Vad använder du för bett?

Sv: Vad använder du för bett?

*kl*
Varierar mycket på min unghäst..
- Tredelat sweetiron med koppar (tömkörning eller arbete på banan)
- Rakt med fasta ringar (tömkörning eller arbete på banan)
- Sidepull (uteritt själv)
- Hackamore (uteritt med andra)
- Repgrimma (jobb på banan)

Varierar även nosgrimma, använder remont, aachen eller ingen alls.

kl

Familjens nyblivna 4-åring rids med:
- Novabett (Bara hunnit prova några gånger, men han älskar det och vill nästan inte spotta ut det) :love:
- Tredelat med fasta ringar
- Ponnyhack
- Rakt med fasta ringar

Jag varierar mellan dessa och har antingen remont/aachen/engelsk nosgrimma. Tvådelat är ingen hit, säger pålle.

Jag hade ett novabett till min dam, men hon avskydde det :o Alla andra hästar verkar älska det... Hon kan ha vad skrot som helst i munnen utan att bry sig det minsta men Novabettet verkade inte få plats i munnen på henne. D-ringar gillar hon inet heller och inte parerstänger. Just ja kimblewick med tungfrihet var också en mardröm enl damen. Mest störde hon sig på kedjan tror jag...

Jag använder till Bus tredelat kopparbett då han fungerar superbra på det och är unghäst.

Till Keaver använder jag antingen tredelat med mittendel i koppar i dressyr på banan, annars använder jag rakt gummiklätt baby pelham. :)

Kul tråd förresen! :)

Jag varierar mellan en vanligt 3-delat tränsbett och ett rakt bett till gammelman. Men han verkar gilla det raka bäst, så det är det jag använder mest :)

På lillen använder jag just nu bara ett 3-delat tränsbett. Han verkar också trivas med det. Har bara ridit honom 2 ggr med tygeln fäst direkt i bettet :)

KL

Pärlan:
3-delat Fullcheek tillsammans med pullarnosgrimma när vi rider ut/hoppar.
Nova-bett utan nosgrimma när vi rider dressyr.
Hackamore, men det används knappt nu eftersom han har börjat bli så stark på det ute + att han bara går och hänger i det.

Ikaros:
3-delat tränsbett med Aachen, utan snokrem.
Rakt Pelham med Aachen, utan snokrem (han blir väldigt stark ute i skogen, "det är ju så roligt att springa fort så man vill ju aldrig sluta" :p;))

Använder bara vanliga tränsbett, i olika varianter (två- och tredelat, rörliga och fasta ringar, mässing och rostfritt) och vanliga, klassiska stångbett med mullen mouth eller lämplig port.

Inga konstigheter eller krusiduller.
De gånger jag har känt att ridningen inte fungerat har jag tagit tag i mig själv och börjat rida bättre istället för att börja experimentera med olika bett. :D

Jag använder olika former av hackamore till allt! :laugh: Ponnyn är jättekänslig i munnen, hatar tränsbett och vill inte söka sig ordentligt till stångbett, men han har också mkt egen vilja och jag vill inte riskera att han sticker med mig. Det är alltså inte att han är okänslig, men han lyssnar bara om han vill lysnna och det det kan bli lite problematiskt när man inte har ridhusväggar som stoppar honom. I dressyren har jag också hackamore eftersom Jag har svårt för att rida han rätt med bara grimma/sidepull. Det är väl däremot nåt slags mål att kunna gå ifrån hävstången men där är vi inte än.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama