Sv: Vad använder ni för ljud?
Jag använder knappt några ljud alls, utan istället positioner.
Ungefär i nivå med länden = fortsätta i samma tempo och gångart, grundposition
Längre bak och närmare hästen (ngt steg framåt alltså) = börja trava
I nivå med bogen + mindre energi från mig = sakta av från trav/galopp.
Stillastående med utgångsläge: i nivå med bogen = halt.
Framför/i nivå med huvudet = byta varv (inåt)
Samma position som travfattning + att jag säger "galopp" = galopp
Jag longerar dessutom alltid med hästen lös.
Vid den öppna delen av volten kan en del hästar vara svåra att hålla kvar på volt, och då får man positionera sig lite längre bak samt längre ifrån hästen (dvs in mot voltens mitt) för att den inte ska vika av utåt.
Ju närmare hästen jag befinner mig desto mer tryck lägger jag på den och desto mer verkan får mina övriga hjälper.
Jag longerar alltså inte för att hästen ska gå med hjälptyglar etc, utan den är alltid HELT lös, på sin höjd har den grimma på sig. Min travare tycker jättemkt om detta, hon får dessutom en chans att själv balansera upp sin galopp på volt. Jag kan lätt påverka hennes tempo men samtidigt hjälpa henne hålla igång galoppen.
Jag ska förtydliga att jag i princip ALDRIG står helt still i voltens mitt, jag följer hela tiden med hästen runt på en mindre volt innanför den och kan på så sätt tillföra hästen mer energi genom att själv vara energisk eller lugna den genom att "släpa" mig fram.
Ang. om hästen går på en... De är juh väldigt känsliga med sitt huvud, när man ser på hästar som leker eller "pratar" brukar de alltid slänga med sitt huvud mot den andra hästens huvud. Att slänga ut en arm på liknande sätt kan fungera.
Går en häst på mig handlar jag instinktivt och går på tillbaka, kan inte säga att det är rätt enligt alla läror, men det är så jag hanterar situationen...