Vad använder ni för torra hovar?

maoulina

Trådstartare
Min häst har inte direkt jättetorra hovar, hon är fin undertill men har fått någon/några ''sprickor'' på själva hoven.
Hovis var ute igår och skodde henne och då rekommenderade han någon hovlotion på gul burk han själv använder till sina hästar dagligen som finns på lantmännen i Ängelholm. Han visste dock inte om det fanns häromkring. Det är över 3 mil till Ängelholm från där jag bor så jag kan kör verkligen inte dit för att köpa bara det.
Vad finns det annars som är bra för torra hovar? (Korkat att jag inte frågade hovis igår).. Jag har iaf läst om att vissa ställer hovarna i vattenbad (låter rätt jobbigt) och sedan smörja med någon vegetabilisk olja (matolja/olivolja), andra rekommenderar fodertran och vissa hovfett osv osv.
Hur gör ni och vad använder ni? :)

Min hovis tyckte att jag skulle smörja med vanlig rapsolja/olivolja eller liknande. Läste även att någon tipsade om att fylla på vattenkaret lite väl mycket så att det läcker över vilket kan räcka som fukt då hästarna dricker.

Du kan köpa fiskleverolja det är grymt. Den gula burken din hovslagare prata om heter
Fiebings Hoof Lotion.

Den går att köpa lite överallt.

Jag ställer hovarna i vatten ca 10 minuter/hov en gång i veckan och sedan på med rapsolja. De andra dagarna spolar jag hovarna och på med rapsolja.
Min hovis rekommenderade att använda rapsolja framför hovolja då hovoljan ofta torkar ut hoven istället.

Fett verkar längre tid o skyddar bättre..

Det är bara hovoljor med tjära som torkar ut. Å andra sidan om det även innehåller fett så funkar det som tjärsalva- håller mjukt o har en läkande effekt. Toppen.

Hej jag ger mina hästar ipona det hjälper,,,, både som fodertillskott och sprutar på hovarna,, hjälper oxå mot fång

Min häst har inte direkt jättetorra hovar, hon är fin undertill men har fått någon/några ''sprickor'' på själva hoven.
Hovis var ute igår och skodde henne och då rekommenderade han någon hovlotion på gul burk han själv använder till sina hästar dagligen som finns på lantmännen i Ängelholm. Han visste dock inte om det fanns häromkring. Det är över 3 mil till Ängelholm från där jag bor så jag kan kör verkligen inte dit för att köpa bara det.
Vad finns det annars som är bra för torra hovar? (Korkat att jag inte frågade hovis igår).. Jag har iaf läst om att vissa ställer hovarna i vattenbad (låter rätt jobbigt) och sedan smörja med någon vegetabilisk olja (matolja/olivolja), andra rekommenderar fodertran och vissa hovfett osv osv.
Spolar hovarna med vatten o sen penslar jag på olivolja. :)

Jag ger mina hästar "ipona" , 40 ml / dag , häller det på betfor eller på höet, dom älskar det.. har även använt "ipona" på hovarna bara spruta på och under, sen jag börjat med det så har alla hovar blivit perfekta, hade fång på en nordsvensk, läkte ut på någon vecka... inga symtom sen dess.. Lycka till

LINA

Jag gjorde spa-inpackning på min pålle :p Dränkte bomull i mat eller rapsolja, lindade runt hovarna och sen wet-traplindor runt så att det såg ut som han hade gipsade hovar och så fick han stå i boxen med det någon timme, gjorde det en gång i veckan och sedan bara penslade med olja dom andra dagarna.. Lite krångligt, men jag tyckte det gjorde nytta :)

Annars är det ju viktigt att dom inte står med lera/ljord på hovarna om det är gäggigt ute, utan att man sköljer av dom varje kväll när dom går in i boxen, för ljord/lera som får sitta kvar på hovarna torkar ju ut.

vid torrt väder så gör jag såhär:
blöter hoven(i samband med att jag spolar av hästen t ex), kletar på hovlera i hoven, hovbalsam i kronranden och fisklevertran på hovväggen.
som underhålls skötsel så har jag mest bara fisklevertran, tycker att det fungerar bättre än riktiga hovoljor.

Alosin hovfett är det bästa jag provat. (Känns som om jag har skrivit det i ett par trådar nu, men har provat runt en del olika och detta är det jag gillar bäst)

Fiebings Hoof Lotion hittar man info om på Eclipse hemsida, http://ww2.eclipsebiofarmab.se/index.php?option=com_content&view=article&id=153:fiebing-hoof-lotion-art-nr-1273&catid=53:hovvardsprodukter&Itemid=54&lang=sv

Om man läser säkerhetsdatabladet blir man inte så sugen på att använda det. http://ww2.eclipsebiofarmab.se/images/stories/pdf_filer/s-eclipse hoof lotion.pdf
Innehåller typ bensin och diesel och är irriterande. Långvarig och upprepad kontakt avfettar huden. Hur kan det ens få säljas till djur?

Jag brukar ha Equisteps hovolja, tycker att den är den "billigaste" hovoljan jag provat som fungerat bäst, penslar typ varannan dag. Har en häst som har rätt sköra hovar och om de blir torra så blir de porösa och börjar det sedan regna så blir hovarna jättemjuka, men med denna hovoljan så har hovarna hållit samma kvalitet hela sommaren och klarat både väta (som vanligen är värst) och torka fint :) Är nog tredje året jag använder den nu och det fungerar mycket fint på honom iallafall :)

Tänkte precis skriva en tråd om torra sommarhovar och messade nyss min hovslagare (kommer ju bara ihåg hälften av frågorna när hon är här!) :-D

Hur länge bör hästen stå med hovarna i blöt för att det ska "hjälpa"? Ska det vara vatten över hela kronranden? Ska man smörja så fort hoven "runnit av" lite?

Jag har tidigare bara smort med torsklevertran, kronranden runt om och utsidan. Är dock alldeles för dålig på det vintertid för jag har inte velat smörja blöta hovar. Inte insett förrän nu att det kanske är bra.

Nu har jag skaffat 4 mjuka höga hinkar och pålle står snällt med fossingarna i vatten medan jag fixar annat i stallet. Jag spolar aldrig. Igår stod han i 20 min, blev borstad o fixad o sen på med tran. Ska man göra så alla torra dagar?

Han var naturligt spröda och tunna hovväggar och tappar skorna lätt. Ätit biotin i mängder i många år och extra zink o koppar för att balansera mikromineralerna i ett år nu men ingen skillnad.

Ytterligare ett tips:
Hos oss häller vi ur vattenbaljorna där hästarna ska stå när de dricker, så får de lite väta på framhovarna i alla fall.

Vattentofflor. Funkar finfint.

Smörjer med Cornucrescine hovsalva ett par gånger i vecka, smörjer in ordentligt hela hoven och upp över kronranden, varvar med att pensla vanlig Rapsolja över hela hoven och upp över kronranden. Dom går på bete nu och det är ganska blött i gräset, har inte vart jättetorrt ute än, blir kanske värre i senare delen av sommarn om vi inte får en svensk sommar, regn å rusk.

Har inte heller lyckats med hovarna i vattenhink, undrar hur i hela friden man får hästen att stå still?
Med förra medisen var det alltid spola efter ridning/gå ner till sjön och plaska, och sen direkt på med rapsolja. Inte på vintern dock, för kallt för det, då var det bara rapsolja som gällde. Ibland lyxade jag till det med olivolja :D Det funkade bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra? Läst många olika tips om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Cattis_E
·
D
Hästvård Har sökt på forumet men hittar inte det svar jag vill ha. Min häst har alldeles för torra hovar, går i en hage med torrt och lite...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Colombia_Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka