Vad använder ni för ljud?

S

Svea_ox

Jag har börjat longera medryttarhästen lite smått, vad ska jag använda för ljud? har du nåt tips i hosremanship när hästen går på en, och inte bryr sej om man flaxar med armarna, svingar grimskaftet osv? Ska jag snärta till henne?
:confused:

Sv: Vad använder ni för ljud?

Jag smackar när han ska skritta, smackar hårdare när han ska trava och säger olika "prrr-ljud" för när han ska sakta ner eller göra halt.

Det där med att hästen går på en - gör vad som helst! Man ska aldrig acceptera att hästen går på en. Funkar inte små signaler (till exempel vifta med händerna) så måste man ge en starkare signal, snärta till, skrik eller ge en spark eller någonting så du får en reaktion. Nästa gång testar du först med en mindre signal men blir det ingen reaktion får du öka signalstyrkan. Tillslut lär sig hästen att reagera på dom små signalerna.

Jag tycker det är opedagogiskt att använda samma ljud till olika kommandon. Man gör det svårare för sig då och det är väl ändå onödigt? ;)
Själv använder jag:
smack = skrittfattning
sssss = travfattning
smack + gaaaalopp = galoppfattning

sakt aaaaav = bryt av till närmsta gångart ner (har här inte skiljt på skritt/trav än :o)

PTROO = HALT (och inget annat!!!)

wooo = sakta tempot eller energi

smack i skritt = öka tempo/energi
sch,sch = öka tempo/energi i trav
smack i galopp/ "kom igen" = öka tempo/energi i galopp

Man kan säga princip vad som helst. Vad du ska tänka på är att skilja ut olika kommandon och vara mycket konsekvent. Inte byta kommando och ffa inte ta till ett annat kommando ifall hästen inte lyssnar. Ett knep du ska tänka på också är att kommandon för att öka ska börja lågt och gå uppåt i tonläge, medan du istället går neråt när det gäller lugnande kommandon.

Vad gäller att hästen går på/över dig; STÅ KVAR!!!! Det är det bästa du kan göra. Hästen får INTE ta din plats. träna på att "hålla din kurs" när ni är ute och promenerar. Jag skulle inte rekommendera att skrika, vifta eller så. Hellre smäll till ordentligt ifall den verkligen springer över dig i så fall. Men det kräver ju också sin människa. Men vad du än gör, kräv din plats och STÅ KVAR!!!!

Detta var alltså till trådskaparen då....

Måste gå nu, men kan komma med mer tips annan gång.

Z

Senast ändrad:

Jag använder knappt några ljud alls, utan istället positioner.
Ungefär i nivå med länden = fortsätta i samma tempo och gångart, grundposition
Längre bak och närmare hästen (ngt steg framåt alltså) = börja trava
I nivå med bogen + mindre energi från mig = sakta av från trav/galopp.
Stillastående med utgångsläge: i nivå med bogen = halt.
Framför/i nivå med huvudet = byta varv (inåt)
Samma position som travfattning + att jag säger "galopp" = galopp

Jag longerar dessutom alltid med hästen lös.

Vid den öppna delen av volten kan en del hästar vara svåra att hålla kvar på volt, och då får man positionera sig lite längre bak samt längre ifrån hästen (dvs in mot voltens mitt) för att den inte ska vika av utåt.
Ju närmare hästen jag befinner mig desto mer tryck lägger jag på den och desto mer verkan får mina övriga hjälper.

Jag longerar alltså inte för att hästen ska gå med hjälptyglar etc, utan den är alltid HELT lös, på sin höjd har den grimma på sig. Min travare tycker jättemkt om detta, hon får dessutom en chans att själv balansera upp sin galopp på volt. Jag kan lätt påverka hennes tempo men samtidigt hjälpa henne hålla igång galoppen.

Jag ska förtydliga att jag i princip ALDRIG står helt still i voltens mitt, jag följer hela tiden med hästen runt på en mindre volt innanför den och kan på så sätt tillföra hästen mer energi genom att själv vara energisk eller lugna den genom att "släpa" mig fram.

Ang. om hästen går på en... De är juh väldigt känsliga med sitt huvud, när man ser på hästar som leker eller "pratar" brukar de alltid slänga med sitt huvud mot den andra hästens huvud. Att slänga ut en arm på liknande sätt kan fungera.
Går en häst på mig handlar jag instinktivt och går på tillbaka, kan inte säga att det är rätt enligt alla läror, men det är så jag hanterar situationen... :D

Senast ändrad:

Sophia_ skrev:
Går en häst på mig handlar jag instinktivt och går på tillbaka, kan inte säga att det är rätt enligt alla läror, men det är så jag hanterar situationen... :D

Jag med :bow:
En häst får inte gå på mig, det är en av grundprinciperna. 70 kg som möter 600 kg kan göra OOOONNNTTTT!

Var konsekvent, hästen får aldrig gå på dig om du vill ha bort beteendet. Det gäller även kelgrisar... :crazy:

Jag kör samma som när jag rider.
Smackar = skritt
Trav = trav
Galopp = galopp
Tempo = öka takten (samma gångart)
Sakta = sänk takten (samma gångart)
Kort Ptrroo = skritt
Långt Ptrrrroooo = stanna

Longering är en stark dominanshandling från dig mot hästen.
Därför är det viktigt att man först ser till att etablera ett samarbete med hästen. (ledarskapsträning)
Det har faktiskt hänt att även "snälla" hästar har gått till anfall vid longering.

*lycka till*

vatten brukar funka, ha en vattenspruta med bra snärt i fickan som du kan rikta välmenat mot hästen :) jag löslongerar alltid mina hästar med longpiska i volten så man kan peta ut dem om det skulle behövas.

Min valack var lite knepig eftersom han alltid tvärnitade när man sa "braa"
Men vi har lite annorlunda "ljud" kanske jag vet inte:
Skritta: Smackar
Stanna: "brrr"
Sakta ner tempot lite: "heeey" :rofl:
trava: Intensivare/högre smackningar

Tycker inte att man ska behöva så många olika ljud. Ljud tycker jag inte är det bästa sättet att kommunicera med hästar på.

Jag gör som Sophia_ använder mycket positioner och kroppsspråket -det är ett mycket mer bekant språk för hästar. Blir man bra på hästarnas kroppsspråk så får man den allra bästa kommunikationen med sin häst tror jag.

hej allihopa!
Tack för alla svaren, det har hjälpt mej en hel del!
De flesta som har postat här inne säger att man inte ska låta hästen gå på en...Det funkar, har kört med den regeln ett tag nu, och nu är hon snäll som ett lamm.
När hon går på mig så snärtar jag till henne hårt på bogen eller på bringan(det som är närmast för tillfället) och nu vet hon vad som händer om hon går på mig....
Kör ochså med regeln att hennes fötter aldrig för gå framför mina fötter.
kram på er ALLA!!!

Mina hästar har lyssnat på "framåtorden"
* skritta
* trava
* galopp

Vill jag minska tempot eller byta till en lägre gångart är "tillbakaorden"
* saaaakta
* gööör halt

Driver gör jag med en longerpisk, pisken, hästen och den som logerar ska bilda en triangel.
Lyssnar inte hästen på "framåtorden" så förstärker jag med pisken, dvs rör lite lätt på den. Räcker inte det, så snärtar jag till med den så det "låter". Och hjälper inte ens det, då "puttar" jag på hästens bakben/bakdel med pisken.
Har hittills funkat 100 ggr av hundra, om man använder pisken från början, för de hästar jag longerat förstår instinktivt att pisken är framåtdrivande.
Och när hästen väl förstått vad man vill, då går den framåt för orden, då behövs pisken i stort sett bara för att som med skänkeln när man rider, "hålla om", dvs bara vara bakom hästen.

Går hästen in mot den som longerar = rikta pisken mot bogen och hästen går utåt igen.

Hålla på att vifta med saker som longerlina, sig själv osv, det upplever jag att hästen tycker är stressande. Den ska inte "hetsas" att gå på lina, den ska arbetas på lina.

Och är hästen så ohanterad att den går på den som longerar, då skulle jag inte longera alls innan det var avhjälpt.
För då anser jag man försöker lära sig gå innan man kan krypa.
Då skulle jag börja med det jag anser basic med hästen, den får inte bitas, den får inte sparkas, och den får inte springa över folk.
Lättast att lära hästen de "barnlärdomarna" är ju att man leder den.

Om hästen försöker gå över än och du backar undan, betyder det ju att du är i lägre rangän hästen. Den som ärlägst i rang går alltid undan. Jag skulle nog snärta till hästen rejält en gång samtidigt som jag bestämt skulle säga åt den, typ "Nej" eller något sådant. Nästa gång han provar kör man samma sak, men tredje gången brukar man bara behöva säga "Nej" så förstår den vinken. Om detta är rätt vet jag inte, men det brukar fungera för mig.

Zenith skrev:
"Brrra" och "brrr" låter inte förvillande lika tycker du? ;)

Ja, men hästen tvärnitade ju om man sa "brrra", och nu använder hon kommandot "brrr" för att få hästen att stanna.... Låter helt logiskt i mina öron..
Det låter lika, och hästen stannar, vilket är det hon vill att den ska göra.

Beror ju på vad hästen är van vid, men det jag använder är:
Hoooww eller sakt aaaav när han ska sakta ner
fram när han ska öka lite i den gångarten han går i
Traaava för trav ;)
Gaaalopp för galopp ;)

När jag skaffade hästen kunde han ibland kicka mot mig i galoppen när han tyckte att jag var jobbig, men då har jag alltid rytit till åt han NEJ och försökt fått till "karlröst" och det har funkat bra. Det gör han aldrig nu.
Däremot när han är lös på ridplanen kan han glömma bort vart jag är, och vara på väg mot mig när han gör tvärvändningar, men det är samma där. Och då är det mer att han kommer på sig själv att "oj där stog matte, där får jag inte springa :) "

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: fixi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar