcke från Nya Zeeland kanske =)

förhoppningsvis har alla koll på sitt eget mätsystem, om det sker i inches, cm eller feet liksom ;)

Tull borde inte gå inom EU. Har beställt från USA också och därifrån är det tullfritt upptill 150 euro. Dock kommer momsen till.
--
(vi bor i Finland)
.

Lite OT, men det är inte tullfrihet upp till 150 EURO om beställer från USA till Sverige.

Gåvor är tullfria upp till 500 kr dock.

Däremot är det precis som du säger ingen tull inom EU, och du betalar moms i avsändarlandet.

Haha gud vad gulligt. :love:

Han måste vara smal över bogarna om HW täcken är stora i bogen. :p
Eller så är det min som är helt enorm, för hennes bogar får knappt plats i ett
150 täcke från HW, men måste ha 125-130 i ryggen. :p

Jo han är rätt smal över bogen, fast det har varit lika tycker jag med fullbloden. Men de var ju iofs inte direkt några bredbogade saker heller (normala skulle jag vilja säga men kan ju vara lite 'skadad', van med fbl och araber).

Ha, fick täcket i onsdags, det kom på 5 dagar :-) Det var väldigt stort faktiskt och skulle ha kunnat vara en storlek mindre till och med...Nå då vet vi att åtminstone nättäcket är jättestort i storleken.

Hej!

Hur gick det med ditt täcke? Vad fick du betala i frakt?

:-) det var ett tag sen så jag minns faktiskt inte vad frakten var..men jag betalde allt som allt 53 euro (-50%) för det. I detta ingick frakt. Storleken var faktiskt 125 så i princip en storlek för liten. Men eftersom täcket var stort för sin storlek så var det helt perfekt! Och det var superbra på sommaren när vi tvättade gossen kvällen före tävling, så kunde han ha på det under natten utan att bli smutsig inne.

Haha gud vad gulligt. :love:

Han måste vara smal över bogarna om HW täcken är stora i bogen. :p
Eller så är det min som är helt enorm, för hennes bogar får knappt plats i ett
150 täcke från HW, men måste ha 125-130 i ryggen. :p

VAA?!?! Har din häst ardennerbog?

HW täckena är ju rejält tilltagna i bogen, på min "biffiga" islänning hänger de ändå i bogen i stl 120-125...

EMil, shettisen, är ju rätt bred över bogen om man säger så (han är tjock...) och även på honom ger HW Amigo gott om plats...

Liten varning om någon tänker importera täcke: det är inte samma storlekssystem världen över. Och man mäter olika.

Förtydligande:

Det som kan skilja är var på täcket storleken anges.

Vi mäter ju rygglängden, men ibland är det hela täckets längd som anges, från bakkant till bogspets.

Ett täcke som är 145 cm i total längd kan ju bli svårt att klämma in en normalstor häst i... ;)

Liknande trådar

M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig... 2
Svar
26
· Visningar
3 880
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka