Vad använder du för bett?

Sv: Vad använder du för bett?

Använder ett rakt gummibett - för att det är det enda bettet min häst hittills har accepterat. Hon öppnar inte munnen för andra bett jag provat. Och för att hon är så känslig.

Det är väldigt olika men på de hästar jag har nu använder jag:

Tredelat tränsbett - både med fasta och rörliga ringar.
Tvådelat tränsbett - både med fasta och rörliga ringar.
Hackamore med korta skänklar.
Tvådelat sötmalmsbett med rörliga ringar.
Kandar.
Tredelat KY-Rotary med fasta ringar.
Rakt tränsbett med rörliga ringar.
Novabett.

Samtliga hästar går allra bäst på extra smala två- eller tredelade tränsbett. De andra betten används främst för omväxling och fungerar bra. Ponnyn är även riden lite på pelham men gillar det inte, kandar fungerar bra dock.
De andra två är ännu inte ridna på kandar men har börjat vänjas vid skritturer.
Hackamore funkar kanon både på stoet (temperament, bus och nerv) och ponnyn (taggad, pigg, stark). Valacken har jag inte testat på men skulle tro att även han funkar på det.

Mvh JV

jag använder ett tredelat bett med d ringar (egg bett). Det är mitt standard bett så att säga. jag tycker om det för att den är ett "snällt" bett och jag gillar den 3 delade över lag. hästen trivs på det.

Håller på att prova ett kimblewick bett på märren nu just för att hon blir så hiskeligt stark. Gillar det främst för att det är ett "snällare" hävstångsbett och jag vill inte betsla upp egentligen, och hästen verkar trivas på det. och hon svarar bra.

håller också på att testa ett ponnyhack på märren, vill ha ett betlöst att växla emellan och då känns ponnyhacket som ett bra alternativ till just denna häst.

kimblewickbett med tungfrihet till ena stoet som inte trivs med delade bett (går bara och gapar och krånglar då) och blir på tok för starkt för något annat, det är hon som valt det bettet själv, hon går kanon på det och man slipper slita och dra i henne för hon blir som en annan häst med detta :)

Den andra pollan går just nu med hackamoore då hon är under ingångsättning och mest gör lite enklare saker. har provat vanligt stångbett på henne men det gillade hon inte, så nästa försök blir nog med ett tredelat ganska smalt bett , så får vi se vad hon tycker om det då:) Hon är väldigt känslig för hjälper i vanliga fall, men kan bli fruktansvärt stark i galopp och på uteritter så jag får se om jag kanske håller kvar vid hacket trots allt, för det fungerar ju:) Eller om man kör tredelat ibland och varierar sig lite!

Å så trevligt men så mångga olika bett! Jag har lite funderingar kring alla desa bett, Jag har alltid bara kört med tredelat droppbett med vanlig ringar men nu tänkte jag att jag ska börja byta lite men då är jag ju vilse.

Rotarybetten, hur kan inte nypas? I mitt huvud borde de kunna nypa till ordenligt inne i munnen?

Muffbett stång, Alla har så små ringar, blir inte bettet skarpare då?

D-ringar- blir bettet starkare då?

Haha... allt verkar så enkelt när man bestämmer sig för att köpa något.. sen är det kört.

Cilla, sidepull helt i läder. Hon promenadrids bara.

Simba, tjockt tvådelat bett, kan bli stark på det men knäpper lätt av i nacken av skarpare.
Ibland har han ponnyhack vi längre ute turer.

My, ponnyhack då hon inte alls tycker om att ha bett i munnen pga ett stort överbett.

Kram

*kl*

Jag använder en portugisisk stång med hög tungfrihet. Jag har två tyglar, så jag kan använda det som ett rakt tränsbett, eller med stångverkan. Jag har inte hittat något annat som hon inte tjafsar emot, nu kan vi istället koncentrera oss påsökning framåt-nedåt och en lätt kontakt och det funkar godkänt. Uteritter på hackamore. Letar dock tränsbett, för medryttarens och tömkörningens skull, samt att jag tycker stången är lite skarp, trots att hon trivs med den. Jag vill att hon ska våga ta lite mer kontakt.

Det som funkat bäst på mina hästar hittills är en Greg Darnall, tvådelad stång med rörliga skänklar. Billy Allen funkar inte alls i någon form och jag misstänker att det beror på rullen som kan nypas lite. Varvar bett med ett vanligt tvådelat sweet iron utan skänklar och ska nu prova en fast odelad stång med medium port (tungfrihet) på 6-åringen. Hon är rutinfast, den lilla rödhättan, så det är inte säkert att hon öppnar munnen när hon ska få prova nytt...brukar ta ett bra tag innan hon accepterar förändringar. Känner hon inte igen bettet med läpparna först så nyper hon ihop munnen hårt ;) .

Greg Darnall-stången är smal och tar liten plats och rörligheten gör att man kan korrigera sida för sida. Kan vara oerhört skarpt i fel händer dock...så det är inget för den ovana.

*kl*

Jag har ett novabett till min 5åring. Varierade tidigare på två och tredelat bett men då hon blev så spänd och studsig i hoppnigen så fort man tog i henne så fick jag tipset om att testa novabett och hon älskade det.
Rider enbart med det numera eftersom hon funkar så bra på det, var och hur jag än rider.

Hej
Använder ett rakt-gummi-bett funkar jätte bra;)
Använder oxå vanligt tredelat mkt bra där oxå:laugh:

Jag varierar mig..2-delat eggbett & pessoa vid hoppning & uteritter då d kan bli lite för roligt ibland..& gå lite väl fort..;)

Rakt syntet bett med fasta ringar. Mjukt och bra bett som ligger stilla i hästens mun. Ibland så rider jag med ett vanligt tredelat för att variera lite samt att man inte får tävla dressyr på det raka...

Rider båda mina på vanligt, tjockt, tvådelat tränsbett. Det var de betten de hade när de kom, och det har funkat bra, så jag har bara fortsatt med det. Min welsh mountain red jag på tjockt, tvådelat gummibett, eftersom han hade känslig mun.

Jag rider bara på ett vanligt tredelat bett och har alltid gjort. Jag skulle aldrig någonsin betsla upp min häst om den skulle bli het vid tex. hoppning, sådant är jag emot. Istället skulle jag ta itu med problemet från grunden med hjälp av en tränare. Att betsla upp hästen är bara en genväg och en tillfällig lösning som inte kommer att löna sig i framtiden.

Till unghästen har jag ett vanligt tvådelat tränsbett, främst för att den är mest okomplicerad (och de flesta andra börjar med det). :p

Till mitt kallblod har jag ett tvådelat eggbett med D-ringar, och ett nova-bett. Han trivs väldigt bra med båda, dock är nova-bettet liite för kort, men i kortare perioder funkar det! :)

men.. men.. rajja... ett bra billy allen ska inte nypas alls! ingen av de jag haft med o gora har nypts i alla fall... :( iofs har jag nu stott pa hela tva hastar som inte Alls uppskattar b-a, de vill ha tvadelat skankelbett... :D

men.. men.. rajja... ett bra billy allen ska inte nypas alls! ingen av de jag haft med o gora har nypts i alla fall... :( iofs har jag nu stott pa hela tva hastar som inte Alls uppskattar b-a, de vill ha tvadelat skankelbett... :D

;) ...åtminstone på det jag har, äkta vara, nyps det vid rullen. Lilly avskyr det och älskar sitt tvådelade med skänklar :D ...Rocket verkar acceptera vad som helst, bara han får nåt i munnen. Han är lite udda, den grabben :cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama