Vad använder ni för sadlar?

M

marer

Vad rider ni i för sadlar?

Vanlig dressyrsadel, hopp, allround, western, portugisisk????

Märke????

Är inne på att köpa ny då jag tycker att jag hamnar för långt fram på hästen i min nuvarande sadel, en "vanlig dressyrsadel". Känns som om jag sitter på manken, trots att sadeln ligger bra på pållen. Jag kan ju inte heller sadla längre bak, utan jag vill ha en sadel som automatiskt placerar ryttaren längre bak på hästen, för att hästen ska kunna komma under sig med bakdelen och upp med framdelen.

Sv: Vad använder ni för sadlar?

Jag använder mig av en dressyrsadel av märket hubertus. And i love it.

Besten har en Amazonas Gueriniére, helt underbar att rida i både på ridbanan och ute i skogen.

Hennes gamla Jensen Amiral finns dock kvar och ibland rider jag i den. Den används dock mest på vår fjord/kallblodstravarkorsning numera.

Immer

Rider just nu i en star-trekk espanola, men som alla espanolas så sätter den mig alldeles för mycket i bakvikt.

Längtar efter en Branderup Epona. Bättre sadel har jag aldrig suttit i.

Lite off line, men... Åhh! Snälla kan du inte skriva och berätta om din sadel? Jag är inne på deras hemsida stup i kvarten och tittar på just en sån. Har du läderbom eller flexibom i den?

Har din häst sin egna tyngpunkt långt bak också? Om inte så hjälper det inte att bara skaffa en sadel som har tyngpunkten längre bak. Satsa på en sadel som har tyngpunkten MITT I istället så att du kan ändra ditt läge efter hästen.
Bara en tanke!

Själv rider jag i en Griffin cob dressage, börjar bli skön att sitta i, men den har tyngpunkten lit för långt bak för min hästs rörelsestatus idag.

Har även börjat rida i en Kari Flex, som är störtskön och som hästen verkar trivas i kanon, så den ska vi ge en chans.

Jag får tyvärr helt anpassa mig efter den sadeln som passar hästen då han kräver så vida sadlar. Hade han varit mindre bred så hade jag fortsatt rida i min Potrera Chica eller i en specialkortat Potrugesa.

Jag har ett helt sadelbibliotek känns det som och ingen av dessa sadlar är hästen särskilt nöjd med. Bäst trivs han med en gammal flatback hoppsadel av märke Frank Baines, men den går inte att sitta bra i :eek:

Nåväl, i min sadelkammare hänger - en BB Ecuyer, en Amazonas Elisabeth med läderbom och en engelsk dressyrsadel Cliff Barnsby (kommer inte ihåg modellens namn).
Förutom hoppsadeln då. Mot all förmodan tycker han att den duger, för att han ska kunna röra sej ordentligt :confused:

Men sadlarna är bra i sej själva, och jag ska inte förkasta Amazonas-sadeln helt för jag har bara ridit i den ett tiotal gånger och den kräver mer "inridning" för att kännas bra enligt utsago i alla fall :D

Är det just DU som kommer i bakvikt, eller är det så generellt?
Rider just nu i en knights men suktar efter en ny sadel och espaniolan ligger väl överst på listan. Bomlöst känns som enda alternativet just nu och den och amazonas islandsadel, heter den birgitta månne? är de enda alternativen jag kunnat hitta (som inte är samma stuk som knights).

*KL* Jag har en Lemetex hoppsadel, just love it! :love: Och en Frank Baines dressyrsadel, som egentligen ska säljas och ny skall köpas. Då den nämligen är 17,5" och min lilla rumpa halkar runt som om jag satt på ett bananskal :D :crazy:

portugisisk dressyrsadel på vanlig engelsk bom. Luso från Gomez equestre. Numer finns en exakt(nästan) likadan på Zaldi. Kallas där för Lusitanus.

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGXlk7Sa24UhNfh5FR2u0PRHaG1xiPpPQJS-Au9ZSleYRoncRUksGc5clzDwHqUINPYJudMgmGcsCyQGOTddUebU

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGaw208VAEgDSshxYjRwgKuHfJpxwCczjN5IpklDOpudqg2CHyyFR0fGbdE2gCq_uf4yi9W2rb0-Ta8tv0YAdwtE

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGezyiRaP38NjRYRxtCOKLPZe5sPFpvl2-GX8jHvMWzsB3X6r2Tsi75w2_K30136BhnWtyak6Ee0wCBNaFqbZxpw

sadeln har ordentliga stöd som ger dig som ryttare en väldigt fin sits. Den är störtskön att rida i och jag tycker att jag inverkar bra på hästen.

Vad jag hört så är det många som hamnar i bakvikt i den. Dock finns det paneler att specialbeställa till den så den blir lite högre bak, men efter att jag ridit i Eponan sedan innan så går det liksom inte att jämföra. Jag har blivit bortskämd. :o

Men jag rider 3hästar om dagen i espanolan just nu och det fungerar även om jag svär lite var dag över sadeln. Dock är den långt bättre än andra alternativ i den prisklassen.

Jag rider i en ST espaniola och trivs super med den.
Har specialbossor som är kilformade för att undvika bakåtlut.
/T

jag har också en ST espaniola, som jag trivs super i, utan specialtillbehör.. känner inte att jag hamnar i bakvikt, skulle då hellre säga i framvikt, men inte det heller!

Dressyrsadel, syntet - Status (billigt plagiat av nåt känt märke enligt rykte... ingen aning)

Ligger bra på damen, cutback med plats för manke och inte för högt bakvalv, så jag kan ganska smidigt "halka mig av" när jag är trött efter ett bra pass.

Jag är också med i syntetligan och rider i en Wintec Isabell. Har även en Torsion light.

Jag är ofta ute på beg. hästsportbutiker i trakten och tittar på beg. marknaden på dressyrsadlar, då jag skulle behöva nåt "bättre". Men som sagt, problemet jag har är att det inte får vara FÖR Högt bakvalv, då jag tack vare ryggmärgsskadan inte är det smidigaste i ryttarväg utan måste "glida av" min dam. Hon ÄR tålmodig, men en vacker dag kanske hon inte ÄR det... Och då vill inte jag stå "fastnad" i spagat bredvid henne om hon råkar sticka åt sidan, för att jag inte får över benet ordentligt.

Torsion, är jag sugen på...

Och även nåt portugisiskt... De ser SÅÅÅÅÅ sköna ut, helt enkelt.

En Ultra Flex Relvas, har fungerat bra hittills för mej. men jag har bara haft den sedan november tror jag det var.

Är det en arab du har? Fundrar på en Griffin till min att ha när jag rider i skogen mm. Min Iberiska är väl inte jättebra att rida i terrängen med. Iaf inte i våra branta uppförsbackar.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: Oknytt
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 871
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama